20
Април 2020
Според данни на МВР броят на загиналите при ПТП през изминалата година е 626 души. За разлика от България, където се отчита ръст на жертвите от войната на пътя, то шведската транспортна агенция обяви най-малко смъртни случаи от Втората световна война насам - 223. Защо в северноевропейската страна с население от 10 млн. души има значително по-малко жертви на пътя? Единичен случай или тенденция е този спад?
Официалните данни обявени от отговорните институции в двете страни показват:
Източници: Официални данни на МВР; Trafik Analys, Sveriges officiella statistic
Ниският брой на смъртните случаи на пътя в Швеция спрямо България е дългосрочна тенденция за намаляване на загиналите при ПТП.
Шофьорските курсове. В скандинавската страна се изисква разрешение, за да се започне шофьорския курс, което включва декларация за физическото здраве и очен преглед. След подготовка, подобна на тази в България, и теоретичен изпит следва обучение за риска на пътя - липсващо у нас. Допълнителният курс акцентира върху влиянието на алкохола, опиатите и умората при шофиране, но проверява и уменията за управление при екстремни условия. Едва тогава кандидатите за шофьорска книжка се явяват на познатите изпити, но резултатите от първия теоретичен изпит в Швеция не се взимат под внимание.
Пътната инфраструктура. През последните 20 години Швеция прави значителни подобрения в цялостната пътна мрежа. В градската среда са изградени малки кръгови кръстовища и велосипедни алеи. Приоритет е безопасността на най-уязвимите участници в движението - пешеходците и колоездачите. В това време в България бяха изградени нови кръгови кръстовища на две и три нива, които да облекчават трафика. Въпреки това тежките задръствания са често явление, а шофьори предприемат рискови изпреварвания, понякога с фатални последствия. Част от новоизградените велоалеи пък крият рискове - неравности, шахти, стълбове и пресичат пешеходния трафик.
Подобренията в извънградските пътища след 2000 г. в северноевропейската страна се изразяват предимно в поставянето на пътни камери и изграждането на пътища по модела 2+1. При него вместо две широки ленти се създават три по тесни, а средната формира втора лента, в едната или другата посока на движение за определени участъци. Шведският опит показва, че създаването на подобни пътища е финансово ефективен начин за избягване на челните удари. Целта е до 2025 г. натоварените пътища да следват модела 2+1 или да бъде наложено ограничение на скоростта от максимум 80 км/ч. В България продължава усиленото изграждане на автомагистрали. В същото време страната е сред малкото в Европа с позволена максимална скорост от 140 км/ч. (другите са Австрия и Полша.) В повечето държави ограничението най-често е 130 или 120 км/ч.
Безопасността в автомобилите. Постоянното подобряване на системите за безопасност и превенция от наранявания подпомагат ограничаването на жертвите и пострадалите в пътни инциденти. Те обаче са налични в най-новите модели автомобили. В Швеция 20% от автомобилите са на възраст до 2 години, докато в България автопарка е съставен предимно от 10-20-годишни коли, следвани от возила, произведени преди повече от две десетилетия. Дори лесно приложима мярка като поставянето на предпазен колан често се пренебрегва от пътуващите на задната седалка. В Швеция поставянето на предпазен колан е задължително за всички пътници от 1986 г.
Най-честите причини за катастрофи в България и Швеция са високата скорост, употребата на алкохол и наркотици, следвани от разсейването и умората. Според експертите на СБА числата показват, че предприеманите мерки от страна на българските институции са недостатъчни за ограничаване на пътните злополуки. А зад сухата статистика стоят човешки трагедии.
Именно това ни беше доказано отново на Великден, когато 22-годишен водач на МПС, употребил упойващи вещества, уби журналиста Милен Цветков. На мястото на Милен Цветков можеше да бъде всеки от нас.
Ето защо СБА апелира за по-строг контрол по пътищата и безкомпромисни мерки срещу лицата, позволили си да шофират под въздействието на алкохол и упойващи вещества. Чуждите примери за подобрена пътна безопасност са много и българската държава може да взаимства от добрите практики на държави като Швеция. Съзнанието на всички участници в движението също е фактор. Когато сме на пътя, ние трябва да пазим не само себе си, а всички други. Младите шофьори трябва да бъдат добре обучени, а изпитът за шофьорска книжка - непробиваем.
За финал, културата за движение се създава с по-висок контрол, самосъзнание, изключителна подготовка и завишени критерии за придобиване на свидетелство за управление. А кампании като "Най-добър млад шофьор на България" на СБА могат да бъдат полезни на обществото само в комбинация с горното.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Рали пилотът Николай Грязин и неговият навигатор Константин Александров, пристигнаха в София по покана на Автомобилна федерация на България и СБА.
Наскоро Гърция въведе сериозни ограничения при къмпингуването, които след отрицателен обществен отзвук облекчи.
Очевидно темата за пътната безопасност дълго ще присъства във всекидневието ни. Поне, докато се научим да шофираме безопасно, спазвайки законите.