+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

14

Октомври 2019

5630

При ПТП заради дупка на пътя уведомете Пътна полиция

Съвети Ваня Георгиева

Спукани гуми, изкривени джанти и строшени амортисьори – нерядко това са последиците по автомобила ни от осеяните с дупки пътища. Според застрахователи най-много пострадали от лошия асфалт има през зимата и в началото на пролетта. Неотдавна СБА публикува данни от доклад на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, в който черно на бяло пише, че само 12% от асфалта в страната е в отлично състояние, а по-голямата част от републиканската пътна мрежа е на възраст повече от 20 години.

 

Как да си потърсим правата, ако претърпим инцидент заради дупка на пътя? Вижте правните съвети на адвокат Деница Иванова:

 

Кого и как да осъдим за щети по автомобила заради дупка на пътя?

При ПТП, причинено от необезопасена дупка на пътя, отговорност носят общините /за дупка на общинска пътна мрежа/ или Агенция „Пътна инфраструктура“ /за републиканската пътна мрежа/. За да има основание да бъде заведен иск за вреди, причинени от дупка на пътя, следва да са налице следните обстоятелства:

1/ вреда /имуществена или неимуществена/

2/ противоправно деяние на собственика на пътя – държавата или общината /неподдържане на пътя от съответния собственик на пътната мрежа/

 3/ причинна връзка между причинената вреда и противоправното поведение.

 

Водачът или застрахователната компания следва да заведе делото?

Иск може да се заведе както от водача /в случай, че не му е изплатено обезщетение от застрахователя или в случай, че няма застраховка, покриваща този риск/, така и от застрахователя, в случай, че на пострадалия водач е изплатено застрахователно обезщетение за вреди, причинени от ПТП от дупка на пътя /в този случай застрахователят встъпва в правата на застрахованото лице срещу причинителя на вредата/

 

Можем ли да заведем дело, ако имаме само "Гражданска отговорност"?

Да, в този случай, водачът може да предяви иск самостоятелно, тъй като той се явява пострадалото лице. Необходимо е лицето да докаже описаните по-горе предпоставки.

 

Задължително ли трябва да уведомим Пътна полиция преди да напуснем мястото на инцидента, за да състави протокол? А ако полицията откаже да посети местопроизшествието, какво следва да направи водачът?

Протоколът за ПТП е основно доказателство за това, че ПТП-то е причинено от неизправен път, тоест – наличието на такъв протокол улеснява доказването на противоправното деяние, което е основна предпоставка за присъждане на обезщетение. При ПТП, причинено от дупка на пътя, водачът трябва незабавно да подаде сигнал за това на тел. 112, като е добре да запише номера и часа на сигнала. Екип на КАТ задължително трябва да поседи мястото в случай, че МПС-то не може да продължи на собствен ход, и/или има пострадали лица. Протоколът за ПТП представлява доказателство и за настъпило застрахователно събитие, в случай, че лицето има застраховка КАСКО и желае да се възползва от нея. Поради тази причина, при ПТП, настъпило поради неизправност на пътя, следва да бъде уведомена Пътна полиция. В случай, че екип на Пътна полиция не се яви на място, лицето следва незабавно да уведоми своя застраховател, както и отново да позвъни на тел. 112 и да остави сигнал, че, екип на КАТ не се е явил на мястото на ПТП. В случай, че има свидетели, същите могат да попълнят декларации относно причината за ПТП и настъпилите вреди, които да бъдат представени като част от доказателствата при предявяване на иска за обезщетение. Могат да бъдат направени и снимки, които също да бъдат предоставени като част от доказателствата пред съда. В хода на делото механизма на ПТП, причиняването на вредите и връзката между вредите и противоправното деяние – неподдържането на пътната инфраструктура, се доказва и със съдебна автотехническа експертиза.

 

В кой момент е необходимо да известим за инцидента застрахователната компания, в която сме застраховали автомобила си? Трябва ли мобилна група да посети местопроизшествието или сигналът при тях може да е подаден и на по-късен етап?

Застрахованото лице следва да уведоми застрахователя в предвидените в застрахователния договор срокове. Обикновено тези срокове са кратки, така че това следва да се има предвид от водачите. В зависимост от настъпилите щети по преценка на застрахователя мястото може да бъде посетено от мобилен екип. При всички случаи е от изключителна важност да бъде изготвен протокол за ПТП от КАТ, който да констатира наличието на необезопасена дупка, с което се доказва противоправното деяние на собственика на пътя /общината или държавата/, или да бъдат събрани други доказателства за това – снимки, свидетели, сигнал на тел. 112.

 

Как да постъпим, ако Пътна полиция е написала в протокола от оглед, че причината е несъобразена скорост, а не разбитият път?

Тази констатация следва да се оспори по съответния ред. В случай, че е записано, че водачът е карал с несъобразена скорост, ще му бъде съставен и АУАН, срещу който могат да бъдат подадени писмени възражения в 3-дневен срок от връчването му. Ако възраженията не бъдат уважени, на водача ще бъде съставено наказателно постановление, което може да бъде оспорено пред Районен съд в 7-дневен срок от връчването му. В този случай, отново няма пречка лицето да заведе дело, но, ако констатацията, че е карал с несъобразена скорост, не бъде оборена /за което могат да бъдат използвани всички доказателствени средства, описани по-горе/, може да бъде направен извод за съпричиняване на вредите, съответно – на лицето да не бъде присъдено обезщетение или да бъде присъдено обезщетение в намален размер.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.