+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

02

Септември 2016

7833

Защо при катастрофа с убит книжката не се отнема директно от шофьора?

СБА СБА

В началото на лятото през 2014 г. пътни полицаи спират за проверка шофьора И.Г., който се опитвал неправилно да се престрои в лявата лента. Той бил разсеян и в първия момент не реагирал на стоп палката. В последния момент набил спирачки и заковал точно пред катаджията. Униформеният и колегите му поискали книжката от водача и му я отнели. Те се позовали на чл.171 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), където е предвидено отнемане на свидетелството за правоуправление и полагане на проверовъчен изпит заради това, че поради незнание водачът е извършил нарушение и е създал предпоставка за катастрофа. На 2 юни същата година България изтръпна след жестоката смърт на 4-годишния Паоло от Стара Загора. Момченцето бе прегазено пред очите на родителите и своята сестра близначка от джип в центъра на града, докато кара колелото си, подарено му ден по-рано за Празника на детето. Осем месеца по-късно тв камери заснеха случайно виновния водач да кара автомобил на път за състезание с лък. Хората настръхнаха. „Как е възможно? Защо кара, нали прегази дете!”, коментираха гневно те. Обществената реакция разкри, че много граждани не знаят истината - законът е милостив към шофьорите убийци. Тези два случая са коренно различни. Въпросът е: Защо например при създаване на предпоставка за катастрофа без такава реално да се случи (какъвто е казусът с шофьора И.Г.) книжката – и то абсолютно правилно - се отнема на секундата. Свидетелството за правоуправление се взима моментално и при минимално количество алкохол без катастрофа – така трябва и да бъде! А при автомобилна злополука с причинена смърт като тази с малкия Паоло книжката не се отнема веднага (стига да не е установена употреба на алкохол или дрога). Дори шофьорът да е карал с превишена скорост, да е проявил бруталност, да е бутнал човек на пешеходна пътека и пр. Документът се прибира принудително чак след влязло в сила съдебно решение, а това понякога става след години. През това време виновникът може да продължи да си кара, както онзи шофьор, погубил момченцето от Стара Загора. Това е законно, но дали е морално?! Не трябва ли законът да бъде еднакво строг не само към пияните, но и спрямо тези, които заради проявена агресия, невнимание или по друга причина убиват на пътя? И за парадокс ли става дума или за пропуск на законодателя, който не е предвидил директно отнемане на книжката при смърт на пътя? Въпросът на пръв поглед изглежда лесен за решаване. Всеки човек, когато претегли последиците от едно такова събитие, ще си каже – да, трябват да се отнемат незабавно шофьорските права! Дали винаги решението е толкова просто! Мярката незабавно отнемане на свидетелството при катастрофа със смъртен случай е била в сила до 1999 година. Същата година парламентът приема нов Закон за движение по пътищата и това отпада без дебати. Депутати от онова време, участвали в гласуването, изобщо не си спомнят да е имало дискусия защо този текст трябва да бъде зачеркнат. В библиотеката на Народното събрание липсва информация с какви мотиви е премахната мярката. Според сега действащия ЗДвП временно шофьорската книжка се отнема (чл.171): когато шофьорът не отговаря на медицинските или психологическите изисквания; за шофиране с над 0,5 промила и за употреба на наркотици; който поради незнание е извършил немаловажно нарушение до полагане на проверовъчен изпит; който има неплатени глоби; за липса на сключена гражданска отговорност; след изчерпване на контролните точки в талона; след влизане в сила на съдебно решение... Видно е, че според действащите разпоредби отнемането на свидетелството става при доста по-леки шофьорски нарушения, отколкото е причиняването на смърт по непредпазливост при ПТП. Юристи и експерти по пътна безопасност са на полюсни мнения по въпроса трябва ли да се отнема незабавно документът след катастрофа с фатален край. Бивши и настоящи катаджии са категорични, че книжката трябва да се взима директно и аргументите им изглеждат съдържателни. След злополука МВР и прокуратурата образуват дело, започва разследване, назначават се експертизи, разпитват се свидетели и др. Тоест извършва се цял набор от действия, които установяват обстоятелствата около случая, и според експертите - през това време не би следвало водачът да притежава книжка.  Те допълват и че след участие в пободен инцидент шофьорът най-малкото е в психически срив, следователно не е способен да управлява МПС. А законът не му забранява. На друго мнение застават изявени юристи. Според тях законодателят правилно е предвидил в ЗДвП кога да се отнема незабавно книжката и случаите със смърт при ПТП не са от тях (пак повтаряме, че това не се отнася, ако водачът е пиян или дрогиран). Те смятат, че административната мярка отнемане на свидетелство не може да бъде приложена преди да е приключило разследването и да има влязла в сила присъда. Защото иначе става така че принудителната мярка се прилага преди да има доказана вина. Юристите посочват също, че в своята практика са имали случаи, когато действително шофьорът не е виновен. Например, почти ежедневно в полицейската статистика присъстват случаи на убити пешеходци, пресичали на забранено място и то по тъмно. Преди години млада жена пък сложи край на живота си като скочи пред тир на магистрала „Хемус”. При такъв казус, питат адвокати, редно ли е да се вземе книжката на професионалния шофьор, докато тече разследване и процес, и така да се отнеме правото му месеци и години наред да си изкарва прехраната? Решение на този проблем има и то е в ръцете на депутатите. Още преди година директорът на Националната полиция Христо Терзийски поиска при тежка катастрофа с ранени или убити директно отнемане на книжката. Това обаче трябва да става с постановление на прокурор, който да преценява при всеки отделен случай дали е налице драстично нарушение на ЗДвП от страна на водача или не. Предложението на главен комисар Терзийски влезе в проект за промени в ЗДвП. Новите текстове повече от половин година чакат да бъдат гласувани от депутатите. Засега те не бързат! А статистиката с убитите продължава да расте. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.