28
Август 2019
Порталните рамки на тол системата ще могат да засичат не само камиони и автобуси без платена тол такса, но и леки автомобили без закупена винетка. Това ще стане възможно след въвеждането в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси. От няколко дни тя работи в тестови режим, а крайният срок за пускане в търговска експлоатация е до 1 март 2020 г.
Рамките са оборудвани с лазерни скенери и различни видове камери, включително и с камера за обзор. Част от тях вече са монтирани върху някои от инфраструктурните участъци, които ще попаднат в обхвата на платената пътна мрежа.
Те обаче няма да се използват за таксуване, а само за контрол, обясниха пред СБА от Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ).
В момента у нас хората масово смятат, че предназначението им е да пресмятат изминатото разстояние на тежкотоварните камиони и автобусите и да калкулират дължимата от тях сума. Всъщност тяхната функция е да прихващат „нарушители” – не само превозните средства, които по закон трябва да плащат тол такса, но и леките автомобили с максимално допустима маса под 3,5 т, които се движат с електронна винетка, обясни проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ.
Как ще работят порталните рамки?
Когато едно пътно превозно средство премине през рамката, тя ще го регистрира. В базата се проверява дали за сегмента, върху който е позиционирана рамката, за това возило има ръчна тол декларация (издадена маршрутна карта, която ще се купува предварително и която дава право на камиона или автобуса да преминат по зададен от потребителя маршрут), или има автоматична тол декларация (отчитането на таксите става на базата на данни от джипиес). Ако е налице едно от двете условия, системата ще отчита,че возилото не е в нарушение. Ако обаче нито едно от двете условия не е налице, системата ще регистрира превозното средство като нарушител. В този случай се прави обзорна снимка със запис на номерата, а информацията автоматично ще стига до първия екип на тол управлението, разположен най-близо до рамката, засякла нарушителя. Това е възможно благодарение на радарите в автомобилите на контрольорите, които имат определен радиус на действие.
Налагането на санкция е по познатия начин. При спиране на нарушителя контрольорът предлага на водача да заплати компенсаторна такса, която е различна за различните видове пътни превозни средства. Ако водачът не може на момента да я плати, се издава акт и му събира т. нар. максимален тол. Той има на разположение 14-дневен срок да плати компенсаторната такса. Ако и в този срок не плати сумата, се издава наказателно постановление. Когато отново не последва плащане, дължимото се изпраща в НАП за принудително събиране. Процедурата се отнася както за тежкотоварните, така и за леките автомобили.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.