+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

19

Март 2015

4982

Могат ли умните светофари да преборят трафика?

СБА СБА

Хората през XXI век ценят времето си до последната секунда. Независимо дали става дума за бавния браузър на компютъра ни или безкрайната опашка в супермаркета – губенето на време ни изнервя безкрайно. Едно от нещата, които особено ни изнервят, е попадане в сутрешно задръстване. Изследване показва, че шофьорите в САЩ прекарват средно по 38 часа годишно точно по този начин. Подобно проучване във високо населените райони на Великобритания сочи, че шофьорите в Париж, Лондон, Лос Анджелис, Токио и Шанхай прекарват по цели 50 часа годишно в задръстване. И става все по-лошо. Често мечтаем за живот зад волана на Ferrari или Porsche, но истината е, че автомобилът няма значение – проблемът идва от устройството на нашите градове. Нов механизъм за светофарите обаче обещава да реши този проблем с помощта на камери, компютърен софтуер и точни часовници. Системата дава невероятни резултати и успява да намали трафика в градските райони, като следи движението на автомобилите в реално време и преценя точно кога трябва да включи правилната светлина на светофара. Може би най-голям успех експерименталната система жъне в Ню Джърси. Тя е монтирана в измъчвани от задръствания пътни артерии между стадионите на два от най-популярните футболни отбори в Щатите – „Джетс“ и „Джайънтс“. След инсталирането на системата през декември 2012 г. тя е успяла да намали задръстванията с цели 25% – показател, който трябва да се подобри, когато бъде приложена в пълна степен до края на годината. Ръководителят на проекта Дейвид Лийбголд казва, че дневно през района преминават 400 000 автомобила. Според изчисленията на местната транспортна комисия, новата адаптивна система спестява по 5 секунди на ден на всеки автомобил. Тази на пръв поглед малка промяна всъщност е сериозна на фона на огромните мащаби на Ню Джърси и конкретния пътен възел. Тя се трансформира в около 1100 часа на ден или близо 406 000 часа на година. Освен това по-малкото време за шофиране спестява 3.7 милиона литра бензин и 5000 тона парникови газове на година. Проектът е на стойност $13 милиона и обхваща 120 светофара на територия от 64 квадратни километра. До края на годината техният брой ще се увеличи с още 24. Камерите непрестанно препращат информация към компютри, които изчисляват най-ефективното време за превключване на светлините на светофара. Всички устройства са свързани в едно и разсъждават като огромен мозък. За разлика от други подобни системи, тази в Ню Джърси превключва светлините на базата на реалния трафик, а не на предположения за него. Тази адаптивност носи огромни ползи. В случай на инцидент в района на действие на системата, тя моментално ще настрои светлините така, че да не образува задръстване и в същото време да остави периметър за преминаване на медицински или полицейски екипи. Разстоянието между промените на светлините е лостът на влияние, който може да промени трафика в повечето градове. Само секунда разлика може да има огромно отражение върху целия град. В продължение на години инженерите програмират системите за контрол на трафика предварително на базата на средна скорост на движение от около 43 километра в час. Въвеждането на умни светофари в определени райони обаче променя и скоростта, с която караме своите автомобили, просто защото пътищата са по-свободни. Все още иновативните решения за контрол на трафика срещат сериозни критики в градските управи на повечето големи градове по света. Дали заради своята висока цена или недоверието към съверемените технологии, те често остават встрани от дебата за решаване на проблемите в градската среда. Опитът на хората в Ню Джърси обаче показва, че времето на умните светофари вече е дошло. източник: ureport.bg


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.