+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

09

Октомври 2019

14401

Кой, как и къде може да ви спре за полицейска проверка?

Съвети Ваня Георгиева

Не само „Пътна полиция“ има право да спира автомобили и да проверява водачите. Такива правомощия имат и служители от други полицейски структури, но не всички могат да налагат наказания по Закона за движение по пътищата, напомнят от Столичната дирекция на вътрешните работи.

Ако униформени заловят водач за тежко нарушение, като например кара без шофьорска книжка или лъха на алкохол, се изчаква идването на патрул от „Пътна полиция“. При по-маловажните случаи се изготвя докладна записка, в която се описва нарушението и се изпраща в „Пътна полиция“ за налагане на наказание. От СДВР напомнят да не предлагате подкуп в такива случаи, защото и вие носите наказателна отговорност.

Ежедневно в София се провеждат специализирани полицейски операции срещу престъпността за незаконно пребиваващи чужденци, трафиканти на хора, автокрадци и др. В хода на подобни акции за рутинна проверка може да бъде спрян всеки автомобилист, но при строго установен ред, който униформените трябва да спазват, съобщават още от СДВР:

-Знаците и сигналите за спиране на водачите се подават от полицейския служител със стоп палка или с ръка. Той трябва да посочи мястото за спиране на превозното средство. През нощта, при намалена или ограничена видимост, може да се използва и червен светлинен сигнал.

- Преди подаването на знака или сигнала полицейският служител застава срещу движението върху пътното платно, непосредствено до банкета или бордюра.

- На водача на МПС трябва да се осигури възможност да спре плавно, така че да не създава опасност или да пречи на останалите участници в движението.

- Спиране на превозните средства на места с ограничена или намалена видимост, непосредствено преди или след кръстовища, пешеходни или велосипедни пътеки, мостове, подлези, надлези, стеснени участъци, жп прелези, тунели и на други места, където спирането е забранено, се допуска по изключение при условие, че е осигурена безопасността на участниците в движението и служителите на реда.

- Когато полицейските служители се движат с автомобил или мотоциклет, спирането на превозните средства става със стоп палка или с ръка при изравняването с тях или след изпреварването им.

- Проверка на водач и ППС се извършва задължително при неработещ двигател.

- Проверяващият полицай се представя, като съобщава името си, длъжността, структурното звено, повода за спирането. Той е длъжен да уведоми, че при проверката може да се направи видео или аудиозапис. Ако водачът пожелае, полицейският служител е длъжен да покаже своята служебна карта или полицейски знак.

В случаите на проверка на МПС полицейският служител може допълнително да:
- разпореди на водача да изключи двигателя, да извади контактния ключ и го постави на арматурното табло; да излезе бавно от колата и да застане пред автомобила си с лице към него или да нареди на лицата в автомобила да стоят неподвижно.

При изготвяне на административни документи на пътя водачите и пътниците трябва да се намират в проверяваното превозно средство или на разстояние от полицейския автомобил. Документите им се представят за подпис извън патрулката върху подходящо за целта място. При проверката не се допуска проверяваните лица да влизат, престояват, оставят или вземат предмети във и от служебния автомобил.

Ако в хода на проверката се установи, че водачът има невръчен електронен фиш, то той следва да бъде разпечатан чрез мобилно печатащо устройство. След като електронният фиш бъде връчен на шофьора, той трябва да подпише обратна разписка (за всеки електронен фиш), удостоверяваща връчването.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.