+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

26

Май 2016

5988

Какво е това „свързан автомобил”? Или как колата се превръща в подвижен компютър

СБА СБА

Компютрите все по-мощно навлизат в нашия живот. Настолните PC-та, лаптопите и интернет са необходими не само за бизнеса, но и за ежедневието на всеки един от нас. Компютрите вече са дори в нашия джоб под формата на смартфони. Светът днес е толкова дигитализиран, че няма как техническите достижения да не влязат и в автомобила, още повече, ако потребителят има нужда от тях и изисква непрекъснат достъп до новини и забавления. Първоначално тихо и незабележимо, а напоследък подчертано агресивно, новите технологии превземат и автомобилната индустрия. Шофьорите вече имат връзка с интернет, с електронната си поща и социалните мрежи, могат да получават и обменят информация, както и достъп до различни онлайн приложения. Бавно, но сигурно, автомобилът се превръща в подвижен компютър. Дори по-евтини коли имат десетки дигитални уреди, навигационни системи, някои могат да паркират сами и др. Проучване сред  автомобилни компании показва, че скоро Wi Fi и 3G свързаността ще бъде стандарт за всички нови коли. Съвременният автомобил става все повече свързан със своите „събратя”. Това поражда много важни въпроси относно обмена на данни и правото на всеки собственик да защитава информацията за своята кола. В ход е и акция на ФИА (Международната автомобилна федерация), наречена „Това са моите данни”. Какво значи свързан автомобил? Това е моторно превозно средство (МПС), свързано с интернет, от което може да се изпраща и съответно да се получава информация за автомобилния статус, различни данни, информация и потребителски предпочитания на притежателя на возилото. Автомобилът може да бъде свързан с другите участници в движението, техните компютърни системи могат да се синхронизират и да бъдат използвани  в различни държави. Така, когато един водач напусне държавата си със своя автомобил, той ще може да използва всички функции на превозното си средство. Секретариатът на Област І на ФИА публикува изследване, проведено в 12 европейски страни, което имаше за цел да разбере какво е общественото мнение за т.нар. „свързани автомобили”. Малко хора са в течение и познават възможностите на „свързаните автомобили”. За нашата страна пък това е непозната тема. В Европа само 33 % от водачите са чували за свързани автомобили. Най-добре са информирани водачите в Германия, Франция и Италия. Оказва се, че само 6% от потребителите имат свързани автомобили, а други  18% заявяват, че такава ще бъде следващата им кола. 52% проявяват интерес, но нямат достатъчно информация. Данните, които могат да се обменят, са следните: 1/ Пътна помощ /повикване/ 2/ Сервизът влиза в системата и прави диагностика на МПС 3/ Получаване и търсене на застрахователна информация 4/ Производител, гаражи, паркинги /влизане в инфосистемата на МПС/ 5/ Синхронизиране на телефонни контакти 6/ Изтегляне на данни за:
  • пробег на МПС;
  • ниво на течности;
  • скорост на движението;
  • навици на управление;
  • местоположение, местопребиваване на МПС;
  • предпочитания на водача /музика, игри, фирми и др./;
  • идентичност на собственика/водача;
  • информация за телефонните разговори /набрани, получени, неприети обаждания/;
Според изследването на ФИА 76% от запитаните проявяват интерес към свързаните автомобили и са готови да си купят свързано МПС. Основната причина за това е по-добрата безопасност. На второ място е възможността за по-добра ефективност от горивото, а на трета -  по-малко задръствания. Независимо от това 90% от анкетираните изразяват мнение, че данните за автомобила принадлежат на собственика му или на водача. 91 на сто посочват, че ако могат, ще изключват обмена на данни и свързаността на своето МПС. 83% желаят да могат сами да определят кога и в каква степен да допускат свързаност. В случай на повреда, 92% от запитаните считат, че сами следва да изберат кой да поправи техния автомобил. 30% от членовете на клубните организации са готови на обмен на данни за повреденото си МПС с близки сервизи, застрахователи, производители и автомобилни клубове. Много важен аспект в положителния смисъл на свързаността е безопасността в движението и най-вече повикването на медицинска и пътна помощ при нужда (85% са готови на обмен на данни). В най-общ аспект при проучването бе установено значително противоречие между проследяването на данни и това до каква степен гражданите са съгласни да го допуснат. Европейците искат да могат да контролират данните и сами да решават с кой доставчик на услуги да ги споделят. Основните опасения на хората са насочени към обмена на данни и в обхвата им на разпространение, опасността от злоупотреба с лични данни, да не ги следят и контролират, както и ограниченията в свободата на движение. Като цяло  95 % от европейските водачи искат законова защита в свързаните си автомобили. Както се вижда, развитието на технологиите предоставя неподозирани възможности. Технологичната революция в автомобилната индустрия обаче има и друга тъмна страна: вкарването на толкова електроника в автомобила увеличава значително възможностите за разконцентриране на шофьора. Както стана дума, колата вече е подвижен компютър. Достъпът до интернет и непрекъснатия обмен на информация и развлечения в колата вредят на концентрацията на водача. Затова вече се заговори и за ограничаване на разсейващите функции. Чуват се мнения, че производителите трябва да влагат средства и да внедряват устройства, които да изключват автоматично технологиите, отвличащи вниманието на водача при шофиране. Според изследване в САЩ разсейване, причинено от устройство или инструмент за управление, вграден в МПС, е било причина за поне 26 000 катастрофи. Предизвиканите от външни електронни устройства произшествия са били 47 000, тоест почти двойно повече. Така че умната с умните технологии! автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.