+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

10

Март 2015

7041

Възможно ли е органите на реда да спрат от движение автомобил със затъмнени стъкла?

СБА СБА

Поради огромния интерес, който предизвика наша статия от 5 март с тема "Защо са забранени затъмнените стъкла?", публикуваме мнението на юриста на СБА с отговор на въпроса дали е възможно органите на реда да спрат от движение автомобил със затъмнени стъкла.
Разглеждането на настоящия казус не може да бъде извършено едностранчиво. Законовите норми трябва да бъдат представени и тълкувани в тяхната комулативност. Редно е текстовете, уреждащи подобно положение, да се приемат в тяхното единство. В Закона за движението по пътищата, в чл.105 е уреден въпросът с възможността за потъмняване на стъклата на моторните превозни средства. Там се казва, че се забранява ограничаване на видимостта през челното стъкло и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им. В следващата алинея се уточнява - ограничаване на видимостта през стъклата на задните врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила. Както вече беше казано, текстовете трябва да се тълкуват в тяхното единство. В закона има както забранителни, така и разрешителни правила. И двата вида са еднакво задължителни за изпълнение от участниците в движението. Следователно е налице от една страна категорична забрана за ограничаване на видимостта през челното стъкло и през страничните стъкла на автомобила, а от друга е налице единственото разрешение за подобно ограничение на видимостта през стъклата на задните врати на леките автомобили. Въпросът за задното стъкло на автомобила остава недоизяснен. Това стъкло не присъства сред изброените, за които е налице изрична забрана, но също не е и в кръга на разрешеното. Имайки предвид, че реализирането на движение по пътищата на страната е дейност, която се осъществява под висок контрол, тълкуването би следвало да клони по-скоро към отсъствието на пряко разрешение. Споменаването на всичко това обаче се прави под впечатлението за отсъствието на ясно и конкретно нормативно изяснение. От друга страна, при разглеждането на възможността за принудително спиране на автомобила от органите на реда е редно да се разгледат няколко фундаментални елемента. Принудителното временно спиране на автомобил е принудителна административна мярка. То се налага със заповед на съответния оправомощен административен орган. Съгласно разпоредбите на Административнопроцесулния кодекс тази заповед е административен акт. Този акт е различен от наказателното постановление, с което при установено административно нарушение чрез АУАН /акт за установяване на административно нарушение/ се налага съответното административно наказание. В чл.171 т.2 от Закона за движението по пътищата детайлно са изброени случаите, при които е възможно да се приложи принудителната административна мярка временно спиране от движение на пътно превозно средство. Случаят, при който е констатирано ограничаване на видимостта или потъмняване на задното стъкло на автомобила, не е сред тях. Следователно, коментираната принудителна административна мярка не е редно да се налага за нещо, за което не е предвидена. Настоящият коментар се прави обаче с уточнението, че става въпрос единствено за задното стъкло, предвид разгледаното положение в чл.105 от Закона и констатираното в него несъвършенство. До отстраняване на този недостатък, разширително тълкуване винаги е предполагаемо, предвид разпоредбата на чл.171 т.2 буква /а/ - временно спиране от движение на пътно превозно средство се прилага до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно.



Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.