+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

16

Август 2016

6887

Глоба за престой в аварийната лента на магистралата

СБА СБА

Полицията спира тежкотоварните камиони през почивните дни на магистралата заради въведените ограничения, но шофьорите трябва да знаят, че има опасност да ги глобят, ако престояват в аварийната лента. За какво става въпрос? Както е известно, след широко обществено недоволство властите забраниха движението на тежкотоварни автомобили над 12 тона в петък между 17 и 20 часа и в неделя от 14 до 20 часа. Рестриктивните мерки бяха въведени за периода от 1 юни до 15 септември 2016 г. за магистралите и още няколко първокласни и второкласни пътища в страната. Щом попаднат в часовете за забрана на движението, водачите на тирове отбиват в лентата за принудително спиране на аутобаните и спират, за да изчакат да стане 8 вечерта. Понякога самите униформените служители ги карат да отбиват в аварийното платно. Пътуващите в петък вечер по магистрала „Тракия” вероятно са забелязали, че малко след напускането на столицата в посока Пловдив аварийната лента се е превърнала в тир-паркинг. Наредени като салами един зад друг има подредени по пет камиона, че и повече. Друг такъв незаконен паркинг за камиони се образува преди тунела „Траянови врата”. Там има обособено място за спиране, но то се намира от другата страна на аутобана, в посока София. От една страна е обяснимо желанието да се ограничи движението на тирове в периодите, когато е в сила забраната, тъй като предизвикват колони от движещи се автомобили и създават риск от катастрофи. От друга страна обаче правилата за ползване на т.нар. аварийна лента са ясно разписани в ЗДвП с оглед най-вече безопасността на движението. В чл. 58 от този закон изрично е посочено, че при движение на автомагистрала се забранява на водача да спира за престой или за паркиране извън специално обозначените за това места (има се предвид отбивки и паркинги). В чл. 59 пък се казва, че водач, принуден да спре поради независещи от него обстоятелства, може да направи това върху лентата за принудително спиране извън платното за движение. При невъзможност да отстрани повредата и да продължи движението той е длъжен да изтегли возилото си по най-бърз начин от магистралата. Накратко казано: аварийната лента може да се използва само при внезапно възникнали повреди и то не за дълго. И в никакъв случай за движение, престой, почивка, паркиране. Разбира се, в България движението в аварийната лента на магистралата често служи за скоростна лента на автоджигитите, но това е друг въпрос. Не се спазва и друго правило – при спиране в аварийната лента на магистралата да се поставя светлоотразителен предупредителен знак на поне 100 метра преди возилото и евентуално да се пуснат мигащите светлини на возилото. Глобите: От 50 до 150 лв  Водач, който не е означил по установения начин принудително спряло на платното за движение пътно превозно средство или не е взел мерки за своевременното отстраняване на превозното средство от платното за движение, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението; От 20 до 150 лв. Водач, който наруши правилата за престой или паркиране и за използване на пътното платно, когато в резултат на нарушението е създадена непосредствена опасност за движението; 20 лв. Водач, който неправилно престоява или е паркирал неправилно; автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.