+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Февруари 2019

5573

„Умната“ система на магистрала „Струма“ май не работи

Пътна безопасност Ваня Георгиева

На 17 декември 2018 г., цели пет месеца преди предвиденото, автомагистрала „Струма“ порасна с 24 км.

Новият участък Кресна-Сандански бе открит тържествено  с думите, че „дава шанс на всички български граждани, гости на страната и транзитно преминаващи да пътуват безопасно по него.“

От официално съобщение в сайта на АПИ по повод събитието народът научи, че имаме някакво транспортно чудо - първият магистрален участък в България с изградена „Интелигентна транспортна система”, включваща станции за броене и управление на трафика, диспечери, които при необходимост ще пренасочват трафика чрез пътни знаци, информационни табла, метеорологични станции, които отчитат температурата и влажността на въздуха, валежите, видимостта на пътя и др.

Месец и половина по-късно тежка верижна катастрофа между Сандански и с. Дамяница окървави новото трасе. Само няколко метра след пожеланието, изписано на едно от информационните табла „140 км. Лек път“, при спускане на стръмен участък със завой пътуващите по аутобана попаднали в гъста мъгла с видимост 2-3 метра. Според разкази на очевидци автомобил и бус се ударили, последвало меле. 30 коли, камиони, бусове и автобуси се нанизали един в друг. Един човек опитал да предупреди идващите шофьори на намалят, но бил ударен смъртоносно от камион. Близо 15 души са ранени, трима от които остават в тежко състояние.

От Обединените арабски емирства /ОАЕ/ главният прокурор Цацаров разпореди случаят да се поеме от Националната следствена служба. Вече имаме и първоначални версии за катастрофата – шофиране с несъобразена скорост при гъста мъгла и намалена видимост. Шофьорите е трябвало да карат по-бавно и да се съобразят с пътните условия.

Подценяването на времето и незачитане на състоянието на пътя от страна на водачите е нещо, с което КАТ не може да се пребори. Няма сила, която да накара някои автомобилисти да спазват дистанция и да не правят резки маневри, когато вали сняг, дъжд или има поледица.  И за катастрофата на „Струма“ много хора в социалните мрежи се разгневиха как може в такъв „облак“ да се шофира с над 90 км в час? Правилно се възмущават, подобно поведение зад волана е самоубийствено.

Участници в катастрофата обаче твърдят, че попаднали в мъглата изведнъж. Сякаш въздухът бил разцепен на две - от ясно време изведнъж се озовали в бял капан, все едно „потънали в мляко“.

Дали е така тепърва разследването ще доказва. Но страшното е, ако те са били подведени от информационното табло, което пак според очевидци е работело и на него било изписано „140 км. Лек път“. Регионален сайт пък публикува снимка от електронно табло с надпис „Карай внимателно, някой те обича.“

За всеки случай предупреждение за мъгла и за хлъзгав път липсвали. 

Защо съоръженията не са сработили при условие, че пак според АПИ метеорологичните станции на „Струма“ отчитат температурата и влажността на въздуха, видимостта на пътя, дебелината на водния слой върху асфалта, точка на замръзване на пътната настилка, температурата на повърхността на пътя и 5 см под асфалта и т.н.?

Отговорът може би се крие в днешното съобщение на агенцията, която по повод критиките излезе с изявление: „Участъкът между Кресна и Сандански от автомагистрала „Струма“ има изградена техническа инфраструктура за интелигентна транспортна система. Тя ще продължи да се надгражда, тъй като е част от цялостния проект за интелигентна транспортна система за лотове - 3.1, 3.2 и 3.3 от АМ „Струма“. Системата ще има общ център за управление на трафика и той ще започне работа със завършването на лот 3.1 между Благоевград и Крупник (...). Тъй като изграждането на лот 3.3 от Кресна до Сандански завърши предсрочно, а лот 3.1 е в строителство АПИ предприе стъпки за изграждането на временен контролен център за управление на трафика, който ще е в сградата на Областното пътно управление в Благоевград“.

Тоест, все още нямаме контролен център, който да управлява „умната“ система.

От АПИ дори призоваха експерти и анализатори да не ги обвиняват без конкретни доказателства и напомниха на шофьорите „при гъста мъгла и намалена видимост да карат с по-ниска скорост, да спазват по-голяма дистанция и да не предприемат резки маневри, изпреварвания или внезапно спиране“.

Както се казва, благодарим за напомнянето. По-добре щеше да бъде, ако в мъгливото утро някой беше предупредил шофьорите за тежките метеорологични условия.

По традиция при тежък пътен инцидент отговорността в почти 100% от случаите е прехвърлена върху водача и така удобната „несъобразена скорост“. Ако обаче веднъж се потърси отговорност от институциите, дали няма да се поразмърдат? В случая на „Струма“ защо не са били изпратени екипи на КАТ или АПИ да предупреждават за опасното време?

У нас се разчита предимно на „умни“, но неработещи системи.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.