+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Юни 2019

9111

Кой плаща глобите на шофьорите на служебни автомобили в министерствата

Любопитно Ваня Георгиева

Колко дисциплинирани са служебните шофьори в министерствата? Газта или спирачките натискат повече? Придържат ли се към скоростните ограничения или се чувстват недосегаеми, седнали зад волана на ведомствен автомобил? Глобяват ли ги за пътни нарушения и кой плаща санкциите: те самите или глобите се покриват от ведомствения бюджет, тоест плащаме ние, данъкоплатците?

В търсене на тези отговори СБА отправи запитване по Закона за достъп до обществена информация до няколко министерства, включително до Министерски съвет.

Шофьорите в министерствата или са много дисциплинирани и стриктно спазват закона, или рядко ги глобяват. Факт е, че за последните малко повече от четири години санкционираните са много малко.

14 водачи на служебни автомобили в Министерски съвет (МС)  са били глобени от началото на 2015 до април 2019 година заради нарушения на Закона за движение по пътищата. Всички те са за превишена скорост, като общата стойност на наложените глоби е 1785 лв. От МС твърдят, че сгрешилите шофьори сами заплащат паричните санкции. От администрацията на премиера заявяват още, че не знаят за отнети книжки на служители при изпълнение на служебните им ангажименти с министерски автомобили. Има обаче един уволнен заради ПТП – това е служител на длъжност „старши експерт“ по трудово правоотношение, който извършвал транспортно обслужване на администрацията на МС.

Почти изключено е някои от тези 14 нарушители да са бързали, защото са возили например премиера (през посочения период са се сменили няколко министър-председатели). По закон той ползва кола, шофьор и охрана от НСО. Освен това в ЗДвП е записано още, че електронен фиш за превишена скорост се анулира, ако се докаже, че нарушението е извършено с моторно превозно средство със специален режим на движение.  

Във връзка с нашето запитване подчинените на Борисов уточняват, че отговорността на водачите на служебни автомобили в МС е регламентирана с вътрешни правила и тя е персонална. При установяване на пътно нарушение освен трите имена на нарушителя трябвало да се посочва и служебната необходимост, поради която е извършено нарушението.

Заповедта е издадена на 13 юни 2018 г. (рождения ден на Борисов). Как е било преди това, не се знае.

Вероятно обаче тази заповед е свързана с поискана от премиера през април същата година справка от министрите си колко държавни служители имат неплатени глоби за пътни нарушения. От ведомствата отговориха, че такива данни нямат. По-късно, когато все пак справка бе направена, се оказа, че самият Бойко Борисов има 10 неплатени акта към КАТ. Оказа се, че на името на премиера, който официално го возят от НСО (въпреки че напоследък все по-често го виждаме сам зад волана), са написани актове на служебни коли на Министерски съвет. Парадоксът е, че те са регистрирани на МС, а не на Бойко Борисов. Кашата стана още по-голяма, след като стана ясно, че санкциите са платени в срок, но заради технически грешки това не било отбелязано и те се водели висящи.

В министерството на здравеопазването са още по-стриктни, показват предоставените от тях данни. За периода от началото на 2015 до април 2019 година има издадени само 4 електронни фиша за превишена скорост на стойност общо 495 лева. Глобите са платени от шофьорите. В МЗ няма уволнени водачи на служебни автомобили и няма отнети книжки на служебни шофьори.

На фона на предоставените ни данни от МС и МЗ странно изглежда отговорът, който получихме от министерството на икономиката. От администрацията на ведомството ни информираха, че имат задължение да предоставят достъп само до информация, която вече е създадена, обработва се и се съхранява от административните органи. При положение, че министерството на икономиката не съхранява и не създава такава база с данни, то не е длъжно да я предостави.

Изглежда, че все пак някои администрации събират информация за нарушенията на водачите на служебни автомобили. 

От МВР все още нямаме отговор за пътните нарушения на служебните им шофьори, въпреки че запитването е от 2 май. Министерството на правосъдието пък удължи с 10 дни изготвянето на отговор, който все още не е изпратен.

Интересът ни по темата не е случаен. Той бе провокиран от едно изказване на шефката на новата агенция по пътна безопасност Малина Крумова, която неотдавна заяви, че около 40% от всички пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз стават при служебни пътувания. Разбира се, в тази статистика участието на ведомствени коли не само в България, но и в ЕС, е твърде минимален, но все пак е любопитно да научим доколко внимателни и отговорни са водачите на служебни автомобили в българските министерства. 

Загрижени за поведението им са и от агенцията на Малина Крумова, която заяви още, че в момента се разработват системи за управление на безопасността на служителите при движение по пътищата, които ще започнат да се прилагат първо в бюджетните организации.

„Стъпваме на европейския и международен опит като част от мерките са за завишаване на контрола към техническата изправност на превозните средства, на техните водачи и недопускане на шофьори с много нарушения да управляват служебни автомобили“, поясни още Крумова.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.