+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

08

Март 2016

10145

От 40 прохода в България по-малко от 10 са в добро състояние

СБА СБА

В България има около 40 планински проходи, повечето от които са в плачевно състояние. Много от тези пътища са натоварени целогодишно, но въпреки това върху шосетата има дупка до дупка и кръпка до кръпка. Има и такива, по които дори няма асфалт. Парите не стигат проходите да бъдат ремонтирани частично или изцяло, независимо, че част от тях са на голяма надморска височина, опасани са с остри завои и големи наклони и като цяло са много рискови за шофьорите. Въпреки лошото им състояние държавата изисква от водачите да пътуват с винетка, която, както знаем, от тази година за леките автомобили поскъпна с 45%. В последните две-три години частично или изцяло са били ремонтирани по-малко от десет планински проходи става ясно от справка на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ), изготвена след запитване на СБА. Изхарчени са милиони левове, като парите са били осигурени по европейски програми и от държавния бюджет. За да се ремонтират останалите проходи са необходими още стотици милиони, каквито държавата не предвижда да инвестира в скоро време. През 2013 година е рехабилитиран Ришкия проход, който се намира по пътя от Шумен за Карнобат. Направената инвестиция е за 61 млн. лв., като ремонтиран е 90-километров участък. Пътят е в отлично състояние, с поставена пътна маркировка, знаци и мантинели. През същата година е приключен и основният ремонт на близо 22 км от път II-81 през „Петрохан“ (този проход свързва София с Монтана и Берковица) от км 50 до км 70. До 2020 г. трябва да бъдат рехабилитирани още 43 км от „Петрохан“ на път ІІ-81 от км 8 до км 51. Това е отсечката на територията на Софийска област. Индикативната стойност на проекта е  27 млн. лв., съобщават още от АПИ. През 2013 г. е рехабилитиран и пътят Елена-Сливен от км 46 до км 72. Второкласният път свързва община Елена с област Сливен и осъществява връзката между Северна и Южна България чрез прохода „Вратник“. Основно ремонтирана е отсечката от гр. Елена до с. Майско с обща дължина от 26 км. Оправени са и 4 големи съоръжения на второкласния път. През 2014 г. е завършена рехабилитацията на 14 км от пътя Чепеларе-Соколовци, който преминава през прохода „Рожен“. Проектът е финансиран по Програмата за европейско териториално сътрудничество Гърция – България. Инвестирани са 10 млн. лв. По участъка преминава тежкотоварният трафик между областите Смолян и Пловдив, от общините Смолян, Рудозем, Мадан, Златоград, Неделино и Баните. Отсечката осигурява връзка с курорта „Пампорово“ и с бъдещия граничен пункт Рудозем-Ксанти. Пак през 2014 г. с пари от бюджета на АПИ е извършен частичен ремонт на Дюлински проход от км 20 до км 43. Отстранени са единични деформации на настилката, изпълнени са дейности по почистване на окопи, насипване и профилиране на банкети, както и почистване и ремонт на водостоци. В края на миналата година е завършена рехабилитацията на 18 км от пътя Смолян-Михалково-Кричим (проход „Превала“) и 11,4 км от пътя Пампорово - Смолян - Стойките (проход „Пампорово“). Третокласният път Смолян – Михалково – Кричим е основна пътна артерия в област Смолян, свързваща областните центрове Пловдив и Благоевград с град Смолян. Рехабилитираният участък от пътя Смолян - село Стойките преминава през прохода Превала. Т нар. Панорамен път преминава през курортния комплекс „Пампорово“ и е с изключително значение за зимния туризъм и ски спортовете в региона. В края на миналата година са завършени строително-монтажните работи и на пътя Шумен – Велики Преслав – Върбица от км 122 до км 149, до началото на Върбишкия проход. Тази година пък е предвидена рехабилитация на 17 км от Върбишкия проход, в участъка от км 149 до км 166. Ремонтът на отсечката трябва да приключи до края на август т. г. Двадесет от всичките 40 планински проходи в страната се намират в Стара планина. Според справката на АПИ целогодишно всички Старопланински проходи са много натоварени, тъй като осигуряват транспортните пътни комуникации между Северна и Южна България. Най-интензивен е автомобилният трафик през Прохода на Републиката, Айтоския, Шипченския, Дюлинския и Котленския проход. Независимо от автомобилния поток асфалтовата настилка е неравна, кърпена и общо взето много трябва да се внимава при шофиране. Засега никой не се ангажира да каже кога ще бъдат оправени останалите проходи, които се нуждаят от ремонт. На този етап едно е ясно – пари за нови пътища в проходите няма. Подобна е картината и за тунелите от републиканската пътна мрежа. По оценка на строителното министерство за цялостен ремонт на тунелите са необходими 67 милиона лева. От АПИ съобщавата обаче, че на този етап не разполагат с такава сума. Тунелите се нуждаят от ремонт на пукнатини и деформации на облицовката, на водоотводните съоръжения, асфалтови пластове и др. Ремонтът включва и подмяна на досегашните енергоемки осветителни тела с енергоефективни LED осветители, които съчетават ниска консумация и висока енергоефективност. Според АПИ ежедневно тунелите се обхождат от служителите на пътноподдържащите фирми, с които агенцията има договори. Това се прави, за да се отстраняват веднага евентуални повреди в електрозахранването, деформации в настилката и т. н. и да се предприемат незабавни мерки. Такива обходи се извършват на тунелите на АМ „Хемус“ – „Витиня“, „Топли дол“, „Ечемишка“ и „Правешки ханове“, както и на „Траянови врата“ на АМ „Тракия“. Въпреки уверенията на АПИ, че всеки ден се прави проверка за изправността на осветлението в тунелите, шофьорите неведнъж са се оплаквали, че то на практика липсва на някои места. Така беше и при голямата катастрофа през лятото, когато 50 автомобила се нанизаха един в друг в тунела „Витиня”. Още в следващите дни последва ремонт и подмяна на лампите. Сега от АПИ отчитат, че през 2015 г. в ремонта на осветителните системи на тунелите на АМ „Хемус“ и „Тракия“ са вложени 160 хил. лв. През тази година ще се извършат ремонтно-възстановителни работи и обновяване на осветлението на тунелите между Асеновград и Бачково и между Бачково и Нареченски бани на пътя Асеновград – Чепеларе. Съоръженията са част от лот 14, по който се рехабилитират 48 км от второкласния път. Целта е да се постигне цялостно изсушаване на вътрешните стени и пътното платно на тунелите, при запазване на съществуващия габарит, осъвременяване на осветителната, сигнализационна и противопожарна система. Предвид големия обем и специфика на работите по възстановяване на тунелите някои от ремонтните дейности ще се извършват с отбиване на движението, за което шофьорите ще бъдат информирани своевременно. Още полезна информация за шофьорите Отворени за движение на всички видове моторни превозни средства са проходите „Айтоски”, „Котленски“, „Обзорски“, „Печинско”, „Превала“, „Предела“, Прохода на Републиката, „Ришки“ и „Рожен”. Затворени за всички МПС са проходите „Златишки“ и „Върбишки“. През зимните месеци поради високата надморска височина и тежките метеорологични условия се спира движението през Троянския проход. За осигуряване на необходимата безопасност на движението през зимата е ограничено преминаването на тежкотоварни превозни средства над 12 тона през „Петрохан“. До 31 март 2016 г. през „Шипка“ е забранено движението на моторни превозни средства, предназначени за превоз на товари с технически допустима максимална маса над 12 тона от категория N3, както и тегленето на ремаркета и полуремаркета с технически допустима максимална маса над 10 тона от категория О4. Целогодишно е ограничено преминаването на тежкотоварни камиони над 10 тона през проходите „Вратник“ и „Твърдишки“. През „Дюлински“ и „Пампорово“ могат да преминават само автомобили с обща маса до 3.5 тона. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.