+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Февруари 2017

3839

Ще спират ли коли от движение заради смога в София?

СБА СБА

В София ще забраняват движението на автомобили при трайно високи нива на замърсяване на въздуха с фини прахови частици.

В момента общината подготвя доклад до Столичния общински съвет (СОС), който трябва да даде „зелена светлина” на плана на кметицата Фандъкова. Ако СОС гласува „за”, вероятно ще бъде разрешено да се движат само коли с четни или само коли с нечетни номера в най-натоварените зони на града при прогнозни данни за трайно превишаване на нормите. Поне такава е практиката в други столици, които имат проблем със смога.

От общината обещават, че ограниченията за автомобилите ще бъдат компенсирани с безплатен обществен транспорт. Другата добра новина за жителите и посетителите на града е, че кметицата обеща да се почистят булевардите, а като се стопли - и да ги измият. Нещо, което обикновено се случва само около избори.

Столичният КАТ вече започна проверки с мобилната си лаборатория на дизеловите автомобили, които са без катализатори. Все още няма данни има ли и колко на брой са спрените от движение возила.

Паралелно с това ще бъде въведен строг контрол над пунктовете за технически прегледи и регистрацията на автомобили. Често катализаторите се режели, вместо да се подменят, след като им мине срокът. Проблем е също, че те се крадат заради съдържанието на ценни метали в тях.

Другото важно нещо, което собствениците на автомобили трябва да знаят, е, че вероятно ще бъде въведен задължителен стикер, обозначаващ екологичния клас на возилото. Целта на промяната е да даде възможност за допълнителен контрол от Пътна полиция и Столична община. Планира се още закупуването на електробуси за градския транспорт. За да се стимулира купуването на електромобили, пък ще бъдат изградени нови зарядни станции в града.

Проблемът със замърсяването на въздуха в София не е нов, но за него се сещаме най-вече през зимата, когато „мръсна пелена” покрие града и усетим по гърлото си задушаващия въздух.

След спирането на "Кремиковци", основни причини за замърсяванията са автомобилният транспорт, отоплението с твърди и течни горива, замърсените пътни настилки... Разбира се, значение има и географското положение на града. Столицата е в котловина и е заобиколена от планини, а ако няма и вятър въздухът не може да се прочисти.

Според еколози все пак за този тежък проблем най-голяма вина имат старите автомобилни двигатели.

В България има регистрирани около 4 милиона возила, като всеки четвърти автомобил се движи в столицата. Според статистиката на МВР около 3,5 милиона возила са на възраст над 10 години. А автомобилите над 20 години са почти 1,8 млн.

Околната среда страда най-много от дизеловите двигатели заради отделянето на фини прахови частици и азотни окиси. Много фините сажди могат да проникнат в белите дробове и това да доведе до сърдечно-съдови заболявания и смърт. Азотните оксиди повлияват негативно на озоновия слой и предизвикват затруднения в дишането. Като си представим колко голям е процентът на остарелия автопарк, тогава изобщо не е чудно, че нивата на замърсявания са в пъти над нормата.

Според данни на Световната здравна организация българската столица е европейският град с най-високи нива на прахови частици във въздуха. Вследствие на това годишно умират между 800 и 900 души. Интересно е, че преди като причина за смога се сочеха най-вече суровините, с които се отопляват хората през зимата. А не автомобилите.

В световен мащаб най-замърсен е Пекин, а София е сред първите 15 града.

Българската столица не е първата, а вероятно една от последните, които ще предприемат ограничителни мерки заради смога. Вчера кметът на Скопие, Македония, призова хората да се движат с градски транспорт, вместо с личните си автомобили, докато не се нормализират нивата на замърсяванията. По-рано кметовете на Мадрид, Атина, Осло, Париж и др. – също предприеха подобни непопулярни, но необходими мерки.

В някои от най-големите столици в ЕС до 10 години ще бъдат забранени автомобилите с дизелов двигател и камиони в градовете. Във френската столица пък вече бяха въведени еко винетки, различни на цвят според замърсяването на автомобилите.

Изглежда, че наближава времето, когато и у нас ще се сблъскаме с подобен род ограничителни мерки. Предстои в скоро време да разберем от какво трябва да се откажем в името на по-чист въздух за нас и за децата ни.

И още нещо интересно, върху което си струва да се замислим. На фона на истерията с мръсния въздух в София, която се разгоря в последните дни по медиите и в социалните мрежи, започна да се прокрадва и една друга гледна точка. А именно, че цялата работа е една добре дирижирана лобистка кампания. В свой анализ „24 часа” излезе с интересна теза, според която зад цялата тази шумотевица стоят едни 111 милиона лева, които това лято ще бъдат разпределени по програма „Околна среда”. И битката сега е към кой точно „зелен” бизнес да бъдат насочени тези пари.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.