+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

10

Май 2017

6546

Защо трябва да използваме детско столче?

СБА СБА

Компанията Britax Thailand публикуваха шокиращ видеоклип - компютърна симулация на автомобилни катастрофи с деца. Анимираните кадри пресъздават какво би се случило с малкия пътник, ако стане неволен участник в пътен инцидент и не е обезопасен. Ситуациите във филмчето са най-различни. Веднъж майка поставя бебето си на предната седалка без детско столче, при друг сюжет детето е без колан на задната седалка и т.н. Следва челен или страничен удар, а ефектът от него е: огромни поражения върху малкото телце, което хвърчи като парцалена кукла из автомобила и се удря с голяма сила в прозорци, ламарини.

Драматичното филмче е добър повод за родителя да се запита дали е осъзнал колко е важно детето му да бъде обезопасено и да се научи още от малко да използва предпазен колан.

В България една голяма част от шофьорите, които имат непълнолетни деца, проявяват небрежност що се отнася до безопасността им. Огледайте преминаващите край вас коли и ще се убедите в това. Майката или бащата шофират с колан, а отзад детето няма никакво задържащо средство - препаска, специално столче или седалка. Нерядко ще видите също как родителят смело и незаконно е сложил детето си на предната седалка (забранено е за деца над 3 г. и ръст под 150 см, чл.137 в (3) от ЗДвП). Направо страшно пък е, когато срещнеш някой малчуган да виси с половината си тяло от отворения прозореца на задната седалка на автомобила, управляван от родителя, който просто нехае.

Според статистиката на КАТ годишно у нас  по пътищата на страната умира по един малък ученически клас. В периода 2011-2016 г. в резултат на катастрофи са издъхнали приблизително 170 деца, а други близо над 6000 са пострадали. Най-уязвими са децата от 15 до 17 години, както и тези до 6 години. Повечето от тях са пострадали като пътници.

Известен факт, с който КАТ често се хвали, е, че над 90% от българските водачи използват предпазен колан. За съжаление обаче няма статистика колко процента от возещите се на задната седалка, и най-вече деца, също слагат колан при пътуване. За всеки случай процентът не е голям. За липсващия контрол говорят и данните от анализите. Средно годишно се  пишат едва по около 400-500  фишове на шофьори заради това, че возят непълнолетни без да ги обезопасят със задължителните колани, каски или предпазни системи. Глобата е 50 лв. (чл.183, ал.7 от ЗДвП).

Забележете: 400-500 фиша?! Ами толкова могат да бъдат написани само за един ден, стига пътните полицаи да застанат до две училища и две детски градини в София.

Защо родители подценяват употребата на конвенционалните защитни задържащи средства? Най-често от незнание за ползите им или просто от игнорирането им!

Трябва да се знае, че дори леките катастрофи могат да имат тежки последици. Например ударът със скорост 30 км/час е равен на удар при падане от 3.5 м височина. Удар със скорост 50км/час е равносилен на падане от 10 м. Далеч по-тежки са последиците при по-висока скорост - при 100 км/час – пораженията са като от падане от 39 м височина, при 120 км/час – от 56 м, а при 140 км/час – от 77 м.

При подобна сила на удара (видяхте, че  и при ниска скорост последиците могат да бъдат сериозни)  наличието на обезопасителни системи в автомобила предпазва, макар и не винаги. Десетилетия наред експерти от различни области извършват проучвания, които доказват, че рискът малчуганът да пострада при катастрофа е 7 пъти по-голям, ако той не е обезопасен в детско столче. Според Германската организация по пътна безопасност  83% от обезопасените деца са останали невредими след пътен инцидент. По-голямата част от катастрофите са челни или странични. Така че е задължително малкият пътник да бъде в столче или с колан. За предпочитане е децата до 2 години (според производители на детски системи за безопасност дори до 4 години) да пътуват обърнати обратно на посоката на движение. Причината е, че така силата на удара се поема от страничните меки части на детското столче и се намалява силата на удара върху главата и врата. За целта столчето не трябва да е малко – главичката на детето не трябва да стърчи над облегалката. Не се препоръчват също т. нар. седалки, които нямат облегалка.

Осемгодишно проучване на американската педиатрична организация пък доказва, че най-безопасното място за детското столче е в средата на задната седалка. Рискът на загине или да получи травма е само 28%, защото е най-далеч от страничните врати при евентуален удар в тях. Ако столчето е зад шофьора, рискът е 31%. Далеч по-опасно е, ако когато детето е поставено в дясно на задната седалка. Там рискът е цели 41%.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.