+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

06

Декември 2019

3541

Застрахователи: 80% от всички водачи ще попаднат в някакъв бонус клас

Застраховане Ваня Георгиева

Преобладаващата част от българските шофьори ще влязат в „бонус“ частта на системата „Бонус – Малус“. Ако се приеме  варианта с 20-степенна скала, 44,2% от водачите ще ползват максималния бонус от 25%. Според изчисленията при общ брой от 3,5 млн. водачи това ще са 1,55 млн. души. В максималния „малус“ клас от 400% попадат едва 0,6% от водачите, или около 21 000 водачи. Очакванията са, че над  80% от всички водачи ще попаднат в някакъв бонус клас, смятат от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Те организираха бизнес закуска с медиите, за да оповестят своето становище. Според тях много малка част водачи с тежки нарушения ще понесат сериозни икономически последици за своето поведение на пътя, което ще бъде и справедливо.

 

Предложеният модел на система „Бонус-Малус“ е възможно най-олекотеният вариант, защото е базиран  само на по-тежки нарушения на правилата за движение по пътищата. Опитът и статистиката от други държави сочи, че след въвеждането ѝ пътно-транспортните произшествия са намалели средно с 10-30%.

 

Икономическите загуби за нашата държава от пътния травматизъм се изчисляват на около 2 млрд. лева. Понижение от само 10-20% след въвеждане на системата ще доведе до значими икономически ползи, прогнозираха още застрахователи.

 

Според тях премията по застраховка ГО ще се определя по нов начин. Това ще става на две нива. На първо ниво е базовата тарифа на застрахователя, при която ще се отчитат критерии като история на щетите (рискова надбавка/отстъпка, основана на история на щетите); кубатура на МПС; място на регистрация/използване на МПС; възраст на водача. Те и сега са  използвани при формиране на базовата премия.

 

На второто ниво се прилага „Бонус-Малус“ коригиращ коефициент, базиран на някои по-тежки пътни нарушения и престъпления, свързани с движението по пътищата. Коригиращият коефициент ще се предоставя на застрахователите чрез информационна система на Гаранционния фонд като стойност, без информация как и на каква база е изчислен.

 

Както знаете, от КФН надзор предложиха за обществено обсъждане два варианта за системата „Бонус-Малус“. Едната с 15 (петнадесет класа) при базов неутрален клас 6, пет класа бонус и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус се стига до отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас поскъпването може да стигне 400%.

Вторият вариант съдържа 20 (двадесет класа) при базов неутрален клас 8, седем класа бонус и дванадесет класа малус. При нея най-голямата отстъпка е 25% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас се стига до 400% скок.

Застрахователите харесват повече втория вариант. Ето защо:

  • Подкрепа за варианта „скала от 20 бонус-малус нива“ с мотива, че  предлага по-плавен преход между нивата и не би се възприела като толкова силно рестриктивна като скалата от 15 нива. Това би допринесло и за по-висока ефективност на въздействие на системата.
  • Максималният период за връщане в неутрален клас да е 5 години без нарушения, с изключение на случаите на престъпления. Този подход би стимулирал в много по-силна степен водачите с малус коефициенти да спазват стриктно  правилата на движението на пътя.
  • По отношение режима на вписване на водачи в полицата АБЗ предлага един и същи водач може да бъда вписан и отписан само веднъж в една застрахователна полица. Мотивът е, че по този начин  би се ограничила възможността за манипулиране на системата.
  • Ясно дефиниране на начина/механизма, по който се оспорва класа на даден водач, което ще улесни потребителите. 

Системата „Бонус-Малус“ е въведена първо във Великобритания преди 105 години, а към момента няма държава от ЕС, в която да не се прилага.

 

„Въвеждането на системата бонус малус няма да има директно отражение върху общото ниво на премийния приход на застрахователите по ГО и съответно не може да се очаква масово повишаване на застрахователните премии по тази застраховка“ – подчерта председателят на АБЗ Костантин Велев. Всъщност, опитът и данните от въвеждането на системата в европейски държави през  последните 15 години сочат, че първоначалният ефект е в посока намаляване на ефективната средна премия. Намалението е в резултат на това, че преобладаващата част от водачите ще влязат в „бонус“ частта на системата.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.