+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

14

Април 2016

4248

Странните идеи на КАТ

СБА СБА

Периодично МВР, депутати и пътни експерти сюрпризират обществото с поредна порция законотворчески идеи. Предложения за промяна в Закона за движение по пътищата валят отвсякъде - в сутрешните тв блокове, във вечерните новини, в коментари по вестниците и форумите. В повечето случаи тезите „увисват”, защото никой не се наема да ги оформи като юридически текстове и да ги вкара за разглеждане в парламента. През годините сме чували какви ли не „луди идеи”, „родени” от служители на КАТ или относно работата на КАТ. По-долу ще припомним някои спорни предложения, които са предизвиквали буря по форумите заради тяхната противоречивост, несъстоятелност и понякога комичност.
  1. Процент от глобата да отива в джоба на катаджията!
Предложението е  на шефа на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев, който тези дни обясни, че ако това се приеме, униформените вече ще спрат да викат „Дай”. Корупцията ще намалее, те ще пишат фишове и после ще си чакат процента. Срещу неговото мнение застанаха пътни експерти, които смятат, че процентът от санкцията ще мотивира още повече катаджията да се крие в шубраците, да спира поголовно шофьорите и да глобява наред. Тоест КАТ ще стане нещо като частна фирма, която ще гледа как  да инкасира повече печалба и ще „забрави” за превенцията. Друг  въпрос е, че 70 % от глобите не се събират. Катаджията ще си взима отчислението, но от какво, ако сумата не е платена и не е влязла в държавния бюджет. Помислено ли е какво ще стане, ако водачът оспори в съда санкцията и след 2-3 години съдебен процес магистратите я отменят? Тогава пътният полицай ще връща ли парите? Ами ако дотогава е излязъл в пенсия?
  1. Електронният фиш да се „връчва” по интернет!
Също спорно предложение. Защо? Депутати вкараха в парламента предложението на КАТ електронните фишове да се качват в интернет и да се считат за връчени, ако нарушителят не е открит на адреса му. Тогава на сайта на МВР ще се публикуват данни за номера на електронния фиш, размера на наложената глоба и регистрационния номер на МПС, като електронният фиш ще се счита за връчен от датата на публикуването. По този начин се отнема законово право на всеки да оспорва наказанието си. Освен това МВР  принуждава ежедневно всеки шофьор да следи ведомствения  му сайт, за да види дали случайно не е бил глобен. Досега никой не е обяснил също „к'во ще прави” обикновеният пенсионер на село, който няма компютър, интернет или смартфон и изобщо не подозира за технологичния прогрес на КАТ.
  1. Глоба за шофьорки с високи токчета!
Солени глоби за жените, които шофират с високи токчета. Тази идея на КАТ от по-далечното минало е сред най-запомнящите се досега. Тя предизвика много усмивки и породи заигравки с дамите, но така и не бе приета. Навремето пътни полицаи препоръчаха да се забрани на жените на карат с над 10-сантиметрови токчета, защото е опасно.  Според статистиката всеки месец ставали поне 100 катастрофи заради дами, които не успяват да натиснат спирачките навреме. Техните реакции се забавяли, тъй като токчетата им пречат да "скочат" на педала. Катаджии дори се заканиха да правят специализирани хайки за шофьорки, като мерят токчетата, така както се мери грайферът на гумите. Идеята не срещна никаква парламентарна подкрепа и се запомни само като виц. Любопитен факт е, че години по-късно (през 2014 г.) Втората камара на Касационния съд на Франция призна за виновна водачка на МПС за причинена от нея катастрофа. Магистратите приели, че една от причините за това е, че французойката шофирала с високи токчета.
  1. 20 лева глоба, ако държиш книжката си в джоба, а не на таблото!
Друго комично предложение от близкото минало, което бе отхвърлено,  предвиждаше всеки водач да държи шофьорската си книжка на таблото на колата. А ако е в джоба -  20 лева глоба. Катаджиите смятаха, че джигитите повече ще се съобразяват с правилата, ако свидетелството им е на показ. Освен това при една проверка контролните органи веднага ще можели да виждат дали е правоспособен човекът, седнал зад волана. Аргументите на КАТ не убедиха никого.
  1. Книжки и за велосипедистите!
Преди около две години вече бивши депутати хвърлиха в шок велосипедистите, като обявиха, че ще предложат да се вкара в закона задължението те също да решават листовки и да взимат книжки. Е, с далеч по-опростена процедура, отколкото шофьорите, но все пак да биват тествани. Политиците поискаха също колоездачите да нямат право да карат там, където няма велоалеи. Тоест почти никъде в България. За щастие или не, предложението не видя бял свят.
  1. Глоби за пияните пешеходци!
Да се въведат сериозни парични санкции за пешеходците, които са опасни за движението. Безспорно, идеята е спорна и дори не срещна широко обсъждане. От една страна, не може да се наказва всеки пийнал по улицата, защото Законът за движение по пътищата не е Закон срещу употребата на алкохол. Друг е въпросът обаче, ако наистина с поведението си пиян пешеходец предизвика ПТП дали не трябва да носи отговорност. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.