+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

13

Юни 2018

7202

Системата „бонус-малус“ може и да не заработи през 2018 г.

Застраховане Ваня Георгиева

„Гражданска отговорност“ може да поскъпне с 200% за системните нарушители на закона и да поевтинее за изрядните водачи“.

Сигурно помните гръмките изказвания от миналата година покрай новината, че през март 2018-та ще бъде готова и въведена системата „бонус-малус“ при задължителните автомобилни  застраховки „Гражданска отговорност“.

Три месеца след сакралната дата няма никакви изгледи това да се случи преди началото на 2019 година. Преди дни от Комисията за финансов надзор (КФН) обявиха, че консултантът – гръцката структура на Ърнст енд Янг, е готов с окончателния си доклад. В него обаче са представени 11 възможни сценария за система „бонус-малус“ в България с голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане. Поради многото варианти КФН смята, че в момента не е възможно да се пристъпи към обществено обсъждане на проект на нормативен акт, а докладът е изпратен за мнение до МВР и транспортното министерство.

Самият доклад, който бе поръчан преди повече от две години, не е публикуван. Общественото обсъждане относно наредбата, която ще въведе системата „бонус-малус“ в България, ще бъде инициирано  едва през септември.

Какво е „бонус-малус“ система?

У нас системата "бонус-малус" (намаление - увеличение) се коментира активно повече от пет години и все още не е въведена.

Това е метод (средство)  за отстъпки или добавки към застрахователната премия, които се определят в зависимост от това колко рисков е един водач. Целта е да се постигне по-справедлив начин за определяне на размера на премията, или т.нар. заслужена премия. Стартира се с базовата премия и в зависимост от това дали има виновно причинени от лицето щети или не, се прави отстъпка или увеличение. Концепцията на този метод е да стимулира добрите и да дисциплинира или въздейства върху лошите водачи за намаление на злополуките по пътищата.

За пръв път тази система за отстъпки или бонуси  започва да се използва преди повече от 100 години в Англия. Към днешна дата се прилага в голям брой държави. Важно е да се знае, че калкулирането на премията се прави по набор от показатели, който може да бъде доста обширен – не е само до това дали имаш ПТП в досието си или не.  От застрахователния бранш и законодателния орган зависи дали предложената система ще бъде удачна и добре функционираща.

Експерти вече опонираха, че системата „бонус-малус“ не трябва да става задължителна. Всички са единодушни обаче, че за да заработи и да има ефект, трябва да се прилага от всички компании.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.