+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

25

Октомври 2016

6691

И Европа предупреждава за измамите с превъртането на километражи

СБА СБА

Превъртането на километража и клонирането на автомобили са двете най-разпространени измами в Европа, от които могат да пострадат потребителите при покупка на кола зад граница.

Това сочи доклад, изготвен на база на информацията от Европейските потребителски центрове (ЕПЦ) в страните от ЕС, събирана в периода от януари 2014 г. до юли 2015 г. Изводите в документа недвусмислено посочват, че мащабите на схемите и печалбите от манипулирането на километражи наистина са огромни, а потърпевши са милиони хора, които са платили много по-големи суми, отколкото действително струва автомобилът им. Един от примерите в доклада е свързан с проучване на сектора на автомобили втора употреба от Белгийската служба за икономика. То показва, че най-голям брой нарушения са били свързани с нелегални плащания в брой (47%), следвани от измамите в пробега (18%).

Както е известно, преди месеци от Съюза на българските автомобилисти повдигнаха остро въпроса за измамите с километражите. Оттам поискаха криминализирането на този тип дейност и внесоха в парламента предложения за промяна на законодателството. (вижте ги тук)

Връщането на километража се третира като престъпление в някои държави в ЕС, посочват от ЕПЦ. То е нелегално в Австрия, Белгия, Хърватска, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Люксембург, Малта, Холандия, Норвегия, Полша, Румъния, Словакия, Словения, Швеция, Испания и Великобритания. В Германия това престъпление се наказва със затвор от 1 година или глоба. Във Франция санкцията е до две години затвор и глоба от 37 500 евро, а в Словакия – глобата е 266 евро.

Превъртането на километража не е незаконно в Кипър, Латвия и Португалия.

Някои развити държави вече са намерили разумен начин как да защитят потенциалните купувачи от този вид измами като преди покупката те могат да получат информация за реалните километри на колата. В Белгия и Холандия потребителите получават съответно т.нар. “Car-Pass”  или “NAP document”, където е записана тази информация. Във Великобритания километражът може да се провери като се използват записите от MOT (годишните технически прегледи – б.р.). В сайта на Шведската транспортна агенция потребителите могат да намерят данните за съответния километраж от последната техническа проверка. В Унгария също може да се направи подобна проверка.

В случай на превъртане на километража, потребителят може да развали договора. Възможностите за това са различни в зависимост от действащото законодателство в съответната държава, съобщават още от ЕПЦ.

Във Франция например контрактът може да се прекрати, даже и продавачът да не е знаел за манипулацията, докато в Германия развалянето му е възможно, само ако потребителят докаже, че манипулацията е умишлена от страна на продавача.

В повечето случаи търговците включват клауза, според която реалният пробег не е известен и не се дава гаранция за него.

Клонирането е другият вид популярна измама и означава даване на идентичност на друга кола, която вече е регистрирана, информират от ЕПЦ. Потребителите често разбират, че са били жертва на подобна манипулация, когато получават актове за неплатени глоби за паркиране или за превишена скорост. В такъв случай те трябва да докажат, че не са били там.

Все пак, когато решите да си купувате автомобил, първите две неща, които трябва да направите, са: проверка на цената и дали търговецът и колата действително съществуват.

Проверявайте и изисквайте всякакви документи, консултирайте се с дилъри,  никога не плащайте в брой и не правете преводи предварително. Ако това е условието на търговеца, значи има нещо нередно. В масовия случай водещото при избора на автомобил е цената. Това обаче е подлъгващо, защото зад атрактивната ниска стойност може да има заложени много капани. И един от тях е по-малкият пробег, който вдига цената с хиляди евро.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.