+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

14

Февруари 2015

7285

С новите ТОЛ такси средният българин трябва да плаща двойно

СБА СБА

Таксата, която държавата събира от всеки собственик на автомобил ще се вдигне поне двойно, а вероятно и повече от 2017 г. Това е практическият ефект от договора, който Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) под погледа на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова подписа в петък със Световната банка. С него започва да се създава система за ТОЛ такси, която да смени винетките от 2017 г. При подписването на договора Павлова напомни, че годишно приходите от винетки са близо 200 млн. лв. и изрази надежда, че с въвеждането на новата система сумата ще бъде удвоена, стига тя да заработи по всички пътни направления, по които може да се използва. В момента една годишна винетка за лек автомобил струва 67 лв. За да събере Павлова двойно повече пари трябва да увеличи двойно средната цена. Т.е. средната такса, която българинът плаща, за да кара автомобила си, трябва да стане 134 лева. За да се постигне двойно повишение на приходите от пътни такси, сумата, която се събира от българите, трябва да се увеличи повече от два пъти, защото смяната на винетките с ТОЛ такси не е особено интелигентно решение. Тези 200 милиона, за които говори Павлова, освен от винетки на българските леки коли, са събрани в значителна степен и от винетките, които плащат преминаващите през страната ни чужденци. Те основно са турски гастарбайтери. Огромното мнозинство от тях прекосява страната ни 2 пъти годишно през август - от Германия към Турция и след това обратно. Огромното мнозинство гастарбайтери си купува месечна винетка, която струва 25 лева. Това е само 2,7 пъти по-малко от цената на годишната винетка, която обикновено плащат българите. Какво ще стане, ако се въведе ТОЛ такса? Един нормално експлоатиран лек автомобил изминава около 10 000 километра годишно по таксуващите се сега с винетка извънградски пътища. Разстоянието от Капитан Андреево до Калотина е 377 км по дългия път през Стара Загора, по магистралата, която искрено се надяваме Павлова да построи. Умножаваме 377 по две (отиване и връщане) и се получава, че турците трябва да платят едва 754 км. Това е около 15 пъти по-малко от българите и около 6 пъти по-малко, отколкото са плащали досега. Събраните от турски граждани приходи ще паднат 6 пъти и трябва да бъдат компенсирани с повече иззети от българите пари. Още по-губеща е сметката при другата голяма група чуждестранни шофьори - румънците. Огромното мнозинство от тях се движи по 2 маршрута. Влиза от Дуранкулак и стига до Балчик, Златни пясъци, Варна. Или влиза през Русе и стига до Велико Търново или най-много пак до Северното Черноморие. Във всички тези дестинации километрите са 200-400 във двете посоки общо. Излиза, че вместо 3 пъти по-малко от българите, както досега, занапред румънците ще плащат 30-40 пъти по-малко. Разбира се, министър Павлова има инструмент (и намекна, че ще го използва) да обложи чужденците с по-високи такси. Преминаването по някои трасета, например магистрала Марица плюс магистрала Тракия от София до Стара Загора, могат да са по-скъпи от средната цена за километър. Но в крайна сметка това пак ще удари повече българските граждани, отколкото чуждите, защото, колкото и много да са турските гастарбайтери, все пак българите по магистрала Тракия са повече. източник: offnews.bg


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.