06
Август 2019
Всяка секунда на земята падат по над 100 мълнии, сочат глобалните метеорологични данни. В нашите географски ширини гръмотевичните бури са обичайни най-вече през лятото. Последният уикенд само в рамките на 24 часа бяха регистрирани 180 000 мълнии на Балканския полуостров.
Шансът да те удари мълния е минимален, но почти ежегодно и у нас има по няколко трагични случая, завършващи със смърт.
Мълниите по-лесно поразяват човека на открити места, но какво може да очакваме, ако се окажем на пътя на този природен феномен с автомобил, велосипед, влак, каравана или в самолет.
Всеизвестно е, че ако имате по себе си метални предмети като огърлици или пиърсинг, ако носите мобилен телефон или върхът на чадъра ви е метален, това би могло да привлече електрическия ток.
Поради актуалността на въпроса, наш сътрудник помоли за среща проф. д.т.н. инж. Стефан Илиев, един от всепризнатите учени и експерти в България, да обясни доколко сме защитени или уязвими в превозното средство, когато небето плашещо гърми и присветва.
Проф. Илиев беше любезен да отговори аргументирано на всички поставени въпроси.
Не е ли твърде опасно за нас, ако се намираме в превозно средство или летим със самолет?
При гръмотевична буря едно от най-безопасните места е автомобилът, обяснява проф. Илиев. Той препоръчва на водачите:
На какво се дължи този феномен?
Когато човек пътува с кола, автобус, камион, трактор, влак, металната конструкция на превозното средство действа като „Фарадеев кафез“ (вижте ВИДЕОТО) и предпазва пътниците от мълния, казва проф. Стефан Илиев. Затвореният метален корпус отклонява мълниите по повърхността и настрани, електричеството обаче може да премине през гумите на автомобила. Те са добър изолатор, но при удар от мълния могат да получат повърхностна или по-дълбока повреда от отделената топлина.
Металът привлича мълниите, но също така може да ни спаси от тях. Ако колата е плътно затворена, тя ще се превърне в нещо като броня срещу мълниите и ще предпази хората от поражения.
Фатални последици не би следвало да има и при удар на мълния върху самолет във въздуха или на земята отново заради ефекта на „Фарадеевия кафез“. Природният феномен обаче може да нанесе поражения върху електрониката на борда и да внесе смут в управлението.
Какво е „Фарадеев кафез“?
Още през 1836 година английски физик и химик Майкъл Фарадей доказва, че при затворена плътна метална клетка или мрежеста обвивка външното електромагнитно поле, включително и мълнията, няма поразяващ ефект. Физиците наричат този тип метална кутия „Фарадеев кафез“.
Как да се държим, ако се намираме под открито небе?
Ако сте с велосипед или мотоциклет и ви настигне буря, най-добре е да потърсите убежище в къща, под стоманен или железобетонен мост и да не се опирате до своето превозно средство. В най-лошия случай поне трябва да слезете от него, да се отдалечите и да приклекнете в падина, съветва още проф. Илиев.
Безопасността изисква да се освободим от всички метални предмети, които намаляват електрическото съпротивление на тялото.
И все пак, за да не изпадате в подобна опасна ситуация, най-добре е да следвате правилото за интервала между светкавицата и гърма и да си осигурите достатъчно време да се скриете на подходящо място, отдалечавайки се от гърма.
Мълнията се формира в недрата на бурята и се носи към земята. Скоростта на светлината е близо 300 000 км/сек. Опасна е ситуацията, когато веднага след светкавицата се чува и гърмът, което означава, че се намирате в гръмотевична зона. Полезно е да знаем, че една секунда интервал съответства на около 333 метра от мястото на падналата мълния, при три секунди интервал мълнията е отдалечена на 1 км от нас. При интервал под 5 сек опасността е много голяма. Отдалечете се от мястото колкото може по-бързо!
Опасността може съществено да бъде намалена, ако се клекне в ненаводнена падина с ръце около краката, а стъпалата да са едно до друго.
Мълниите са красиви, но по-добре да ги наблюдаваме на закрито.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.