+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

05

Август 2019

6606

Трябва ли да се премахне нотариалната заверка при сделките с МПС?

Закони Ваня Георгиева

Собствеността на МПС да се прехвърля с писмен договор с нотариално заверени подписи на страните, предвижда и проектозаконът за пътните превозни средства, публикуван наскоро за обществено обсъждане. Новото е, че сделките с превозни средства, за които няма издаден паспорт с технически данни, ще става, след като те минат през частен пункт за идентификация, откъдето ще им бъде издаден такъв паспорт.

 

Очаквано, предложението да се запазят нотариалните заверки бе посрещнато нееднозначно.

 

Първите коментари, които се появиха под публикувания проект в портала за обществени обсъждания, бяха свързани именно с това.

 

„Абсолютно задължително е отживелицата с нотариалната заверка на договора за прехвърляне на МПС да отпадне. (...) Колите са вещ като всяка друга - пръстени, диаманти, телевизори и т.н. Даже последните са по-скъпи от голямата част от автомобилната база в България“, гласи едно от споделените мнения. Сходна идея е изразил и друг гражданин: „Това само в България си остана. Това все пак си е една вещ. Телевизорите са по-скъпи от едно МПС втора употреба. В Германия регистрацията минава в общински пунктове само с договор за продажба, малкия и големия талон.“

 

Според юристи нотариалното удостоверяване в България има повече от едновековна история, като специално въпросът за уреждане на собствеността върху МПС-тата е преуреден още през 1964 г. За толкова дълъг период не за пръв път се повдига публично въпросът нотариалните заверки на договорите за прехвърляне на собствеността върху автомобили да се премахват. Преди около пет години дори правителството предложи това като мярка за намаляване на административната тежест на гражданите. Предвидено бе част от задълженията на нотариусите да бъдат прехвърлени на Пътна полиция,  вероятно не безплатно. Така или иначе промяната не се случи.
 

Нотариуси от София и провинцията са категорични, че тяхната роля при удостоверяване на договора при покупко-продажба на МПС не е маловажна. Защото на практика те гарантират за коректността на сделката. Покупката на употребяван автомобил крие подводни камъни и ако тя не се осъществи според изискванията на закона, има опасност купувачът да остане с пръст в уста. Затова в хода на производството нотариусът има задължението да извърши един куп проверки. Изповядването на сделката започва с проверка на самоличността на продавача и купувача, а оттук нататък следва проверка и на още редица обстоятелства – дали продавачът наистина е собственик, има ли наложен запор върху МПС-то, отговаря ли договорът на всички законови изисквания, платен ли е данък „МПС”, има ли сключена сключена застраховка „Гражданска отговорност“. Много важна е също проверката на наследствени отношения на купувача, както и дали продаваното МПС е в съпружеска имуществена общност, защото от това следват още задължителни неща.

 

Юристи, експерти по пътна безопасност и представители на институциите, ангажирани с написването на закона, са единодушни, че нотариалната заверка е необходима като гаранция за законност. 

 

Трябва ли да останат нотариалните заверки и защо – попитахме и ръководството на Нотариалната камара още преди дни, но все още няма изпратено становище.

Вижте какво друго е записано в проекта на Закона за превозните средства относно прехвърлянето на собственост:

  • Прехвърлянето на собствеността на регистрирани в България моторни превозни средства, с изключение на моторни превозни средства от категории L1 и L1e, както и при прехвърлянето на собствеността на регистрирани ремаркета от категория О4, се извършва с писмен договор с нотариално заверени подписи на страните.
  • Прехвърляне на собствеността на регистрирано в България пътно превозно средство на лице без постоянен адрес или адресна регистрация у нас се извършва след прекратяване на регистрацията и връщане на табелите с регистрационен номер.
  • Нотариусът извършва нотариална заверка на подписите на страните, след като провери данните за пътното превозно средство и за собствеността му и установи, че не е наложен запор или друго законово ограничение върху превозното средство и че е платен изискуемият  пътен данък.
  • МВР и Нотариалната камара обменят по електронен път информация за регистрираните в страната пътни превозни средства и сключените договори за прехвърляне на собствеността.
  • При сделка с пътно превозно средство, приобретателят може да заяви пред нотариуса предварително изготвяне на свидетелство за регистрация, в случай че не се извършва смяна на табелите с регистрационен номер.

И още няколко акцента от проектозакона:

  • Приобретателят на регистрирано в България пътно превозно средство е длъжен до 1 месец от придобиването му да го регистрира на свое име.
  • Ако регистрацията е извън България, приобретателят е длъжен също в срок до един месец от придобиването да го регистрира на свое име, освен когато пътното превозно средство е придобито от търговец с цел продажба.
  • Когато автомобилът никога не е бил регистриран, срокът за регистрация също е едномесечен.



Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.