+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

04

Юни 2018

4243

Без книжка и проверовъчен за шофьор, който нарушава правилата, докато вози деца

СБА СБА

Шофьори, които газят правилата за движение, докато возят деца, да остават за един месец без книжка и да бъдат пращани на проверовъчен изпит.

Това предложение е записано в доклад на Държавната комисия по безопасност на движението, която ще настоява текстът да влезе в закона.

215 деца са загинали, а други 7704 са били ранени при катастрофи за периода 2011-2017 г. Над 60% от тях са пострадали при произшествия в шест региона: София град, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора и Плевен.

В повечето случаи потърпевшите са били пътници в автомобилите на своите родители или роднини. Притеснителното още е, че въпреки многобройните кампании, вместо да намалява, броят на убитите непълнолетни се е увеличил в последните две години.

600 са убитите и близо 10 000 души са ранените във възрастовата група от 18 до 24 години, пак за периода 2011-2017 г. Най-често те стават жертви като водачи и пътници в леките автомобили. Особено тежка е ситуацията при водачите със стаж на кормуване до 2 години. От комисията отчитат, че това се дължи на организацията и качеството на обучението на кандидат-шофьорите, което сериозно се различава от утвърдените практики в редица европейски страни.

Сериозни различия има в съдържанието на програмите за обучение, в продължителността на обучението, в начина на проверка на знанията и уменията и други.

Във Франция обучението на кандидатите за водачи на МПС може да започне от 15 години с придружител.

В Холандия, Испания, Англия и други се провежда двустепенна проверка на знанията, първо се решават тестове за проверка знанията за опасностите в движението и след успешно вземане се продължава с тестовете за проверка знанията по правилата за движение.

В Австрия пък, водачът получил книжка, е задължен в срок от 3 до 9 месеца, след това да премине двудневен курс за управление в екстремни условия. В противен случай свидетелството му се отнема.

Авторите на доклада отчитат, че за да намалеят катастрофите по вина на млади водачи, у нас трябва да се предприемат нови мерки и да се разработи изцяло нова програма за обучение на кандидатите за водачите. Те искат да се приложи френският опит, при който обучението започва още преди навършване на 18 години. Според тях е нужно и създаване на система за регистрация на катастрофите, допуснати от нови водачи.

Друг тревожен момент в анализа е, че за последните 7 години (статистиката не включва настоящата 2018 г.) при пътнотранспортни произшествия в нашата страна са загинали общо 4615 и са били ранени 60 904 граждани.

През 2016-та у нас изплатените обезщетения по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ и „Каско“ за събития, свързани с моторните превозни средства, възлизат на 700 милиона лева. По данни на Европейската комисия загубите от пътнотранспортни произшествия в рамките на Европейския съюз за 2016 г. пък надвишават 100 милиарда евро.

И през 2017 г. смъртността по нашите пътища е една от най-високите  сред държавите - членки на Европейския съюз. Цифрите изглеждат така: 95 убити на 1 милион жители при средно ниво за Европейския съюз – 49, а в някои страни членки и под 30 загинали. Тези големи разлики са отражение на различията в поведението на участниците в движението, отчита в доклад вътрешният министър Валентин Радев. Освен това в документа се отбелязват и други съществени отлики между България и останалите членки на ЕС, а именно:  нивото на безопасност на пътната инфраструктура, пасивната и  активна безопасност на автомобилния парк, качеството на спешната и специализираната медицинска помощ.

Като част от мерките за справяне с проблема „катастрофи“ е планирането на нова техника за контрол на скоростта. За целта ще бъдат заделени към 8 млн. лева. С част от тях ще се купят общо 48 нови камери – 20 стационарни и 28 преносими.

Предложено е на групата на високо ниво по безопасност на движението към ЕК за следващия програмен период 2020 - 2030 г., да бъдат отпуснати за инфраструктурни решения за подобряване на безопасността на движението средства в размер на над  4,2 милиарда евро.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.