+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

24

Февруари 2015

5932

Колата те шпионира

СБА СБА

Почти никой днес не използва пътни карти. Който не знае маршрута, се доверява на навигационната система в автомобила. Тя е една от електронните програми, които улесняват работата на водача. Модерните коли са натъпкани с такива асистенти - автоматична спирачка, разпознаване на пешеходци, поддържане на лентата на движение, четене на пътните знаци и т.н. От октомври 2015 г. всички нови превозни средства в Европейския съюз трябва да бъдат оборудвани със система за подаване на авариен сигнал при злополука. Щом сензорите в автомобила уловят данни за катастрофа, активират автоматично обаждане на тел. 112 и подават точните координати на инцидента, времето и посоката на движение, за да реагират по-бързо и адекватно спасителните екипи. Тази система и сега се вгражда като екстра в някои по-скъпи модели. Многобройната електроника в автомобила непрекъснато събира данни. Една нова кола разполага с около 70 датчика, които произвеждат информация и тя се складира в компютъра. Собственикът на автомобила дори не предполага колко много може да се разбере за него от колата му. Историята от навигационната система показва по какви маршрути се движи. Асистентът за светлините издава дали пътува по-често на светло или на тъмно. Данните от бордовия компютър дават индикации колко километра средно на ден се изминават и с каква скорост, какъв е стилът на шофиране, доколко се амортизира автомобилът, какви ремонти се извършват, прави ли се навреме сервизното обслужване и др. Колата и нейните системи могат да се разглеждат като електронно досие на собственика. Цялата събрана информация е интересна за полицията, за застрахователите, вероятно и за останалите членове на семейството, но най-вече за самите търговци. Чрез навигацията и GPS-а в автомобила може да се разбере кога и къде се пътува, от кой магазин се пазарува най-често, от коя верига бензиностанции се пълни резервоарът, кои курорти са предпочитани за ваканцията. Системата за безжично свързване на телефона с аудиото на автомобила ще издаде кога и с кой номер се провеждат разговори и колко дълги са те. Инфоразвлекателната система складира информация за музикалния вкус на водача, за любимите му радиостанции, за това кои апликации използва най-често, кои сайтове отваря в интернет. В някои държави по настояване на полицията и застрахователите тези данни могат да се разсекретят, за да се разкрие престъпление или измама. Или за да се разбере къде е отишъл Петко Сертов. В най-близко бъдеще предстои колите да започнат да комуникират помежду си. През 2020 г. се очаква да има 250 милиона свързани в мрежа превозни средства. Това означава, че всеки пети автомобил на света ще е в мрежата, ще предава и ще получава информация - за трафика, за атмосферните условия, за инциденти. Всичко това се прави на първо място за повишаване на сигурността и за по-ефективно движение. Когато един автомобил стъпи върху лед и мигновено изпрати предупредителен сигнал за опасност от подхлъзване до тези зад него, реално се предотвратяват катастрофи. Какво се случва обаче с цялата информация, която генерира една модерна кола? Производителите декларират, че тя не се предава на никой. Това обаче не може да се провери. Логично изглежда самите компании да използват огромната база данни за свои цели. Например да съставят профил на купувачите, да се информират за търговските им предпочитания, за това как натоварват техниката в автомобила, кои системи ползват най-често. Всичко в колата, което мига, вибрира, писука и на пръв поглед ти помага, всъщност те наблюдава. Големият брат не спи... източник: www.trud.bg


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.