+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

12

Септември 2016

25696

Къде в Европа се кара задължително на фарове и през деня

Любопитно Ваня Георгиева

В повечето държави от Европейския съюз към момента използването на фарове е задължително не само през нощта, но и през деня. Законодателствата в тези страни членки бяха променени след въведените правила от ЕС. Как се стигна до това решение?

Преди десет години Европейската комисия по транспорт под надслов „Включените светлини спасяват живот” излезе с препоръка МПС-тата да се движат целодневно с включени къси или дневни светлини . Тогава експертите изчислиха, че това ще намали броя на загиналите при пътни инциденти с между 5% и 15%. Една от държавите, която въвежда експериментално това правило, е Австрия. Обратно на очакванията обаче статистиката отчита ръст и при катастрофите, и при убитите. Според публикации в медиите заради влошената пътна ситуация и след консултации с офталмолози, които считат, че заслепяването вреди на зрението на шофьорите, парламентът отменя използването на светлините през светлата част от деня. В момента в тази страна те са задължителни само за мотопеди и мотоциклети (виж долу).

През 2008 г. Европейската комисия излезе с директива за задължително въвеждане на дневни светлини. Така от 2011 г. насам всички нови автомобили и малки ванове за доставки в ЕС, които излизат на пазара, вече са стандартно оборудвани с нискоемисионни светодиодни (LED) дневни светлини, които се включват със завъртането на контактния ключ. От август 2012 година това правило важи за камионите и автобусите. Целта е не толкова да помогнат на шофьора да вижда пътя, а да помогнат на другите участници в движението да забележат превозното средство, колкото се може по-рано, съобщава сайтът за пътна безопасност на Европейската комисия. Дневните светлини консумират само 25-30 % от енергията, необходима за захранване на обикновените фарове.

Старите автомобили не бяха задължени да се преоборудват.

Българският Закон за движение по пътищата бе променен и сега в чл. 71 (3) е записано следното: през деня МПС се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини (от 2012 година важи целогодишно).  

Вижте в кои страни от ЕС използването на светлини от МПС през деня е задължително според сайт за пътна безопасност на Европейската комисия.

В таблицата за някои държави не е посочена информация дали фаровете през деня са задължителни, препоръчителни или няма изискване. Поради това не става ясно какво е законодателството. По всяка вероятност обаче щом не е изрично казано, значи в съответната държава дневните светлини не са задължителни. В интернет има разнопосочна информация.

Държави в ЕС

 

Правила за дневните светлини

 

Австрия

Използването на предни фарове е задължително през деня, но само за мотоциклети и мотопеди.

 

Белгия

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК;
  • Според някои данни дневните светлини за МПС са ПРЕПОРЪЧИТЕЛНИ!
  • Според други – голям процент от автомобилите там са нови и следователно със запалването на двигателя се включват късите светлини и през деня.
 

България

Използването на дневни светлини е задължително за МПС, дори когато е светло.

 

Германия

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство;
  • Според някои информации  дневните светлини за МПС са  ПРЕПОРЪЧИТЕЛНИ!
  • Според други – голям процент от автомобилите там са нови и следователно със запалването на двигателя се включват късите светлини и през деня.
 

Гърция

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство;
  • Според неназовани източници в интернет използваните им  е забранено
 

Дания

  •  НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство;
 

Естония

Използването на дневни светлини е задължително за МПС и през деня.

 

Ирландия

Задължително използване на дневни светлини. Всички нови автомобили трябва да имат дневни светлини (задължително от 2011 г.). Велосипедите трябва да имат фар, излъчващ бяла светлина, отпред и фар, излъчващ червена светлина - отзад.

 

Испания

Използването на дневни светлини е задължително през деня  само за мотоциклетисти. За други превозни средства, само ако има намалена видимост.

 

Италия

Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло за МПС. 

 

Кипър

Използването на дневни светлини е задължително през светлата част на деня само за мотоциклетисти.

 

Латвия

Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло за МПС.

 

Литва

Използването на дневни светлини е задължително за МПС през деня.

  • През деня и през нощта или при слаба видимост велосипедистите трябва да включват своите бели предни светлини и червени задни светлини.
 

Лихтенщайн

Препоръчително е да се ползват къси светлини през деня за МПС.

 

Люксембург

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство;
 

Малта

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство;
  • За велосипедисти са задължителни предни и задни фарове и задни светлоотразители (само когато е тъмно).
 

Нидерландия

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство;
 

Норвегия

Задължително използване на дневни светлини от МПС през деня.

 

Обединено кралство

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство; От  правителствения сайт на Кралството става ясно обаче, че светлините не са задължителни през деня!
  • Велосипедите трябва да имат фар, излъчващ бяла светлина, отпред и червен светлоотразител или фар, излъчващ червена светлина, отзад, ако се движат нощем.
 

Полша

Задължително е шофирането с пуснати фарове през деня, като късите светлини са задължителни при каране на тъмно.

 Задължително оборудване за велосипедисти поне един бял или жълт постоянно светещ или мигащ преден фар, поне един заден червен светлоотразител, поне един постоянно светещ или мигащ заден фар.За каране през деня не е задължително колелото да бъде оборудвано с фарове, но задните червени светлоотразители са задължителни.

Освен това велосипедите може да са оборудвани със: светлоотразители на педалите (жълт цвят),бял преден светлоотразител,светлоотразители на колелетата – но най-малко по един на всяко колело (жълт цвят),светлоотразителна ивица на гумата или колелото.

 

Португалия

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство;
 

Румъния

Използването на дневни светлини е задължително по светло. Правилото важи за национални пътища, магистрали и скоростни пътища.

  •  Велосипедите трябва да бъдат оборудвани със светлоотразители.
 

Словакия

Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло.

 

Словения

Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло.

 

Унгария

Използването на дневни светлини е задължително по светло, но само извън застроените райони.

 

Финландия

Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло. 

 

Франция

  • НЕ е изрично посочено в сайта за пътна безопасност на ЕК, също и в интернет страницата на българското Външно министерство; Според информация от сайта на френското МВР те не са нито задължителни, нито препоръчителни
 

Хърватия

Използване на дневни светлини задължително за мотоциклети и мотопеди. Задължително е за другите превозни средства през зимата (след смяната на часовото време през есента и преди смяната му през пролетта), но не е задължително през лятото.

 

Чехия

Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло.

  •  За велосипедисти червен заден светлоотразител и бял преден светлоотразител. Преден бял и заден червен фар в условия на намалена видимост.
 

Швейцария

Задължително използване на дневни светлини (В сила от 1 януари 2014 г.)

 

Швеция

Използването на дневни светлини е задължително, дори когато е светло.

 

Забележка: Данните са от сайт за пътна безопасност на Европейската комисия. Съгласно член 8 (1) от Директивата за безопасността по пътищата  информацията на този сайт се предоставя от органите в съответната страна. В случай на противоречие между предоставените данни и действащите в дадената страна правила последните имат предимство. Данните имат чисто информационна цел и Комисията не поема никаква отговорност за тяхното съдържание или точност.

Държави извън ЕС                             Правила за дневните светлини

Сърбия                                 Задължителни къси светлини целогодишно

Босна и Херцеговина         Задължително на светлини през цялата година

Косово                                  Задължително на светлини през цялата година

Черна гора                             Задължително на светлини през цялата година

Забележка:  Данните са от сайта на българското Външно министерство




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.