25
Февруари 2016
Кога за пръв път се качихте зад волана?
- Бях на 11 години. Баща ми ме качи на едно поле. Имахме едно джипче и на него ме научи на първа, втора, трета предавка. Беше ми трудно да сменям скоростите. Моето семейство е любител на моторните спортове. Още от малка съм по трасетата. Но мислех, че ще стана навигатор, защото ми изглеждаше по-лесно. После изчаках търпеливо да стана на 18 г. Изкарах курсовете по-рано, защото имаше такава възможност навремето, само, че се изискваше да караш с придружител 3 месеца. Тези три месеца всеки ден с баща ми ходихме в м. Златните мостове. Така навъртях 5-6 хил. км преди да си взема официално книжката. После с един бивш състезател излязохме няколко пъти да покараме. Той каза на баща ми: „Виж, това дете има талант. Дай да правим нещо”. Аз обаче предпочетох лятото и морето. Бях се отдала на ученето в Художествената академия, работех в една рекламна агенция. Така минаха няколко години. На 22 г. отидох да гледам състезание и осъзнах, че съм изпуснала голяма възможност. Купихме обикновен автомобил, бях две седмици в Бургас при Стоян Апостолов да ме подготви и това беше началото на участието ми в шампионати и печеленето на купи. През 2006 г. купихме от Италия първия истински състезателен автомобил. Следващата година завърших с тежка катастрофа, бях три месеца с шина на врата. Баща ми накрая каза: „Кога ще я свалиш? Трябва да заминаваме за Франция”. Там купихме „Ситроен С2” и вече 8 г. съм с него. Когато „Ситроен спорт” ме видят на някое състезание, ми казват: „Катя, ти скоро ще си готова за нашия музей с тази кола”.
Не ви ли помага българската държава?
- Три години подред кандидатствах по един проект към Министерството на спорта и получавах финансиране. На мен за едно състезание ми трябват 6-10 хил. евро. Всичко е съпроводено с лишения. Купувам гуми втора ръка. Търся спонсори. Благодарна съм на Съюза на българските автомобилисти (СБА), защото също ми е помагал. Купували са ми самолетни билети, за да участвам в състезания. Предишният председател на СБА - вече покойният Георги Янакиев, също ми е търсел спонсори. Като шеф на Федерацията по автомобилизъм е водил преговори с организатори на състезания да ми намалят таксите за участия, които понякога са по 3000 евро.
А какви са наградните фондове?
- Няма такива.
Имате ли катастрофи извън трасето?
- Имам. Първата година, след като взех книжка. Удариха ме, смазаха ми колата и ме изкараха виновна. Имам и едно-две леки почуквания. Тежки катастрофи да чукам на дърво нямам.
Колко контролни точки имате в талона?
- Не знам, скоро не съм правила нарушения. Хващали са ме да говоря по телефона. Последният ми акт беше за превишена скорост преди 4 г. Бързах за едно състезание в Румъния. Исках да изпреваря камион.
Каква е най-високата ви скорост?
- Максимум 220 км извън състезание. Беше инцидентно, трябваше да пробваме кола на едно трасе. За състезание автомобилите ни са подготвени по различен начин - те са с различни скоростни кутии в зависимост от трасето. Средно максималната скорост ми е около 180 км. Ние не караме на писти, а в по-насечени трасета. Там се управлява с къса скоростна кутия, където максималната скорост е 150 км.
Кога беше последното Ви състезание?
- В края на октомври в Швейцария. Не знам кога ще е следващото, защото в момента бюджетът ми е нула. Имам старт през март -втори кръг от европейския шампионат, който ще се проведе на Канарските острови.
Къде повече ви е страх - на състезание или при шофиране в ежедневието?
- На улицата повече ме е страх. На състезанието караш бързо, но ти владееш ситуацията. Знаеш как да избегнеш например най-опасната ситуация в ралито - страничен удар в дърво. Докато на улицата, на магистралата не знаеш срещу теб кой ще излезе. Има много безумици, които виждам. Ако ме видите как шофирам на улицата, никога няма да предположите, че съм състезател. Напоследък доста се замислям как да се промени манталитета на шофьорите.
Имате ли отговор?
- Не. Но навремето, когато аз посещавах курсове, имаше нощно каране, полигон. Сега го няма това. Трябва младите да работят с психолог. Аз първата година, когато трябваше да взимам лиценз, минах през психолог, през тестове за реакции и т.н. Това трябва да го има и за младите шофьори - да им се покаже, че това не е игра. Трябва да им се пресъздаде един автоинцидент. Да тренират за сняг, за дъжд, за аквапланинг. Все пак става дума за човешки живот, него не го купуваш като дреха.
Как гледате на незаконните гонки?
- Според мен трябва да има трасета, където да караш, но това място да е обезопасено. Да не е между бетони, дървета. Да им се дава възможност на такива любители шофьори да изразходват адреналина. Тези млади хора са жадни да изпитат какво е това висока скорост. Те го прилагат в ежедневието. Ако се прави на писти и полигони през уикенда, емоцията в ежедневието ще намалее.
По-дисциплинирани ли са шофьорите в чужбина?
- Категорично да. Там законите се спазват повече, шофьорите знаят, че направят ли нарушение, веднага следва плащане на глоба. У нас плащането на санкции често се избягва. Да си призная, аз телевизия не гледам. Защото колкото и да изглежда странно, изпитвам страх и ужас, когато чуя по телевизията новина от рода на „Шофьор премаза бебе в количка”. Губила съм много близък човек в катастрофа и две години ми трябваше да се съвзема. Затова проблемът с пътната безопасност категорично трябва да се реши в някаква положителна посока. Неведнъж съм приемала да участвам в кампании, организирани и от СБА, тъй като съм на мнение, че е крайно време вече да престанем да се самоизтребваме по шосетата.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "ДЕКРА Аутомотив" ЕООД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
По традиция кампанията ще се проведе на територията на цялата страна и е насочена към безопасността на шофьорите и пешеходците през студените месеци.
ГТП пунктът в СБА Троян, временно работи с изменено/ограничено работно време.