+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

21

Март 2016

45932

10 тайни, които КАТ не иска да знаете

СБА Ваня Георгиева

Всеки има своите малки тайни. Тайните на КАТ обаче са големи и дълбоко пазени. Не са малко шофьорите, които живеят в заблуда относно някои права на униформените с бели фуражки, а също и за възможностите на техниката, с която те боравят. По-надолу публикуваме някои от тайните на пътната полиция, не за друго, а за да бъдат водачите по-добре информирани и да си знаят правата, за да избегнат трудни ситуации. Преди да прочетете, все пак не забравяйте най-важното: дори да звучи като клише - карайте умно и разумно, спазвайте правилата за движение. Направете го заради себе си, децата си, близките си.

  1. Шумно рекламираният ултрамодерен лазерен радар на столичния бул. „Цариградско шосе” е незаконен.

Дори да сте минали покрай него със свръхзвукова скорост, КАТ не може да ви глоби. Цилиндрична на външен вид камера бе сложена преди The Mall миналата година. В поредица от телевизионни интервюта шефове от софийския КАТ представиха съоръжението като някакво свръхмощно оръжие срещу нарушителите, от което измъкване няма. Обясняваха ни, че радарът е като орлово око - снима едновременно във всички платна и за милисекунди отчита за всяка категория превозно средство дали е превишила скоростта, определена според вида му в закона. Отчетено бе, че за 60 минути след монтирането ѝ камерата е уловила 400 нарушители. А за денонощие – над 2000 шофьори. От тв екрана те бяха заплашени, че нямат никакъв шанс да оспорват данните от уреда и до няколко седмици ще получат „честитки” със солени  глоби. След шумната показва акция се оказа, че свръхмодерната камера е била сложена на булеварда незаконно. Първо, тя е собственост не на МВР, а на частна  фирма, която е поискала разрешение от КАТ да я монтира вероятно с рекламна цел. Второ, била е недобре закрепена и въобще не е сигурно дали неустойчивата ѝ позиция не е давала отклонения при отчета на скоростта на преминаващите возила. Радарът не е минал и през задължителните процедури, за да получи разрешение за ползване. Също така не е имало знак Е24, който да известява водачите, че ще бъдат снимани. По всички тези причини заснетите от този радар шофьори няма как да бъдат санкционирани. „Гордостта” на КАТ-София беше махната тихо за разлика от шумната реклама при монтирането ѝ.

  1. Близо 40% от мобилните камери са извън „строя”.

Около 60 от всичките 148 мобилни камери на КАТ в страната са извън „строя”. Системите за контрол на скоростта, монтирани в патрулките, не работят, тъй като са повредени и няма кой да ги ремонтира. В момента няма договор за поддръжка с нито една фирма, тъй като на търговете винаги се явява само един кандидат, което е в нарушение на Закона за обществените поръчки.

  1. Мобилните камери не могат да снимат нощем.

Пътна полиция разполага с едва петнайсетина мобилни камери, които са снабдени с инфрачервена светкавица и могат да снимат нощем. Те обаче също не винаги улавят шофьори-нарушители по тъмно. Оказва се, че или колата не се вижда добре, или пък номерът ѝ. Снимки се получават само на добре осветени улици и булеварди. За разлика от мобилните камери, 24-те стационарни камери могат да заснемат и през нощта.

  1. Пътният контрол е слаб. И катаджиите са малко, и техниката - също.

Вероятно на уважавания читател му е ясно, че контролът в страната срещу автоджигитите е меко казано силно занижен. Въпреки лозунгите срещу войната по пътищата. Какво показват цифрите? МВР разполага с едва 24 стационарни камери, една камера за контрол на средната скорост и 148 мобилни системи за контрол на скоростта (от тях работят само към 88). В същото време полицаите, които имат право да спират за нарушения на Закона за движение по пътищата, са малко над 2000 души. Това са пътни полицаи, магистрални полицаи и униформени от мотозвеното „Сигма”. На денонощие КАТ може да извади едва 200 патрула в цялата страна. С наличната техника и числен състав трябва да бъдат покрити всичките села, градове и всякакви по вид пътища от републиканската и общинска мрежа. Е, при това положение няма как да се справим с шофьорите „джихадисти”, дори нашите полицаи да бяха най-съвестните в света.

  1. Записите в патрулките на катаджиите не се гледат.

Почти половин година след въвеждането на видеонаблюданието в патрулките на КАТ никой не е преглеждал записите, за да види дали случайно някой униформен не си иска рушвет от шофьори. Това признаха неотдавна от МВР. Миналата зима 120 служебни коли бяха оборудвани с камери и микрофон, за да записват проверките на пътя като мярка срещу корупцията. Оказа се обаче, че това е поредната „димка” – министерството нямало техника и хора да следи служителите си. И към момента проблемът още не е решен напълно. Записи се гледат най-вече при конкретен сигнал срещу униформен.

  1. Радарът не може да засича в тунел, не хваща и свръхвисоката скорост.

Мобилните камери на КАТ не могат да засичат скоростта в тунел. Освен това не хващат добре и автомобил, който се движи с над 250-260 км в час. Снимките на профучаващите автомобили много често стават мътни и не се вижда добре регистрационният номер.

  1. Градското видеонаблюдение не снима за скорост.

Камерите от видеонаблюдението в София, Варна и други градове не са радари. По техни клипове не могат да бъдат съставени електронни фишове за скорост. Издават се само актове за минаване на червен светофар, за навлизане в бус лентата, за неправилно паркиране и др. Все пак от оператора зависи дали ще препрати кадрите с тези нарушения в КАТ, където да бъде написан акт.

  1. Почти половината електронни фишове се анулират.

Горе-долу половината електронни фишове се анулират. По закон електронният фиш се хвърля в коша, когато камерата е заснела два автомобила един до друг, въпреки че уредът може да е показал  скорост от 200 км в час. Причината е, че в подобна ситуация няма как да се прецени кое от двете возила е извършило нарушението. Електронен фиш не се издава също на автомобил със специален режим, на обявено за издирване возило и когато записът е лош заради  метеорологичните условия.

  1. Дрегерът и кръвният тест за алкохол могат да дадат един или дори 2 промила разлика.

Тестът за алкохол с дрегер и химическото изследване на кръвната проба понякога могат да дадат разлика от един промил, че дори и повече от два промила. Дрегерът мери алкохола в количество издишан въздух. Той трябва да е собственост на МВР и да е минал технически преглед, за което трябва да има поставена лепенка.  В много случаи резултатът от теста с техническия уред е по-нисък от изследването на кръвта. В съдебната практика обаче има случай, при който тестът с дрегер показва 0,52 промила, а изследването на кръвната проба – 2,50 промила. Обяснение за това разминаване няма. Истината е, че наредбата за алкохолните проби е остаряла и неефективна и често това е причина наложените наказания да падат в съда.

  1. За нарушения, за които се предвижда до 50 лв. глоба, се пише фиш.

Катаджиите по традиция пишат актове, когато хванат някого в нарушение. Ако обаче ви спипат за нещо, което по закон се наказва с до 50 лева глоба, настоявайте за фиш. Така няма да ви се налага да чакате на опашка в КАТ, няма да ви вземат синия шофьорски талон, няма да ви режат точки и няма да чакате един месец за наказателно постановление. 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

10.09.2025
СБА Карнобат няма да работи 15.09.2025 до 26.09.2025г.

СБА клон гр. Карнобат, няма да работи 15.09.2025 до 26.09.2025г. (вкл.)

09.09.2025
СБА Троян няма да работи от 9 до 12.09.2025 г.

СБА клон гр. Троян, няма да работи от 9 до 12.09.2025 г. (вкл.).

09.09.2025
ГТП в СБА Овча купел временно не работят

Двете линии за ГТП прегледи в СБА Овча купел, временно не работят.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.