01
Юни 2016
Да пътуваш 61 км по „Пътя на смъртта” в Боливия е като да се движиш 61 км по ръба на бръснача. „Пътят на смъртта” е може би най-опасният път в света и затова носи това злокобно име. Построен е през 30-те години на миналия век от парагвайски затворници и се намира между боливийската столица Ла Пас и град Коройко в провинция Юнгас. Тук важат различни от общоприетите правила за движение – няма маркировка, мантинели, светофари или полицаи регулировчици. Лентата за движение е само една, шофьорите слизат и се разбират помежду си как да се разминат. Пътят е с денивелация 3500 метра и се спуска на височина от 4700 метра в боливийските Анди до 320 метра над морското равнище. Започва с асфалт, преминава в чакъл и кал. Тръгва от високото плато, през джунглата до долината, като се вие между стръмни и хлъзгави склонове. Десетки возила не стигат и падат в пропастта. Годишно намират смъртта си между 200 и 300 пътници. Най-трагичната катастрофа е от 1983 г., когато автобус се обръща в дълбокото. Загиват 100 души. От 2006 година функционира нов път по този маршрут, но все още ститици хора предпочитат да минат по „Пътят на смъртта”.
Този проход е дълъг 9 км и се намира в щата Кашмир, Северна Индия. Разположен е на около 3 500 метра надморска височина в Западните Хималаи. Заради обилните снеговалежи е затворен през голяма част от годината. При снеговалежи пък се заледява, после става кално и има свлачища. Въпреки това не малко любители на екстремните преживявания пристигат от цял свят към това причудливо място, за да покарат мотоциклети, велосипеди или автомобили.
„Гуолянг” (или Гуолианг) е всепризнат за най-опасният пътен тунел в света. Историята на построяването на това магично място е вълнуваща и дори може да се филмира. Засега това не се е случило, но пък привлича любопитството на хиляди туристи от цял свят, което от затънтено в миналото място е направило днес Гуолянг интересна дестинация. Десетилетия наред Гуолянг е малко китайско селце на върха на планината Тайханг, което нямало връзка с останалия свят. В началото на 70-те години на миналия век местните власти отказали да отпуснат средства за изграждането на нормален път. Тогава 13 мъже от селцето започват с голи ръце, с кирки и лопати да проправят шосе към цивилизацията. В продължение на 5 години те изкопали 1,2 км и свързали Гуолянг със съседното селце. Някои от работниците загубили живота си и така и не успели да видят с очите си резултата от своя труд. Изкопаният в скалите тунел има 30 прозорци, през които влиза светлина. Под него страховито виси пропастта.
4 . Магистрала „Каракорум”, Пакистан
Магистрала „Каракорум” (Karakoram) е построена между 1959 и 1979 година. Това е един от най-високите планински пътища в света, често наричан "Осмото чудо на света". Над 30 000 работници само с ръцете си и без никакви машини са успели да изградят пътя, който е с впечатляващата дължина от 1300 км на надморска височина над 4600 м. Построяването на магистралата е струвало доста скъпо – казват, че всеки километър от нея е коствал живота на един човек. Пътят свързва Индия и Пакистан и е кръстен на планината, през която минава. През последните години „Каракорум” се превърна в голяма туристическа атракция. Особено е популярен сред любителите на екстремното колоездене.
Този път в Афганистан има много начини да те убие – ако имаш късмет да оцелееш по лошата инфраструктура, може да попаднеш в плен на талибаните или да паднеш пронизан от техните куршуми.
Пътят е дълъг 2200 км и свързва Мазар, Кабул и Кандахар. Най-опасна е отсечката между Кабул и Джалалабад. Шосето е тясно, изкачва се на 600 метра височина. Много натоварено и е в много лошо състояние. Най-големият проблем на шофьорите обаче е, че минава през територия на талибаните.
Планината Тианмен (озн. Врата към Рая) е сред най-живописните и известни места в Китай, наричано още цветна градина.
Точно там се намира един от най-уникалните и опасни пътища в света, който води до върха на планината. Става дума за 11-километрова отсечка, известна като Авеню Тогтиан (Авеню към Рая). Пътят има 99 остри завоя, а краят му е в подножието на Небесната стълба със 999 каменни стъпала. Както се вижда, в този път има прекалено много символика.
Да затънеш до ушите в кал. Буквално това се случва с шофьорите, които пътуват през магистрала „Лена” в Русия. Пътят е построена през 50-те години на 20 век, за да свърже столицата на района Якутск с транссибирската магистрала. По онова време в региона нямало никакви транспортни връзки. Сибирските провинции не били приоритет на Москва - властта отказала да дава пари за инфраструктура и просто издълбали един черен път до близката река. На пътните карти той бил обозначен като магистрала „Лена М56”. През зимата, когато студът стегне земята, може да се пътува. Но през лятото магистралата е само кал.
През 2009 г. екипът на известното тв шоу „Топ Гиър” тества автомобили на шосето „Трансфагарашан” в Румъния и водещият Джереми Кларксън обявява 90-километровата отсечка за перфектно за каране на спортни коли - на всеки няколко секунди сменяш предавката. Шосето пресича Карпатите, а най-високата му точка е на 2034 метра. Това го прави най-високият път в Румъния. Построено е по заповед на Николае Чаушеску за военни нужди. Казват, че румънският диктатор искал да избяга по него в случай на преврат срещу режима му. Днес шосето се смята за едно от най-красивите в света и е забележителност на Румъния.
”Атлантическият път” в Норвегия е признат за "Конструкцията на века" и се счита за един от най – опасните пътища в света, преминаващ през нахлуващите вълни от Атлантическия океан. Той е като изваден от приказка и се счита за една от най-големите забележителности на северноевропейската страна. На един от мостовете на пътя се оформя завой с издигане и се създава илюзията, че това е Краят на света.
Пътуването по него може да ви спре дъха –хем от страх, хем с красотите, които се откриват пред погледа ви. Неговите коварни завои го правят да изглежда като влакче на ужасите. Докато порите вълните с колата си, пък може да видите тюлени, китове, редки видове птици.
Пътят е с дължина 8.27 км и минава през суша и вода. Построен е в периода 1983-1989 г. Авантюристи избират да пътуват по него през есента, когато има много бури и огромни вълни заливат автомобилите.
Мостът Ешима Онаши в Япония е най-страховитият в света – да не попадаш в задръстване, когато шофираш по него. Той е висок 44 метра и е проектиран така, за да могат плавателните съдове да минават по водата под него.
Построен е на брега на езерото Накауми, дълъг е 1 миля и свързва градовете Мацуе и Сакаминато. Наклонът от едната страна е 5,1%, а от другата 6,1%. Все пак на снимките изглежда по-страшен, отколкото е всъщност. Конструиран е така че изкачването и спускането по него да става плавно.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
По традиция кампанията ще се проведе на територията на цялата страна и е насочена към безопасността на шофьорите и пешеходците през студените месеци.
СБА Карнобат няма да работи на 3 и 05.11.2025 г. поради профилактика на ел. мрежата.