+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

18

Август 2016

5297

Да се наказват ли автотърговците за превъртане на километражи?

СБА СБА

Как можеш да скриеш примерно 100 000 километра от реалния пробег на автомобила си и после да го продадеш с няколко хиляди лева по-скъпо? Нужно ти е да отидеш в някой сервиз, където работят подготвени хора с добри познания в областта на автоелектрониката, „въоръжени” са със специален уред за извършване на измамата, с програматори, четци и др., както и да им платиш стотина лева за услугата. Този апарат се предлага свободно в много български сайтове за нищо и никакви пари – между 390 и 450 лева, показа наша проверка в интернет. В България няма изследване, което да покаже реално какъв процент от автопарка е с манипулирани километражи. В Германия обаче такова проучване е правено. По данни на тяхната полиция и на най-големия автомобилен клуб в страната ADAC всеки трети автомобил на пазара е с подправени данни за пробега. И ако вече сте си задали въпроса защо това е проблем на полицията, отговорът е: Защото в Германия превъртането на километражи е криминално престъпление и се наказва с до 1 година затвор. Във федералната република още се помни едно разказвано и в българския печат журналистическо разследване AUTO BILD със скрита  камера, което преди няколко години показа истинските мащаби на тази престъпна дейност и печалбите, които се генерират от нея. Вероятно това обяснява донякъде и фактът, че в България рядко може да се види по автокъщите автомобили с много над 120 000 км пробег. В този смисъл ние сме сред най-потърпевшите, тъй като сме сред най-големите клиенти на употребявани автомобили. Какво точно са направили германските журналисти. Репортер под прикритие закарал „Мерцедес” С-класа при специалист по превъртането на километражи в Кьолн. Автомобилът бил с изминати 225 000 км, но изглеждал добре. Клиентът поискал „коригиране” на пробега със 140 000 км надолу. Идеята била манипулираната кола да бъде закарана при оценител, за да се види дали ще разбере, че С-класата е изминала близо три пъти по-голямо разстояние, отколкото пише на таблото й? И така, престъпникът извадил син лаптоп с големина на лист А4 и тъчскрийн. Това е Digiprog, най-разпространеният уред за връщане на километража. Цената на апаратурата била около 14 000 евро и се продавала легално (вероятно това, което се продава в българските сайтове е реплика на скъпия уред), уточняват репортерите.  Притежаването на устройството не се наказва от закона. Според изчисления на германската полиция високата стойност на уреда се изплаща само за месец, тъй като средно на ден през ръцете на бандитите минавали поне по три коли. Измамата при С-класата става по следния начин: свързва се компютъра през букса при краката на шофьора, задава се желания пробег и се изчаква няколко минути. Километражът примигва и показва желаните 84 739 км. Измамникът обяснява на клиента си, че  манипулацията не може да бъде установена, освен чрез ъпдейт на софтуера, защото пробегът бил запаметен и в контактния ключ. Услугата струва 100 евро. А за отстраняване на всички електронни следи цената е 500 евро. На пазара въпросната С-класа преди манипулацията е струвала 9000 евро, а след превъртените 140 000 км –6000 евро повече. oipo             Уредът за измама. Според немската полиция икономическите щети на тази мафия са огромни. Те са изчислили, че цената на колите с манипулирани километражи се повишава средно с 3400 евро. Aко се умножи тази сума по 2 млн. – броя на продаваните автомобили втора ръка в Германия, излиза, че купувачите им са ощетени с около 6,8 млрд. евро. Нека пресметнем колко коли втора ръка са били внесени у нас от Германия, а и не само, и ще видим с колко пък сме ощетени и ние, българите, които сме най-бедните и с най-ограничени покупателни способности жители на Европа. Все пак трябва да се има предвид, че автопаркът, които се внася у нас, е доста по-стар. Така че изкуственото завишаване на стойността на возилата в масовия случай не е безбожно високо. Както вече стана ясно, устройството Digiprog може да се купи свободно у нас. В момента има не малко оферти в интернет, като джаджите се предлагат с указания за употреба и дори с приложени клипчета, които показват как се работи с него. Едно такова кратко филмче може да видите тук. Вече се чуват мнения и в България манипулирането на километражи да бъде криминализирано, така както е в Германия. През май 2018 година влиза в сила директива на Европейският парламент, която забранява дейността на фирми, предлагащи услуги за намаляване на показанията на километражите и манипулиране на реалния пробег на колите. Вероятно много скоро и у нас ще започне публичен дебат за контрола над масовите автоизмами. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.