+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

03

Април 2016

4840

ЕК: Всяка трета катастрофа - заради разсейване на шофьора

СБА СБА

Знаете ли, че докато приемате телефонно обаждане зад волана на автомобила си, отмествате поглед от пътя, за да отпиете глътка кафе, разпечатвате си току-що купения сандвич  или се разсейвате за миг по някаква съвсем друга причина увеличавате с 30 % риска от катастрофа. 6000 души са загинали за една година при пътни катастрофи  в САЩ в момента, в който са посягали към джиесема си, за да отговорят на позвъняване. Учени от Политехническия университет в Верджиния са установили, че набирането на номер увеличава десетократно риска от автомобилна злополука. Разсейването заради търсене на информация в интернет пък увеличава опасността с 35 пъти. Толкова, колкото и ако карате под влиянието на алкохол или наркотици. У нас Пътна полиция не води статистика, която да отчита колко катастрофи стават и колко хора загиват годишно заради някаква форма на разсейване зад волана. Съвсем наскоро заради една секунда невнимание шофьор на турски тир предизвика тежък инцидент на магистрала „Тракия” и едва не уби семейство с малко дете. В катаджийската статистика попадат и много други подобни случки, много от тях за съжаление с фатален край.   През последните години разсейването на водача се превърна в засилващ се фактор за причиняване на пътно-транспортни произшествия. Колкото и да е странно, но именно технологичното развитие,  навлизането на многобройни уреди и устройства в купето на автомобила и най-вече ползването на мобилните телефони и писането на есемеси по време  на управление направи проблема още по-сложен. Шофирането изисква непрекъснато внимание на пътя, както и добър контрол над колата. Разсейването най-често настъпва, когато водачът се занимава с други странични дейности. Най-често това са пътниците или неща, които се случват вътре или извън  колата. Особено опасно е краткото  задремване или заспиването с отворени очи. Разсейването като термин е твърде общо и по принцип е трудно да се установи дали в момента на произшествието водачът е бил разконцентриран или не. Отделните страни имат различен подход към  проблема, други пък изобщо не събират данни, свързани с него. В Европейската комисия се налага мнението, че в около 30% от пътните злополуки разсейването е оказало в по-малка или в по-голяма степен някакво влияние. Причините за разсейването не са малко. Това могат да бъдат другите пътници, особено при новите и младите водачи или  рекламата покрай пътното платно. В някои държави например е забранено разполагането на билбордове близо до магистралата. Човек обаче може да се разсее дори заради собствените мисли. Тъгата, възбудата или гневът зад кормилото увеличават риска от катастрофа десетократно. Злополука може да възникне даже, ако се обърнете за миг назад, за да видите какво прави детето ви. Технологичните уреди също могат да разсейват. Не става въпрос само за мобилните телефона и смартфоните, а също за вътрешните системи за навигация или аудиоустройствата, различните сензори на интерфейса и други. Експертите различават четири типа разсейване:
  • визуално, т.е. отклоняване на погледа от пътя
  • слухово /звън на телефон/
  • биомеханично /търсене на радиостанция или друга информация от дисплея/
  • когнитивно /задремване, спане с отворени очи/
Визуалното разсейване е най-опасно, тъй като управлението е предимно работа за очите. Д-р Хайнеман от Лабораторията за транспортни проучвания твърди, че в почти 30% от времето зад волана водачите се занимават с разсейващи дейности, основно с разговори с техни спътници. Останалата част е свързана с технологията на борда и неща, които се случват извън колата. В момента технологиите може повече да пречат на шофьора, но в бъдеще се очаква те да спомогнат за намаляване на неговото разсейване с навлизането на автоматичното спиране, автоматичната навигация и др. Д-р Хелман от същата лаборатория е още по краен. Водачите -  казва той - следва да разберат,  че на волана не може да се правят две неща едновременно, едното от които е да караш автомобил. В свое проучване Европейската комисия предлага  пет начина за борба с разсейването: -    правни мерки и санкции -    обучение на водачите -    публични кампании и акции -    мерки, основаващи се на технологии -    пътна инфраструктура Европейската комисия отправя  няколко препоръки за намаляване риска от разсейване на пътя.
  • Навлизането на технологии и приложения като безжични и гласово контролирани функции, които ще намалят визуалния интерфейс между водача и автомобила
  • В близко бъдеще технологиите, които предупреждават за сблъсък, за напускане на пътя и пр. ще имат ключова роля за намаляване на разсейването
  • Усилия за обучение, правни мерки и  наказания също ще са необходими, особенно за новите и за младите водачи
  • Системите за блокиране на мобилните телефони и сензорите, следящи за отклоняване на погледа, биха могли да бъдат много полезни, но те са малко достъпни и засега не могат да бъдат полезен фактор
  • Създаване на стандарти от страна на автомобилната промишленост и комуникациите за по-успешен и по-малко разсейващ интерфейс между човек и машина и системи за безжична комуникация между тях
От всичко казано дотук става ясно, че проблемът с разсейването зад волана наистина е сериозен и глобален. Доколко обаче са адекватни санкциите?  В българския Закон за движение по пътищата е предвидена 50 лева глоба за използване на мобилен телефон без хендс фри по време на шофиране. Достатъчно ли е това като се има предвид, че  употребата на джиесем крие най-сериозен риск?! Да не говорим, че у нас не се преследва от закона например вредния навик на някои водачи, особено таксиджиите, да гледат телевизия, докато возят клиенти. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.