+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

17

Октомври 2016

17436

Как се обжалва акт на КАТ?

СБА СБА

През 2015 г. е намалял броят на съставените актове и електронни фишове на КАТ  в сравнение с предходните две години. Това установи проверка на Върховната административна прокуратура. Според обвинителите причината за спада не е в това, че шофьорите са станали по-дисциплинирани, а в занижения контрол. Освен това е установено, че има голям процент на отменени наказателни постановления, като в някои структури той превишава половината от обжалваните.

Актове падат в съда по много причини, става ясно от преглед на съдебни решения, издадени от различни съдилища в цялата страна. Една от честите причини е, че те не са били издадени с необходимите по закон реквизити, друга – че не са били връчени надлежно, а трета - че административно-наказващият орган безусловно е приел констатациите в наказателното постановление, които пък от своя страна са били неточни и непълни и не изясняват фактическата обстановка.

Прави впечатление също, че много от актовете отпадат по давност. Така например през 2015 година съдът е отменил наказателно постановление от 2002 година, издадено за алкохол. В случая магистратите са приели, че е изтекла абсолютната тригодишна давност за търсене на отговорност за това нарушение. Пак по давност е паднало наказание срещу шофьор, причинил катастрофа през 2008 г.

Годишно у нас пътна полиция констатира около 1млн.-1,2 млн. нарушения. Разбира се, не винаги водачите са виновни или поне те така смятат. Затова е добре да знаят добре правата си, за да обжалват наказанията и ако трябва – да стигнат до съд. Не подлежат на обжалване само наказателни постановления и електронни фишове, с които е наложена глоба до 50 лева включително (чл.189 (13) от ЗДвП).

Акт или обикновен фиш се съставя, когато пътният полицай установи нарушение по Закона за движение по пътищата. То може да е и за неправилно паркиране. Добре е водачите да знаят кога трябва да получат  фиш и кога акт.

Фиш се издава за по-леки нарушение, за които законът предвижда глоба до 50 лв. Водачът следва да няма възражения по установените от пътния полицай факти. Ако има – ще му бъде написан акт. Глобата по фиша трябва да се плати до 2 седмици. Ако не - въз основа на него отново се съставя акт. Важна разлика е, че при акта се отнема синият шофьорски талон и се връща чак след плащането на глобата, а при фиша - не.

В случай, че имате възражения по акта трябва да обжалвате в 3-дневен срок след съставянето му пред областната служба на КАТ в съответния район, където е извършено нарушението. До 30 дни след съставянето на акта на нарушителя следва да се издаде наказателно постановление, в което е определен размерът на глобата. Много често този срок не се спазва, защото служителите в КАТ са малко, а работата – много.

След като получи наказателното постановление (НП), с което не е съгласен, водачът подава жалба о в КАТ, по която се образува дело в съответния районен съд. Шофьорът трябва добре да прецени за кое нарушение си струва да влиза в съдебна процедура и да си направи сметката повече ще спечели или ще изгуби. Той трябва да е наясно дали наистина има пробойни в акта, които ще доведат до неговата отмяна от съда.

В тази връзка добре е да се знае, че съставянето на акта трябва да става при спазването на определени правила и да съдържа задължителни реквизити: трите имена на съставителя на акта и неговата длъжност, дата  на съставяне на акта, дата и място на извършване на нарушението, описание на нарушението и обстоятелствата, при което е извършено, нарушените законови разпоредби, данни на водача, данни на свидетелите и др. Свидетели могат да бъдат и длъжностни лица.

Липсата на само един от изброените реквизити в акта може да го превърне в невалиден.

Електронен фиш (ЕФ) се издава, когато нарушението е заснето от камера на КАТ. Този документ трябва да съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението, мястото, датата, точния час, номера на МПС-то, името на собственика, описание на нарушението, нарушените разпоредби и т.н.

ЕФ  се изпраща на собственика, а в двуседмичен срок той трябва да плати глобата или да предостави името на човека, който е шофирал. В 7-дневен срок от получаването на фиша може да се направи възражение пред директора на съответната структура на МВР. Директорът разглежда възражението и преценява доказателствата също в седемдневен срок. Издаденият електронен фиш се анулира, ако колата е била открадната или автомобилът е със специален режим.

Електронният фиш може да се обжалва по реда на ЗАНН в 14-дневен срок от получаването му. После в 7-дневен срок съответната структура на МВР я изпраща до районния съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, описание на пътя, на камерата, на движението на автомобила и т.н.

Преди време електронните фишове се издаваха без някои от необходимите реквизити и по тази причина масово съдилищата ги отменяха, а водачите се разминаваха без наказания. Законът обаче бе прецизиран и сега трудно падат в съда.

Важно е да се знае също, че давностният срок за глобите на КАТ е 2 години, а абсолютната давност изтича 3 години след съставянето на акта.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.