+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

15

Март 2016

16324

Вратички в закона пазят пияните шофьори

СБА СБА

Вратички в закона и неспазване на наредбата за алкохолните проби спасяват от наказания пияните шофьори. Ето един пример от съдебната практика, който показва, че и дори да си пил може да ти се размине, ако се възползваш от пропуските в процедурата по вземане  и изследване на кръв от водач, изпил две-три бири или няколко водки. На 17 август 2013 г. А.Д.Д. е спрян от полицаи в Ямбол и поканен да даде проба за алкохол. Дрегерът отчита 0,52 промила. Водачът оспорва и иска талон за медицинско изследване. В местната болница му взимат кръв, а химическото изследване показва 2,50 промила(!) Налице е разлика от 2 промила при двата вида изследване. Разбира се, шофьорът оспорва в съда. Магистратите приемат, че в здравното заведение при изземването на кръв са допуснати нарушения на Наредба №30 от 2001 г. на здравното министерство, МВР и Министерството на правосъдието за алкохолните проби. Първо, взета е само една проба като не е посочено количеството кръв в шишенцето. После, контейнерът е бил трикратно отварян за различни методи на изследване. В наредбата обаче изрично е посочено, че при изследване за употреба на алкохол от шофьора се взимат две проби от по 10 мл, или се изготвят най-малко две независими проби. В  тази насока е и съдебната практика, посочена от защитата на А.Д.Д. от Ямбол при разглеждане на делото, както и съдебните решения на Върховния съд на България по подобни казуси. В тях категорично е подчертано, че нарушението на процедурата по изземване и съхранение на кръвните проби,  неотразяването на количеството взета кръв, липсата на контролна проба, кога и как е извършено освидетелстването на дееца, включително и спазени ли са изискванията за дезинфекция на шишенцето преди взимането на кръвта, водят до опорочаване на резултатите от пробата. В заключение пияният шофьор е оправдан, въпреки че магистратите от Ямбол изрично посочват, че той е управлявал колата си пиян и по този начин е създал опасност за живота на други хора. Компрометирането на доказателствата обаче пречи на съдебния състав да осъди водача. Въпросната Наредба № 30, за която вече стана дума, има много пробойни, които дават възможност алкохолните проби да падат в съда. Освен пропуските, описани в горния казус, има още много задължителни норми, които също не се спазват. Например, кръвта за изследване би трябвало да се взима само от лекар. Масово в нашите болници обаче ръката на шофьора се дупчи с игла от медсестри. Другата пробойна е във веществото, с което се почиства ръката. То се нарича сублимат, но не се използва от години, защото съдържа токсичен живак. Вместо това медиците почистват кожата с  кислородна вода, която според адвокатите попада в кръвта и променя показанията от изследването. В нормативните документи е записано също, че кръвта се взима в стъклени шишенца, които са измити с топла вода и сапун. Към днешна дата това е неприложимо изискване. Вече споменахме, че в болниците не взимат задължителните две шишенца с кръв. Дори и да вземат 2 проби от по 10 мл, както трябва да бъде, наредбата не казва какво количество трябва да се изследва. Юристи смятат, че ако в 3 мл кръв има едно количество алкохол, то в 5 мл ще има съвсем различно. Тоест промилите зависят от количеството изследвана кръв. Съществена разлика може да се получи и в зависимост от това дали в лабораторията са добавили коагулант (вещество за съсирване) или не. Изкривяването на резултата може да стигне до над 20 %. В единият случай може да получиш само глоба, а в другия – да бъдеш съден по Наказателния кодекс, ако покаже над 1,2 промила. Не само неспазването на Наредба №30 в медицинските заведения при взимането на кръв може да провали едно такова дело срещу пиян шофьор. Много по-голям проблем е, че няма единна методика за изследване, която да уеднаквява резултатите. Преди две години експеримент на Асоциацията на пострадалите в катастрофи показа как една и съща кръвна проба, изпратена в четири лаборатории, дава тотално различни резултати. Средно по 15 000 пияни шофьори хващат всяка година Всяка година КАТ хваща средно по 15 000 водачи с алкохол. Институциите в България не поддържат единна статистика. По тази причина не можем да разберем колко от тях са изтърпели наказанието си реално: дали ако им е съставен акт, той е бил платен, дали ако е осъден е изтърпял присъдата си или пък наказанието му е паднало след оспорване в съда. В момента по ЗДвП за употреба на алкохол от 0,5 до 1,2 промила се налага глоба. В този случай водачът може да си направи кръвна проба по желание. Но ще я плати само ако резултатът от нея го уличи в нарушение. Над 1,2 промила и при употреба на наркотични вещества и техни аналози отговорността е наказателна, гледа се дело и съдът може да постанови до 2 години затвор. Наскоро парламентът прие на първо четене промени, които разделят вината за употреба на алкохол в зависимост от концентрацията. Депутатите гласуваха шофьорите, които бъдат заловени да карат в диапазона от 0,5 до 0,8 промила, да плащат 500 лв. глоба и да остават без книжка до 6 месеца. От 0,8 до 1,2 промила санкцията е до 1000 лв., а книжката ще се взема до 1 година. Водачите на пътници или на опасни товари, както и онези, които са взели книжка преди по-малко от 2 години, ще търпят същите наказания, но при друго разделение според концентрацията - от 0,2 до 0,7 промила и от 0,7 до 1,2 промила. Ако искаме  строгите наказания наистина да бъдат прилагани и на практика, то незабавно експертите трябва да преработят и скандалната Наредба №30, която трябва да реши проблемите с алкохолните проби. Миналата година  междуведомствена група се събра, за да обсъди какви промени трябва да бъдат направени, за да се осъвремени този важен документ и да се приеме единна методика за провеждане на изследването. Участниците в нея не стигнаха до решение на проблемите. Мненията им се сблъскаха по много въпроси и най-вече по отношение на това кое изследване дава най-точен резултат – с газхроматографските уреди или по Метода на Видмарк. Друго важно нещо е да се даде ясна мерна единица, а не да се използва концентрация на алкохол "на 1000", както е в момента. Лекарите настояват също да се дефинират упойващите вещества, защото амфетамините в момента са извън обхвата на този текст. Медиците смятат още, че е неприемливо урината да се изследва преди кръвната проба, защото  една цигара марихуана би дала положителен резултат 5 седмици след употребата ѝ. Болниците искат също шофьорите да бъдат накарани да си плащат изследванията, защото в момента трупат милиони левове разходи. От 2006 г. има практика водачите да бъдат таксувани, но те обикновено не дават и лев. А таксите не са никак малки. Според ценоразписа на Военно-медицинска академия например кръвната проба е над 40 лв. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

10.09.2025
СБА Карнобат няма да работи 15.09.2025 до 26.09.2025г.

СБА клон гр. Карнобат, няма да работи 15.09.2025 до 26.09.2025г. (вкл.)

09.09.2025
СБА Троян няма да работи от 9 до 12.09.2025 г.

СБА клон гр. Троян, няма да работи от 9 до 12.09.2025 г. (вкл.).

09.09.2025
ГТП в СБА Овча купел временно не работят

Двете линии за ГТП прегледи в СБА Овча купел, временно не работят.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.