+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

26

Май 2016

73135

КАТ може да спира от движение коли заради тъмни стъкла. Глобата е 20 лева.

СБА СБА

Какви са санкциите за затъмнени стъкла и могат ли да спрат автомобила ми от движение? Този въпрос отправи към СБА наш читател по повод поредната специализирана акция на КАТ срещу шофьори, които карат с тъмни стъкла. Накратко: управлението на моторни превозни средства с предни стъкла, които не са фабрично затъмнени от производителя, е нарушение и то може да доведе до издаване на заповед за принудително спиране на возилото и до налагане на глоба от 20 лева. Основанията затова се съдържат в чл. 105 от Закона за движение по пътищата, където се казва следното:
  • Забранява се ограничаване на видимостта през челното стъкло и през предните странични стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2)  Ограничаване на видимостта през стъклата на задните врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила. В първата алинея на текста забраната е абсолютна. Ако обаче имате кола с фабрично затъмнени стъкла, трябва да притежавате документ, с който да докажете това пред КАТ. В случай, че въпреки производственото затъмняване решите да сложите допълнително и фолио, то това лесно може да бъде установено и пак да попаднете под ударите на закона. Според Спогодбата за приемане на еднакви технически предписания на превозните средства фабрично затъмнените стъкла трябва да имат  75% светлопропускливост на предно и задно стъкло и 70% на странични стъкла. Това е посочено и в  Правило № 43/1988г. на ООН. Във втората алинея на чл. 105 от ЗДвП забраната е условна - ограничаването на видимостта и намаляване на прозрачността на стъклата на задните врати е допустима. Затъмняването трябва да е до определено процентно съдържание, а не напълно. Полицаи на око преценяват пропускливостта! В случай, че пътни полицаи ви спрат заради затъмнено с фолио предно панорамно или предни странични стъкла те могат да ви напишат фиш за 20 лв. по общия текст (чл. 185) за нарушение на ЗДвП. По-опасно е, ако катаджиите решат да спрат автомобила от движение, като приложат Принудителна административна мярка (ПАМ) по чл. 171, ал.2. Тогава в срок от 3 дни трябва да се явите в КАТ за измерване на пропускливостта на прозорците. Вероятно много ще възразят: „Ама как така полицаят на пътя на око преценява дали стъклата отговорят на стандартите, за да ме спира от движение и да ме праща в КАТ?” Това е много логичен въпрос, който ние също зададохме на МВР. От полицията, както и от съда ни отговориха, че никъде в Закона за движение по пътищата или пък в Правилника за прилагането му не е визирано, че преценката за намалена прозрачност се извършва със специални средства и начини. Това, както вече става ясно, се извършва в поделение на Пътна полиция, където разполагат със специални уреди. КАТ има едва 30 такива устройства за цяла България. При издаването на заповед за спиране на автомобила от движение има още поне два дискусионни въпроса. Първият е има ли право катаджията на улицата да издава ПАМ. По закон заповедите ги подписва началникът на службата за контрол или оторизирано от него лице. Ако служителят, който е написал въпросната заповед, не е изрично определен от началника си да издава такива документи, то наказанието може да се атакува в съда. Другият много по-важен въпрос е има ли достатъчно законови основания изобщо колата да се слага на трупчета заради затъмняване на предните стъкла. Някои експерти по пътна безопасност убедено налагат своето мнение сред обществеността, че в Правилника за приложение на ЗДвП няма достатъчни основания за налагане на принудително спиране от движение. Според тях в чл.13 е посочено като недопустимо само слагането на пердета на предните врати и задното стъкло, но не и ако те са затъмнени. Това обаче не е съвсем така. В чл. 10 на същия Правилник се казва, че колата е технически неизправна, ако стъклата не отговарят на стандартизационните изисквания. Тогава с пълна сила може да се приложи чл.171, ал.2 от ЗДвП за налагане на принудителна административна мярка заради неизправност на автомобила до отстраняването на нередностите. От друга страна, в съдебната практика също има разнобой относно това дали затъмнените стъкла са техническа неизправност или не. Някои магистрати отбелязват в решенията си, че щом в ЗДвП така пише, значи е така. Други обаче смятат, че затъмнените прозорци сами по себе си не може да представляват техническа неизправност и да се смята, че създават опасност за другите участници в движението. Без глоба за тъмно задно стъкло Що се отнася до задното обзорно стъкло в нито една от двете алинеи на чл. 105 от ЗДвП не се съдържа забрана за затъмняване. Следователно, ако ви напишат акт или фиш или ви спрат колата от движение заради фолио на задното стъкло, имате всички основания да оспорвате пред Темида. В съдебната практика има подобен случай отпреди 4 г. по повод оспорвана глоба от 20 лв., наложена за затъмнено задно стъкло. Съдебният състав отменя наказанието на КАТ, аргументирайки се с принципа, прогласен с Конституцията от 1991 год., че всичко, което не е изрично забранено, е разрешено. В решението си магистратите казват още, че след като законът не въвежда забрана за затъмняване на задното обзорно стъкло на автомобилите, то затъмняването не е административно нарушение. Друг въпрос е, че при шофиране на заден ход задното обзорно стъкло се явява челно. Тази хипотеза не е била коментирана от депутатите навремето при обсъждането на горепосочения текст, така че тя е останала извън обхвата на забраните. Немалко шофьори смятат, че могат да си решат проблема с тъмните предни стъкла като си извадят сертификат от лицензирана фирма. Да, има такива акредитирани изпитвателни лаборатории. Срещу 78 лева те могат да ви издадат документ с измерена светлопропускливост на стъклата. Най-вероятно от КАТ обаче няма да ви го признаят, а ще искат сертификат от производителя, че затъмняването е фабрично. Остава открит въпросът на какво основание висши представители на различни институции се возят в автомобили с тъмни стъкла, без да бъдат преследвани от закона. От пресцентровете на няколко ведомства ни отговориха, че това е от съображение за сигурност, но не посочиха в кой закон го пише това. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.