+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

17

Октомври 2016

7275

Нелегални сервизи ремонтират колите ни

СБА СБА

Има ли квалификация монтьорът, който поправя колата ми? Какви части са ми сложили и има ли гаранция след ремонта?

Много шофьори вероятно си задават тези въпроси след посещение в автосервиз, където за смяна на дадена част са били принудени да платят сериозна част от месечния си доход.

Хората с право се питат и притесняват, защото колите на българина се обслужват от много нелегални и полулегални сервизи. На един законен автосервиз има поне три, които работят в сивия сектор. Депутати и браншови организации признаха, че у нас никои не контролира този бизнес, защото няма регламент и липсва законова уредба.

От десетилетия автосервизната дейност се развива абсолютно стихийно. По тази причина няма никакъв проблем всеки, който реши, да сложи една табела в гаража на къщата си,  да се самообяви за майстор и да отвори сервиз. Или да направи такъв в някоя тенекиена постройка, или в мръсна барака. Тези монтьори не издават касови бележки, нямат фирмена регистрация, а като извършват ремонти не дават  никакви гаранции и предлагат резервните части без ясен произход. Така при некачествена работа потребителите не могат да направят рекламация, да си търсят правата и да претендират за връщане на парите. Потърпевшите не са малко, защото клиентите са много. Както знаем у нас над 70 % от автомобилния парк е над 15 години и на собствениците често им се налага да посещават майстори. Повечето водачи предпочитат по-евтиното и се насочват именно към гаражните работилници. Според изчисления загубите за държавата от незаконната дейност на автосервизите са няколко стотин милиона.

Разбира се, че не всички автосервизи работят по този начин. Има не малко обекти със скъпо оборудване и квалифициран персонал, но те също са толкова потърпевши от дейността на незаконните сервизи, колкото и потребителите. Защото за разлика от тези в сивия сектор на икономиката, легалните обекти имат счетоводство, издават касов бон за всяка услугата, дават гаранция за сменената част и извършения ремонт, плащат данъци, осигуровки на хората си. Всичко това оскъпява предлаганата от тях услуга и съответно те държат по-високи цени, които пък не са по вкуса и джоба на собствениците на по-амортизираните автомобили.

Депутати за пореден път признаха за сериозността на проблема и обявиха, че е крайно време да се подготви законопроект за регламентиране дейността на автосервизите. Те са категорични, че в дебата и подготовката му трябва да участват всички заинтересовани страни, за да може да се обхванат и решат всички проблеми и най-важното – да не се сложи прът пред средния и малкия бизнес.

Според експертите законът трябва да предвиди въвеждането на задължителна регистрация на всички авторемонтни търговски обекти, създаване на регистър, въвеждането на задължителни „сервизни картони" за всяка кола. С тази стъпка например ще може да се ограничи и превъртането на километражите. Както е известно, Съюзът на българските автомобилисти още през лятото се обяви „за” криминализирането на тази дейност и вече внесе в парламента предложения за законови промени.

Относно автосервизите законодателят трябва да реши кой ще прави регистърът - ИА „Автомобилна администрация” или общинските  служби, където фирмите ще плащат данъците си. Законът трябва да регламентира дали автосервизите ще бъдат класифицирани по някакъв признак или не. Например, възможно е да има едни сервизи, където ще се извършват по-общи дейности като смяна на гуми, и други - за специфични ремонти. Тези, които извършват бояджийски услуги, пък трябва да бъдат изнесени по-далеч от жилищните райони, тъй като е възможно да замърсяват околната среда.

Не по-малко важна е квалификацията на майсторите. Ако сервизите бъдат задължени да дават гаранция за качествено свършената работа, те самите ще имат сметка да наемат подготвени хора, за да няма рекламации.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.