03
Октомври 2016
Огледайте се само за миг около вас и ще видите, че няма пешеходна пътека (поне в София), която да не е блокирана от неправилно паркирани автомобили.
Шофьор оставил колата си директно върху зебрата, докато майка с количка се чуди как да я заобиколи и пресече. Друг паркирал на крачка разстояние от кръстовище, пуснал аварийките и изтичал да си напазарува. Трети се реди на опашка в близката баничарница, без да се съобразява, че е запушил активната лента в пиков час на оживена улица и е направил 100 или 200-метрова колона.
Такива драстични нарушения на Закона за движение по пътищата (ЗДвП) отдавна не бодат очите на органите на реда. Нито КАТ, нито вездесъщият „паяк” преследват водачи за подобни прегрешения, а безнаказаността прави шофьорите още по-нагли. Подобни ситуации обаче тровят живота на останалите автомобилисти, които са част от движението, както и на самите пешеходци.
[caption id="attachment_5606" align="alignleft" width="551"]В член 98 от ЗДвП ясно е записано:
Санкциите за нарушителите не са никак големи. Чл. 183 (4), т. 8 предвижда само 50 лева глоба за неправилно престояване или паркиране в зоната на пешеходната пътека, на спирка на обществен транспорт или кръстовище. Отделно се отнемат 6 точки от контролния талон.
Защо да спреш на „зебра” или да една крачка от нея изобщо не е маловажно нарушение? И защо трябва много по-строго да се преследват и наказват водачите, които безцеремонно показват правилата?
[caption id="attachment_5612" align="alignleft" width="542"]Най-краткият отговор е: заради безопасността на пешеходците. Но не само! Тези нарушители всъщност създават опасност и за останалите автомобилисти, защото като паркират колите си на пешеходната пътека или съвсем близо до нея отнемат от видимостта им и пречат на другите да забележат навреме пешеходците. Спомнете си като шофьори колко пъти сте попадали в ситуация да карате на „тръни” да не изскочи някой човек зад паркираната върху „зебра” кола.
Така един път потърпевши са самите пешеходци, и втори път – останалите водачи, които като нищо могат да се превърнат в потенциални жертви и да плащат за чужди шофьорски грешки.
Специално в София има няколко конфликтни и много оживени зони, където изискването да не спираш на пет метра от кръстовище и на пет метра преди пешеходна пътека отдавна никой не спазва. Тези критични точки са извън топ центъра и следователно никой не следи за правилата. Там не минава „паяк”, патрулките не спират и в подобна среда нарушителите се мултиплицират.
Всичко това идва на фона на полицейската статистика, която преди Европейския ден без жертви при катастрофи (21-и септември) отчете бум на инцидентите с пешеходци. От началото на година има четирима загинали и над 220 пострадали хора, докато минават на „зебра”. Най-много инциденти са регистрирани в София, Пловдив и Варна. Част от тези злополуки са станали заради липса на видимост.
Законът за движение по пътищата предвижда и други санкции за неправилно паркиране и престой, но те не се отнасят за зоните около пешеходните пътеки и кръстовищата.
Чл.178с: Наказва се с глоба от 50 до 200 лева лице, което паркира в паркове, градини, детски площадки, площи, предназначени за пешеходци, и на тротоари в населени места, извън разрешените за това места;
Чл. 180 (1): Наказва се с глоба от 20 до 150 лева водач, който е нарушил правилата за престой или за паркиране, за неправилно използване на пътното платно и др., в резултат на което е създадена непосредствена опасност за движението;
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Рали пилотът Николай Грязин и неговият навигатор Константин Александров, пристигнаха в София по покана на Автомобилна федерация на България и СБА.
Наскоро Гърция въведе сериозни ограничения при къмпингуването, които след отрицателен обществен отзвук облекчи.
Очевидно темата за пътната безопасност дълго ще присъства във всекидневието ни. Поне, докато се научим да шофираме безопасно, спазвайки законите.