+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

10

Май 2019

12066

Вижте какво предлагат за шофьорите над 70 години

Закони Ваня Георгиева

Идеята по-възрастни шофьори да сменят по-често шофьорската си книжка „не е само предложение на ниво обсъждане”, а е залегнала черно на бяло в проекта за нов Закон за движение по пътищата. Става дума обаче не за шофьорите над 60 години, а тези над 70-годишна възраст. В преходните и заключителните разпоредби на проектозакона е предвидена промяна в Закона за българските документи за самоличност. А там е записано, че срокът на валидност на свидетелството за управление на МПС на лица от тази възрастова категория е 2 години.

Проектозаконът беше качен на сайта за обществени консултации още през януари и едномесечният срок за даване на предложения, мнения и препоръки изчете на 23 февруари. Още при публикуването на документа СБА написа за съществуващия текст. Сега го припомняме по повод скандала, който се разрази след предложението водачите над 60 години по-често да подлежат на физическа и психологическа проверка.

Преди дни председателката на новата Държавна агенция  за безопасност на движението Малина Крумова отрече да се готвят нови правила за водачите над 60-годишна възраст. Тя обаче разясни, че се прави анализ на пътната безопасност и една от „възможните мерки в него, която се разглежда и ще се анализира от експертите (в това число от лекари), е дали след определена възраст медицинските прегледи за водачите в категория B да са по-чести, отколкото е в момента. „Обръщам внимание, че и в момента при подновяване на шофьорската книжка такъв преглед се изисква, ние коментираме дали те не трябва да се правят на по-малък интервал. Никога не сме определяли точна възраст, след която подобно изискване да се прилага, нито сме готови с предложение на каква честота да се извършват медицинските прегледи в тази възрастова група. С други думи – това е една възможност, която в момента се обсъжда с експертите. Когато вече има конкретно предложение, то ще бъде представено в детайли и подкрепено с факти и международен опит”, обясни още Малина Крумова.

Както стана ясно обаче, възрастовата категория вече е определена от междуведомствената работна група, която е изготвила проектозакона за движение по пътищата. Има и конкретно предложение с конкретен доста по-къс срок и то е записано в документа. В него се споменава, че лицата, на които предстои издаване на книжка, трябва да са физически годни.  Специално за по-възрастните шофьори, тези над 70 г., няма записани текстове, че трябва задължително да минават през някакви специфични физически или психологически тестове. Записано е обаче, че свидетелствата ще се издават и подменят при условия и ред, определен от Министерски съвет.

Интересното е, че в мотивите към проектозакона няма и ред защо се въвеждат по-къси срокове за книжките именно за лица над 70 години, а не например за водачите над 63 г., над 65 г.  или над 75 години. Липсва каквато и да е обосновка, няма приложени никакви статистически данни за катастрофи, станали по вина на водачи, навършили 70 години, няма резултати от медицински изследвания и т.н.

В момента законът не предвижда по-специфични изисквания и по-кратки срокове за валидност на документа на по-възрастните шофьори. Сроковете на действие на свидетелствата за управление са 10 години, 5 години (за категории C, D, E, Т) и до 5 години - по медицински причини. При подновяване на книжката лицата над 70 години са освободени от такса.

Не се знае дали това финансово облекчение ще важи и занапред, още повече, че хората от тази възрастова категория доста по-често ще трябва да си подновяват книжката. Стига, разбира се, предложението, отнасящо се за шофьорите над 70 години, да не бъде оттеглено.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.