+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

25

Юни 2018

5621

10-те страни с най-евтин бензин. Къде е България?

СБА СБА

Средната цена на бензина в света е 1,16 щатски долара на литър. Сред отделните държави обаче има съществени разлики, които правят стойностите на горивото по-ниски или по-високи. Като общо правило по-богатите държави имат по-високи цени, а по-бедните страни и страните, които произвеждат и изнасят петрол, имат значително по-ниски цени. Забележително изключение са САЩ, които са сред икономически развитите нации, но в същото време имат ниски цени на горивата. Различията в цените в отделните държави се дължат на различните данъци и субсидии на бензина, отбелязват от специализирания сайт www.globalpetrolprices.com. Всички имат достъп до едни и същи цени на петрола на международните пазари, но всеки има различна данъчна политика, което води и до финансови разлики. В резултат на това цените на дребно на бензина са различни.

Вижте 10-те държави с най-евтин бензин. Подреждането е изготвено от GlobalPetrolPrices.com в средата на юни:

  1. Венецуела – ($ 0,01)
  2. Иран ($ 0,28)
  3. Судан ( $ 0,34)
  4. Кувейт ($ 0,35)
  5. Алжир ( $ 0,36)
  6. Еквадор ($ 0,39)
  7. Нигерия ($ 0,42)
  8. Египет ($ 0,43)
  9. Туркменистан ($ 0,43)
  10. Казахстан ($ 0,52)

Русия, която е сред най-богатите на петрол държави, се нарежда на 29 място с цена от 0,72 щатски долара за литър. След нея е друга държава с богати залежи - Азербайджан ($ 0,73). САЩ е едва на 37-мо място ($ 0,84). В тази класация България е чак на 108-мо място със средна цена от $ 1,32. От съседните държави най-близко в класацията е Турция, която е непосредствено след нас - 1,34 долара за литър. На 111-то място е Македония (1,36), следвана от Полша (1,37), Унгария е на 116-то място ($ 1,41), а Румъния на 118-то място – ($ 1,42). Сърбия е на 127-мо място.

Агенция Bloomberg прави още по-интересно изчисление, което показва как цените на горивата влияят по различен начин на всяка нация и съответно разкриват къде е най-достъпният бензин. Сравнението е между 61 държави от целия свят по три показателя – цена на горивото, ниво на достъпност и съотношението между годишната заплата и годишния разход за гориво (тоест каква част от личните си средства трябва да изхарчи човек за зареждане на автомобила си).

Според експертите от Bloomberg средните цени на бензина у нас представляват чувствителна тежест при ниските доходи на българите.

България се нарежда на 23-то място със средна цена на галон бензин от 4,89 долара (тази класация е изготвена през май).

При средно дневна доходност от 25,79 щатски долара българският шофьор трябва да изхарчи 19% от дневната си заработка, за да си купи един галон. По този показател – на ниво на достъпност, сме на 52 място от общо 61 държави. По третия показател – каква част от заплатата си харчим годишно за гориво - сме на 33-то място.

И в тази класация Венецуела е на първо място. „През 2016 г. президентът Николас Мадуро увеличи бензина с 6000%, но все още пълненето на един резервоар струва по-малко от чашка кафе. Средната цена на литър бензин е 0,01 щатски долара. Годишно шофьорите изразходват средно по 128 галона, което „изяжда” почти нула от заплатата им. Дали обаче това е така, имайки предвид ширещата се хиперинфлация?

Bloomberg поставят Венецуела на първо място и по трите показателя, по които сравняват държавите: цена на гориво, съотношението на дневната заработка и цената на галон бензин и ниво на достъпност.

На второ място, както и в горната класация, е поставена Иран, но това е само според цената на бензина. При средна дневна доходност от почти 13 долара са необходими повече от 7% от надника, за да си позволи един шофьор в тази страна галон гориво. По този показател Иран е едва на 32-ро място и чак на 45-то място по това колко галона харчи годишно и каква част от средногодишната заплата отива за гориво.

Какво например посочват от Bloomberg за Саудитска Арабия? Те са богати на петрол, но в последната година изпитват истински ценови шок. Цената на зареждането се е увеличила повече от два пъти през 2018 г., когато страната е намалила субсидиите за гориво. Средната цена на един галон е 2,06 долара, което я поставя на 6 място. При среден дневен доход от 62,05 долара саудитецът трябва да изхарчи 3,32%  от заработката си, за да си купи един галон гориво. Средно годишно един саудитски шофьор изразходва 315 галона, което е 2,9% от годишната му заплата. По този показател Саудитска Арабия е чак на 58-то място.

Каква е картината при Русия - един от трите най-големи производители на петрол в света?

Двугодишната рецесия в Русия приключи официално през 2017 г., отбелязват експертите. Икономиката ѝ се засили от покачващите се цени на петрола и избирането на американския президент, който е по-симпатичен на Кремъл. Като една от големите производителки на петрол, Русия се радва на някои от най-евтините цени на бензина на световния пазар.

По достъпност на бензина Руската федерация заема 34-то място. При среден дневен доход от 30,48 долара руснакът трябва да изхарчи 8,43 долара от нея, за да купи един галон бензин. Средно годишно руснакът използва над 87 галона и харчи за това 2% от годишната си заплата. По този показател е чак на 50 място.

САЩ е на 12 място според цената на бензина, на 4-то място по равнище на достъпност и една на 52 място по третия критерий  - средностатистическият шофьор използва 429,19 галона годишно, за което харчи 2,07% от заплатата си.

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.