+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

11

Май 2016

5831

Виновен ли е пешеходецът, когато го убият на пешеходна пътека?

СБА СБА

Едно семейство от Несебър никога няма да забрави страшния 5 юли 2009 година. На тази черна за тях дата безразсъден шофьор блъска на пешеходна пътека 9-годишния им син Евгени. Детето тръгнало да пресича, две коли спрели да го изчакат на „зебрата”. Шофьорът на третия поред автомобил в колоната обаче бил нетърпелив – предприел изпреварване без да вижда, че возилата пред него са спрели, защото чакат малкото момченце да пресече. Последвал удар. Детето оцелява, но изпада в будна кома. На съдебния процес водачът се признава за виновен и получава присъда. Съдиите не приемат тезата на адвоката на виновника, че детето е „съпричинител” на инцидента. Магистратите отсъждат и рекордно за времето си парично обезщетение, с което  родителите да могат да лекуват невръстното дете. 17 юли 2011 година е най-черната дата за една друга майка – Нели Петрова от Варна. Тогава моторист блъска и убива на пешеходна пътека 20-годишната Лора Казанлиева. Виновникът я помита с хондата си с близо 90 км в час, без да остави на момичето шанс за живот. След трагедията майката Нели стана депутат от ГЕРБ. Мотористът първо бе осъден на 2 г. условно, но после присъдата му бе отменена. След дълга съдебна сага и размотаване на делото по различни съдебни инстанции водачът получи две години и половина ефективна присъда. Изненадващо обаче преди седмици състав на Върховния касационен съд излезе със странно решение. Магистратите намалиха с шест месеца наказанието за моториста, приемайки, че пешеходката също има вина за смъртта си. Според съдийте от ВКС има „съпричиняване” на инцидента, тъй като пострадалата, без да се огледа, е предприела пресичане, не се е съобразила с разстоянието до приближаващия мотор и неговата скорост и е попаднала в опасната зона за спиране. Независимо, че тя е на пешеходна пътека, а той е карал с двойно по-висока скорост. „На пешеходеца не е предоставено правото да не държи сметка за приближаващите превозни средства”, е записано в решението на съда. Два трагични казуса с катастрофи – две различни съдебни решения. Може ли и правилно ли е пешеходецът сам да прецени скоростта на приближаващото моторно превозно средство? Ами ако в случая пострадалият не е възрастен, ами дете, като 9-годишният Евгени?! След случая „Лора” бе поискано тълкувателно решение, за да се избегне противоречията в българската съдебна практика. Първо главният прокурор Сотир Цацаров, а после и правосъдният министър Екатерина Захариева поиска Върховният касационен съд (ВКС) да излезе с тълкувателно решение, с което да се даде задължително указание как да се прилага законът при смърт на пешеходец и съмнения, че той също има вина за инцидента. "Налице ли е съпричиняване на вредоносния резултат (смърт или телесна повреда) по чл. 343 от Наказателния кодекс от страна на пешеходец при пресичане на платното за движение в случаите, когато водач на моторно превозно средство е нарушил правилата относно скоростта за движение по Закона за движение по пътищата и следва ли това обстоятелство да обуслови налагането на по-леко наказание на дееца - водач на моторно превозно средство?", попита правосъдният министър. В искането си тя посочва, че в момента има противоречива съдебна практика при такива случаи - едни съдии приемат, че когато шофьорът е нарушил грубо правилата за движение, вината на пешеходеца се изключва.
"Други съдебни състави считат, че съществува причинна връзка между нарушението на режима на скоростта от страна на водача и допуснатото ПТП, в резултат на което е причинена смърт или телесна повреда на пешеходец, поради внезапното навлизане на пешеходеца в т.н. "опасна зона за спиране" на МПС", написа Захариева. В тези случаи се намалява и наказанието за шофьора. След широкия обществен отзвук председателят на ВКС Лозан Панов, от чийто съд произтече скандалното решение по случая „Лора”, защити пешеходците. Висшият магистрат обяви, че текстовете от Закона за движението по пътищата могат да бъдат написани по-прецизно, за да се избегнат бъдещи съдебни решения, в които на загинал на пешеходна пътека да се вменява вина. Преди да стане председател на ВКС Панов също бе блъснат на „зебра”. Сега той обяви: "Дали окото на един пешеходец е достатъчно точен уред за измерване на скоростта, отдалечеността, шума на двигател. Искам да добавя, че водачите на моторни превозни средства за разлика от пешеходците са полагали изпит. Те имат по-различни познания и са задължени да имат такива при управлението на моторно превозно средство. Докато един пешеходец, който не е водач, може да няма автомобил, дори може да не иска автомобил. Той просто пресича и е на различна възраст и има различна опитност. Задължението на пешеходеца при преминаване на пътното платно е да се огледа". На първо място най-важно е задължението на шофьорите да спазват правилата за движение и да се съобразяват с ограниченията в скоростта на пътя. Разбира се, не винаги водачитеса виновни. През последните години нараства броя на убитите пешеходци, особено в градовете. Най-често жертви стават хора над 64-годишна възраст, които пресичат на непозволени места. В двата инцидента с 9-годишния Евгени и 20-годишната Лора обаче не е честно да се търси вината и у тях с думичката „съпричинител”. Работата на върховните съдии е да съдят право и справедливо. Нелепо е когато при определянето на отговорността за отнетия или осакатен човешкия живот превес имат смекчаващите  обстоятелства -  като  чистото съдебно минало  на водача, липсата на други нарушения на ЗДвП, добрите му характеристики и изразеното от него  съжаление.  
автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.