+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Януари 2020

5794

Проект предвижда: Шофьорските изпити по нови правила

Закони Ваня Георгиева

Изборът на маршрут, по който кандидат-шофьорът ще кара за книжка, ще става чрез електронен навигатор, а не по усмотрение на изпитващия. Целта е двупосочна – от една страна ще се преодолее субективизмът, а от друга – ще се оцени умението на кандидата за взимане на самостоятелни решения по време на практическия изпит. Това става ясно от публикувания проект за изменение и допълнение на Наредбата за шофьорските изпити.

При влизането в стаята за провеждане на теоретичния изпит кандидатът ще минава през проверка като на летището – ще го проверяват с металодетекторна рамка за наличие на метални или електронни устройства. С друго устройство пък ще проверяват за наличие на радиоизлъчвания. Система избира на случаен принцип листовките, които се решават на таблет. Тестът съдържа текстови изпитни въпроси и въпроси със стационарни графични изображения, е записано още в наредбата. Отчитането на отговорите също става автоматично. Тестовете за различните категории обхващат само темите за съответната категория.

Тестът на всеки кандидат е индивидуален и обозначен с уникален номер. Преди да седнат да го решават изпитваните лица трябва да оставят всички метални предмети, смартфони и всякакви електронни устройства в индивидуални шкафчета. Те нямат право да държат у себе си и материали на хартия. Председателят  на комисията прави снимка на лицето на кандидата, която автоматично се сравнява със снимката от документа за самоличност. При несъответствие – човекът не се допуска на изпит.

Снимките в произволно избрани моменти от изпита на кандидата към решените тестове ще се съхраняват 12 месеца.

Лицево разпознаване ще има и на практическия изпит. В проекта също така е предвидена възможност кандидатът да прегледа записа от видеонаблюдението, за да може да види грешките си, маркирани в контролната електронна карта по време на изпита по кормуване. При невъзможност за отразяване на грешките чрез електронното устройство, изпитът се провежда с контролна карта на хартиен носител, пише още в проекта.

В момента след преминаване на теоретичното обучение кандидатите задължително се представят на теоретичен изпит от учебния център. В предложения проект е предвидено кандидатите да могат и сами да подадат заявление, като това може да става и по електронен начин.

С цел ограничаване на некоректни действия от страна на определени учебни се предлага за първо явяване на практически изпит кандидатът да бъде представен от учебен център, различен от учебния център, където е обучен. Това може да стане само по искане на кандидата, за което е подал заявление в съответното регионално звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

Провеждането на практическият изпит на кандидатите за придобиване на правоспособност от категории С1, С, D1, D и С1Е, СЕ, D1Е, DЕ може да се извършва и в извън населени места.

Другата новост е, че се детайлизират и разширяват изискванията към камерите, с които е оборудвано помещението за провеждане на теоретичните изпити.

Срокът за обществено обсъждане на проекта на транспортното министерство е до 29 януари тази година.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

12.12.2025
Мохамед Бен Сулайем беше преизбран за президент на FIA за втори мандат

На Общото събрание в Ташкент, Узбекистан, Мохамед Бен Сулайем беше преизбран за президент на FIA за втори четиригодишен мандат. 

27.11.2025
Нов ГТП пункт на територията на гр. София

Пунктът на "ДЕКРА Аутомотив" ЕООД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

02.11.2025
Старт на акция „Зима“. Какво препоръчва СБА и за какво ще следи Пътна полиция

По традиция кампанията ще се проведе на територията на цялата страна и е насочена към безопасността на шофьорите и пешеходците през студените месеци.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.