+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

18

Май 2016

4973

България с най-много убити в катастрофи, най-лоши пътища и най-висока разрешена скорост

СБА СБА

Депутати и пътни експерти искат скоростта по магистралите у нас да бъде намалена на 120 км в час, така както бе преди години. Правилно ли ще бъде, ако парламентът приеме такива законодателни промени? Вероятно в следващите месеци ще има дебат по този въпрос и това е повод да погледнем как стои въпросът със скоростта в останалите държави  и къде сме ние сред тях. България е на 129-то място в света по качество на пътищата (от 144 оценени държави, като преди нас е дори Буркина Фасо)  и сред първите в Европейския съюз с най-висока разрешена скорост. По данни на Европейската комисия само у нас и в Полша максималната скорост по магистралите е 140 км в час. Случайно или не, но през 2015 г. България  е на първо място в черната статистика на ЕС с най-много загинали в автомобилни злополуки - 98 убити на 1 милион жители. Полша е на пето място със 77 загинали на 1 млн. души население. Освен у нас и в Полша, по-висока скорост по аутобаните е разрешена единствено в Германия, но не навсякъде. От 13 000 км безупречни магистрали, само на половината от тях няма поставени знаци за ограничение. Но има препоръчителна скорост от 130 км. Преди месеци местни медии съобщиха, че югозападната германска провинция Баден-Вюртемберг, където се намират централите на автомобилните гиганти Порше и Мерцедес, въвежда ограничение на скоростта от 120 км по две отсечки на магистрали (А 81 и А96). Досега там нямаше лимит. Промените влизат в сила от този месец, а ограничението ще остане в сила четири години пробно. През този период ще бъде направено проучване, за да се види дали мярката води до намаляване на пътните инциденти и на вредните емисиите като цяло. В повечето страни в ЕС максималната допустима скорост за най-масовите превозни средства – леките коли, по автомагистралите е между 110 и 130 км/ч. В Австрия, Чехия, Дания, Франция, Гърция, Италия, Унгария, Люксенбург, Холандиня, Словакия и Румъния  е въведено ограничение от 130 км, показва справка в сайта за трафика и пътните превозни средства на Европейската комисия. В Белгия, Испания, Финландия, Ирландия, Португалия, Швейцария горната граница е 120 км. Във Великобритания е 70 мили (112 км), в Швеция – 110 км, в Кипър – 100 км, в Малта – 80 км в час. В Люксембург няма аутобани. По отношение ограниченията за скоростни пътища България също е сред първенците с най-висока скорост – 120 км. Такъв лимит има въведен само в Полша и Белгия. В останалите държави е разрешено да се кара с между 80 и 110 км. Що се отнася до шофирането в градски условия, България се доближава до въведените норми от другите европейски страни. У нас, както и в почти всички останали страни, важи ограничението от 50 км в населени места. Прави впечатление, че в някои от най-развитите икономически държави има въведени ограничения „20 км” или „30 км” за зоните край училища и в жилищните квартали. Така е във Великобритания, Швеция, Дания, в Полша. Разрешената скорост за извънградско каране у нас е  90 км, така както в Чехия, Белгия  и още много други държави. Но има и държави като Дания  и  Швеция, в които допустимото е съответно 80 и 70  км. В световен мащаб отново са малко държавите със 140 км в час разрешена скорост по магистралите. По информация в медиите една от тях е Обединените арабски емирства. В страната на неограничените възможности – САЩ, например най-често срещаното ограничение по магистралите е 65 мили (104 km/h.). Съществуват и табели за до 75-80 мили в час, като става въпрос за пътища с 4-5 платна и то много по-широки от европейските. В Нов Южен Уелс (Австралия) пък разрешената скорост по аутобаните е 110 км. У нас решението да се вдигне максималната скорост по магистралите и скоростните пътища бе взето преди 4 години по предложение на правителството.  Независимо, че към онзи момент реновирането на инфраструктурата бе още по-изостанало, а пътните платна бяха много по-надупчени и нагънати. Трябва да отбележим обаче, че според полицейската статистика най-много катастрофи и жертви има не по магистралите, а по двупосочните пътища, където стават най-много челни удари. Съществува мнение, че в Европа допустимата скорост е въведена преди повече от 40 години и то не заради пътната безопасност, а за да се ограничи разходът на гориво. В последните десетина години на пръстите на едната ръка се броят държавите, които са вдигнали максималната или препоръчителната скорост. Една от тях е Дания, която от 110 качва скоростта на 130 км. Другата е Норвегия – от 90 на 100 км, както и Гърция, която увеличава от 120 на 130 допустима скорост по магистралите. Интересен е дебатът, който се провежда във Великобритания през 2013 г. Министърът на транспорта настоява разрешената скорост на аутобаните да бъде увеличена от 70 на 80 мили. Така, според него, ще се увеличи икономическият растеж, а кралството ще спечели милиони паунди, тъй като ще намалее времето за преходи. Обмисляло се е и въвеждането на "плаващи" лимити - когато пътищата са празни, позволената скорост може да е по-висока, а когато има задръствания - да се намали. Между другото в Полша например е позволено през нощта да се кара в градовете с 60, вместо с 50 км в час. Английски експерти обаче изчислили, че автомобилистите, движещи се с 10 мили в час повече, ще могат да стигат по-бързо до дестинацията си, но ще използват 20% повече гориво и ще произвеждат 20% повече въглеродни емисии. Според тях  оптималната скорост за най-нисък разход на гориво е около 56 мили/ч (90 км/ч). В крайна сметка Великобритания  не приема предложението за вдигане на разрешената скорост, въпреки че границата от 70 мили е въведена по аутобаните още през 1965 г. заради огромния по онова време проблем с нелегалните гонки. Скоростта от 30 мили в населени места пък е въведена през 1930 г. в отговор на високите нива на произшествия. Оттогава досега и пътищата са станали много по-добри, и автомобилите много по-сигурни. Законодателят в тази страна обаче остава непреклонен що се отнася до безопасността на хората. В сайта на правителството има  публикуван доклад, изготвен от Световната здравна организация, според който скоростта е най-честата причина за пътните инциденти по света. В документа се подчертава, че когато две коли катастрофират с 60 мили шофьорът в 90% от случаите загива. Когато сблъсъкът е с 50 мили, той има 35 процента шанс да оцелее. Както стана вече дума, България през 2015-та е първа в ЕС по брой на загинали в катастрофи, а  Великобритания е сред държавите с най-ниски показатели – 29 загинали на 1 милион души. Преди нея са само Малта (26 убити на 1 млн. души), Швеция  (27) и Холандия (28). автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.