+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

15

Април 2018

4735

Може ли лека кола да обърне автобус

СБА СБА

И още въпроси след катастрофата с 6 жертви.

Коалиция между три от великите сили удари Сирия със 103 ракети и рани... трима.

Часове преди ракетния огън в размирната държава у нас, в мирна България, на магистрала „Тракия” млада жена блъсна с автомобила си  автобус. В следствие на катастрофата пътническото возило се обърна, шестима загинаха, а над 20 бяха ранени.

На нас истинска война не ни трябва. У нас войната е по пътищата!

Фаталният петък, 13-ти,  се оказа съдбовен. За жертвите, пострадалите, за техните близки... Предстоят месеци на дълго и сложно разследване, което трябва да установи всички обстоятелства и да посочи кой каква вина има за инцидента. Въпросите са много:

Възможно ли е лека кола с тегло около един тон да обърне цял автобус, пълен с хора, багаж и гориво?

Само шофьорката на автомобила ли е виновна или и водачът на автобуса, който с неправилна реакция е спомогнал превозното средство да заоре в канавката?

Ако имаше мантинела на този участък от магистралата, можеше ли тя да предотврати обръщането на автобуса?

Каква е била скоростта на автомобила? И логично ли е в България разрешената скорост по магистралите да е 140 км в час, докато в много други държави с равни като тава аутобани максимално допустимата скорост е по-ниска?

Разследването е съвсем в начален етап. В събота обвинение за причиняване на катастрофа с повече от двама загинали получи водачката на Реното. Какво ще стане по-нататък, предстои да узнаем.  И ако оставим (засега) настрана конкретиката около този инцидент, то има още много други факти, които сочат, че трагедията можеше да има доста по-ограничени последици.

Ако пътниците бяха използвали обезопасителни колани, можеше да има по-малко пострадали. Почти новият автобус е бил оборудван с колани. И в сегашния Закон за движение по пътищата е записано, че всички пътници трябва да използват системите за обезопасяване, когато обществените превозни средства са фабрично оборудвани с тях. Само че кой се препасва, когато се качи в обществен транспорт? Някой дори и не знаят за коланите, защото не са получили инструктаж от шофьора или стюарда в автобуса.

Тези, които са пътували в чужбина с автобус обаче, много добре знаят, че още на излизане от България водачът предупреждава всички да си сложат коланите, защото глобите в другите държави са солени и компромиси няма. Извън страната, пасажерите са изпълнителни. Не поемат излишен риск. На родна територия обаче сме свикнали винаги да минаваме метър.

Притеснителното е също, че у нас сигурно 80% от пътниците в леките автомобили също не използват коланите на задните седалки. Има и такива, които все още дори не знаят, че те са задължителни!

По принцип нормите у нас не се спазват, защото няма ефективен контрол. Досега не се е чуло да има глобен шофьор на автобус или пътник затова, че не си е сложил обезопасителното средство, с което е оборудвана седалката му. Ако обаче имаше редовни проверки, може би те щяха да възпитат у пътниците това тяхно елементарно задължение.

За затягането на контрола по използването на колани в автобусите се заговори още след катастрофата с автобус  край село Микре, в която отново загинаха много хора. Половин година по-късно се оказва, че нищо от уж набелязаните спешни мерки не е свършено. Но затова сега пък ни обещаха нова порция законодателни промени.

Според експерти причината за тежката катастрофа с толкова загинали е и фактът, че в този участък на магистралата не е имало мантинела.

Дали е толкова важна и би ли предотвратила тежка катастрофа? Вижте във видеото какво може да направи наличието на еластична ограда на пътя при катастрофа с автобус:

Разбира се, почти невъзможно е да се предвиди какво би се случило, ако беше налице едно или друго обстоятелство. Още повече, че у нас не малка част от мантинелите са стари, ниски и ръждясали и не отговарят на стандартите за безопасност. Даже има и такива, които направо са опасни. Например с краища, които стърчат не надолу, а нагоре и направо можеш да се нанижеш на тях.

В България законите се движат от трагедиите. Вероятно, след тази случка, много скоро ще има нови правила, по които да се движим. Хубаво е обаче държавата и общините да свършат своите задължения и да премахнат онези опасности, които ни дебнат отвсякъде. Като например липсата на мантинели или пък наличието на опасни такива, да оправят пътищата, да поставят пътна маркировка и правилна сигнализация, да преразгледат пътните знаци, които будят недоумения сред автомобилистите и др. Едно от тия неща да оправят, все могат да спасят нечий човешки живот.

автор: Ваня Георгиева




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.