+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

29

Юни 2020

5673

Нови промени за шофьорите - какво предлага държавата

Закони Светозар Димитров

Нови промени за шофьорите - какво предлага държавата

29 юни е определен като Националния ден на безопасността на движението по пътищата. Това е причина да обърнем внимание на последния проект за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Ще разгледаме какви са предложените промени в ЗДвП и до колко те дават решения на проблемите в пътната безопасност. 

Въпреки че в края на миналата седмица реално приключи общественото обсъждане по новия проектозакон, някои от заложените идеи така и не бяха отразени. Част от предложените промени са свързани със събираемостта на глобите и застраховка „Гражданска отговорност“. Проектът е подготвен от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Министерството на вътрешните работи.

Какво се променя за шофьорите при извършване на нарушение?

Една от основните промени касае актовете и наказателните постановления, които да бъдат заменени с фишове при административни нарушения с изключение на шофиране без винетка. С тях ще се отнемат и контролни точки. Фишовете ще могат да се обжалват в 14-дневен срок пред районния съд. При заплащане на фиш до две седмици от неговото издаване ще се заплаща само 70 на сто от наложената санкция, а ако след обжалване съдът потвърди глобата, то тя ще бъде дължима в пълния размер.

Как ще се връчват фишовете?

Вносителите искат да улеснят процедурите по връчване на фишовете. Това ще се случва присъствено, но и в отсъствието на нарушителя. При втория вариант, освен по пощата, се предвижда служители, определени от министъра на вътрешните работи, да извършват задължително две посещения до постоянния адрес за връчване на фиша. Ако нарушителят не бъде открит там, той ще бъде известен със съобщение, поставено на „таблото за обявления или в интернет страницата на съответната структура за срок, не по-кратък от 7 дни, след изтичането на който фишът се смята за връчен.“  Нововъведение е изпращането на имейл, предоставен от водача при издаване или подмяна на свидетелството за управление на МПС.

Какви са аргументите на вносителите?

Според институциите „не са редки случаите на нереализиране на административнонаказателна отговорност поради изтичане на установените в закона давностни срокове.“ В мотивите за предложените промени е записано още, че  шофьорите с много нарушения се чувстват безнаказани, което повишава риска от катастрофи, а това води до неизпълнение на целите на приетото пътно законодателство. Друг аргумент на вносителите е, че чрез използването на съвременни технически средства ще се съкратят сроковете по административнонаказателното производство и ще се спести от ресурса на МВР.

Какви са критиките към измененията?

От сайта на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), които имат задължение да съгласуват всеки законопроект на изпълнителната власт за наличието на корупционен риск, изтъкват съображенията си относно така предложените промени. От Комисията посочват риска от корупция, тъй като се концентрират властнически правомощия в служителя на МВР, който едновременно изготвя фиша и налага наказанието като определя вида и размера му. Освен това риск от корупция възниква и в друг аспект – фишът се налага в присъствието на свидетел, който обичайно е вторият патрулиращ служител.

Какви други предложения за промени за шофьорите предлага държавата?

  • В новия законопроект се предвижда да отпадне мярката по отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство и свалянето на регистрационните табели при липса на валидна застраховка „Гражданска отговорност“. Не става ясно обаче какви са мотивите за поисканата промяна. От Асоциацията на българските застрахователи са срещу отмяната на тези мерки и отбелязват, че те не са заменени с друг контролен механизъм. В свое становище до институциите те посочват, че вредите при пътни инциденти на автомобилистите трайно се увеличават, а България е водеща в Европейския съюз по жертви на пътя. От Асоциацията предлагат допълнителен по-ефективен контрол чрез системата на БГ Тол.
  • При неправилно паркиране в отсъствието на нарушителя глобата да се налага на собственика на превозното средство. От КПКОНПИ обръщат внимание, че се предвижда фишът за неправилно паркиране „да се счита за връчен от датата на закрепване на уведомлението към моторното превозно средство“. Според Комисията няма правила за начина на закрепване на фиша, а това създава предпоставка за „случайни природни събития, както и евентуална чужда намеса с цел отстраняване на фиша“, което води до неефективност на предложената промяна.
  • Предлага се да отпадне и нуждата от носене на контролния талон.



Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.05.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм (част 1)

Очевидно темата за пътната безопасност дълго ще присъства във всекидневието ни. Поне, докато се научим да шофираме безопасно, спазвайки законите.

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.