+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

11

Април 2019

9837

На път с автомобил през пролетта и лятото - няколко полезни съвета

Съвети Ваня Георгиева

Температурите се покачват, а с това и градусът на настроението (оправдано е, стига да не е алкохолният). Предстоят най-хубавите пролетни празници – Великден и Гергьовден, за които календарът предвижда повече почивни дни. След това идва лятото и активният отпускарски сезон. Всичко това е свързано с едно от най-хубавите преживявания  – пътуването.

 

Безопасното шофиране е в основата на щастливото пътешествие с автомобил. Представете си, че вече сте на магистралата, когато някакъв странен шум отнякъде в колата ви хвърли в тих ужас. Или пък усетите, че спирачките не са така устойчиви. Затова е по-добре човек да се подсигури предварително, като прегледа щателно автомобила или го вкара в автосервиз за диагностика.

 

За да не си разваляме почивката, освен изправността на возилото, за безопасно пътуване е важно да имаме и правилното поведение зад волана.

 

Според контролните служби четирите потенциални „убиеца“ на пътя са високата и несъобразена скорост, шофирането след употреба на алкохол и забранени вещества, непоставяне на предпазен колан и използването на мобилния телефон.

 

Че в България ограниченията на скоростта не се спазват, го доказа и последната специализирана операция на КАТ, при която в рамките на една седмица бяха заснети 10 434 нарушения на максимално разрешената скорост за движение. Сред тях има и рекордьор, шофирал с 277 км/ч по магистрала „Струма“, тоест почти два пъти над допустимата скорост. Много пъти сме публикували резултати от тестове, които показват не само как се променя спирачният път при една или друга скорост, но и как се променят възможностите на човешкото зрително поле, шофьорските реакции и др. Всичко това трябва да ни убеди в разумното каране. Съществуват и още няколко важни правила, които ще припомним:

 

Спазвай дистанция!

  • Правилата за движение изискват „Да караш със скорост, която да позволи да спреш на необходимото разстояние”.
  • Приеми лично това правило, гледай пътя напред и си представяй някой любим човек, скъп предмет или домашен любимец. Ако те са на следващия завой, можеш ли да спреш в случай, че се появят внезапно? Ако не - намали!
  • Когато е мокро, спирачният път се удвоява. Така че, ако завали, припомни си горното правило! Дистанциите за спиране често са десет пъти по-дълги върху сняг и лед.
  • Ако друг автомобил застане пред теб, просто увеличи дистанцията.

Ваканция и задръствания при трафик

  • Пътуването по време на отпускарския сезон може да бъде изнервящо – още повече, ако имаш час за гонене. Планирай си пътя, взимайки предвид и закъсненията.
  • Ако се окажеш блокиран в трафик и е безопасно да се обадиш по телефона, направи го и информирай, че ще закъснееш.
  • Помни, че колите теглещи каравани, са по-малко стабилни, отколкото мислиш, и са двойно по-дълги от нормална кола – внимателно планирай изпреварванията.
  • Ако пътуваш със семейството, предвиди техните нужди. Имай напитки и закуски на разположение, а даже и няколко детски игри.
  • Ако пътуваш с колата си в чужбина, увери се, че знаеш пътните правила в страните, които ще посетиш. Може да има изисквания за допълнително оборудване или документация и много често се налагат глоби на място. Провери си застраховката и покритието за пътна помощ, за да се увериш, че е валидно зад граница.
  • Ако колата ти има климатик и е топло и задушно, използвай го.

Задаващите се дълги почивни дни предполагат употребата на алкохол. Най-простото правило е:

Никога не смесвай алкохол и шофиране!

  • Док азано е, че водачът, който е малко под допустимата граница за шофиране под въздействие на алкохол, е толкова опасен, колкото и този, който е над границата.  Когато пием алкохол, дори и малко количество, ставаме по-самоуверени, а реакциите ни  – по-забавени. Това е смъртоносна комбинация зад волана.
  • Осъзнай ефекта от пиенето на следващата сутрин. Твоето тяло има нужда от около един час, за да разбере, че си спрял да пиеш и да обработи алкохола в твоя организъм, като му е необходимо по един час за всяка единица. Така, че ако си пил две бутилки бира, голям джин тоник и две големи чаши вино преди да си сложиш нощната шапчица, ти си консумирал 18 единици алкохол.  А твоето тяло има нужда от 18-19 часа, за да обработи алкохола – тоест по един за всяка единица плюс един час, за да разбере, че си спрял да пиеш.  Проста сметка показва, че ако спреш да пиеш в полунощ, за теб ще бъде безопасно да се качиш зад волана на колата след 19.00 ч на следващия ден.

Безопасно каране през пролетта

  • През пролетта природата се връща към живот. Знай, че прорасналите растения и храсти могат да скриват знаците. Гледай пилоните на знаците, дори ако не можеш да видиш знака, ще знаеш, че има предупреждение за нещо, което предстои.
  • Светлозелени стръкове могат изцяло да скрият пешеходец или велосипедист. Погледни два или три пъти преди да вземеш решение.
  • Набави си слънчеви очила и се увери, че са чисти. Направи си очен преглед, ако считаш че ти е необходим.

Каране през лятото

Често забравяме, че лятото може да постави някои проблеми пред автомобилистите.

  • Яркото слънце може да бъде много силно за очите ти и да те заслепява – носи добри слънчеви очила в колата и използвай сенниците си.
  • Ярката слънчева светлина върху мръсното стъкло може изцяло да затъмни твоята гледка – убеди се, че стъклата на колата са чисти.
  • По време на дълги сухи периоди на пътя оставят маслени утайки. Тези утайки влизат в пукнатини и процепи на пътя. Когато завали, те се пълнят с вода и маслото се покачва на повърхността, правейки пътя хлъзгав.
  • Ако ярката слънчева светлина ти пречи, спомни си, че другите участници на пътя вероятно изпитват същото – намали, за да дадеш на себе си и на другите повече време за реакция.

Не на телефона или сателитната навигация!

  • Жалко е, че законът позволява хендсфри обаждания, понеже говорейки по мобилния телефон, дори и ако не го държиш, те разсейва и те излага на риск да направиш катастрофа.
  • Ако трябва да направиш или получиш обаждане в движение, попитай се „достатъчно важно ли е, за да поема този риск?” Информирай събеседника си, че караш, отбий при първа възможност.
  • Сателитната навигация е чудесно помощно средство. Но то не трябва да бъде използвано, вместо предварителното планиране на маршрут. Трябва да имаш ясна представа за твоя маршрут, тъй като това ще ти позволи да имаш време да избираш лентата на пътя и да не се объркаш, ако GPS сигналът изчезне.

Усещане за опасност

  • Наблюдение и очакване са основата за безопасно шофиране. Много водачи гледат, но не успяват да видят всичко.
  • Чистото стъкло е крайно необходимо.
  • Повечето водачи гледат на средно разстояние, когато наблюдават кръстовища. Оглеждай цялата зона наоколо за колоездачи и пешеходци, които се канят да пресичат.
  • Важно е да използваш огледалата редовно, да наблюдаваш встрани и зад колата.
  • Мисли предварително. Свържи, това което виждаш, с това, което може да очакваш да се случи.

Например: топка=дете, кал на пътя=трактори, колоездач спрял да върти педали=той ще спре или ще завие. Ако видиш автобусната спирка отляво с чакащи хора, трябва да очакваш автобуса да се яви пред теб.

 

Гледай панорамно, за да откриеш знаци за това, което предстои:

  • Ви трините на магазините често дават добро отражение и предлагат по-ранно предупреждение за приближаващи се МПС от завоя;
  • Прекъсването на сянката на дърветата по пътя може да означава страничен черен път;
  • Страничните погледи около пътя, по който се движиш, може да ти дадат знак, че някое МПС ще изникне срещу теб;



Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.