Чувствате ли се в безопасност, когато преминавате през автомобилен тунел? Трябва да бъде така, след като още през 2004 г. в Европейския съюз е приета специална директива, която дава срок на страните, да въведат единни минимални мерки за безопасност в срок между 10 и 15 години.
Немският автомобилен клуб ADAC възлагат на Deutsche Montan Technologie für Rohstoff, Energie, Umwelt (DMT GmbH & Co. KG) да инспектират европейските тунели в три страни магнит за туристите, но и важни за транзитно преминаващите летовници – Австрия, Италия и Хърватска. Наскоро те обявиха резултатите от проучването, обхващащо 16 тунела с дължина над 1 км проведено между 24 февруари и 6 март 2020 г.
След Германия, Италия, Австрия и Хърватска, Турция е петата най-популярна пътническа дестинация с автомобили – с близо 8% през 2019 г. Това превръща България във важна транзитна страна. Колегите от ADAC ни обясниха, че 2/3 от всички 166 хил. пътувания до страната на баклавата и локума са били през българската пътнотранспортна мрежа. Нещо повече, според статистическия портал на Германия близо 19 млн. са пътували с кола през 2018 г., от тях около 970 хил. са избрали да преминат през нашата страна. Макар проучването да не обхваща подземните пътища у нас, то е важно, за да знаем какви са изискванията за безопасност.
В Италия, тунелите „Джови“, „Ле Кретес“ и „Кастелето“ са с най-много забележки. В първия, намиращ се близо до Генуа, липсвали аварийни ниши, пожарогасители, пожарни хидранти и телефони за спешни случаи. Изходите за бягство не били маркирани, нямало достатъчно осветеност на табелите. Специалистите търсели високоговорители, видеонаблюдение и информация за движението, но напразно. Подобна се оказала и ситуацията в тунела „Ле Кретес“, край гр. Аоста. Там например изходите за бягство при пожар са на разстояние от 800 м един от друг, което би затруднило евакуацията или работата на спасителите. Високоговорителите отново били химера, а прекъснатия радиочестотен обхват оставя преминаващите през пътното съоръжение без достъп до актуална информация при криза.
В „Кастелето“ до гр. Реко пожарната безопасност не била подсигурена с нужните технически средства – пожарогасители и хидранти. И тук не били налични високоговорители, спешни телефони и видеонаблюдение. По-голямата част от италианските тунели са частна собственост и са грижа на Autostrade per l’Italia. Тази компания е критикувана за поддръжката на инфраструктурните си обекти. Сред тях е и моста „Моранди“ край Генуа, който се срути през 2018 г. причинявайки смъртта на 43 души. Световната пандемия ще задълбочи проблемите, тъй като частните оператори в Италия няма да разполагат с нужните средства, набирани от пътни такси. Особено важно е осигуряване на пожарната безопасност, с поставянето на достатъчен брой пожарогасители, за да не се поставя под въпрос живота на използващите тунелите.
В Хърватия само един от трите проверени тунела не издържал успешно проверката. Тунелът Ука край гр. Враня заема второ място в негативната класация на най-опасните тунели измежду инспектираните. Разстоянията между аварийните ниши – прекалено големи, отчитат проверяващите, след като измерват 1750 м между предпазните зони. Подобно на посочените италиански тунели, и тук експертите не откриват високоговорители и осигурен външен достъп за спасители. Проблем за безопасността възниква и от различения брой ленти за движение преди и в тунела, което обърква шофьорите и може да причини катастрофа. Другите два проверени тунела – „Кониско“, близо до Сплит и „Света Три Края“ край Дурманец се справят добре на тестовете.
А колко безопасни са тунелите на Австрия, какви са крайните заключения и препоръките на експертите и какво трябва да знаем в България, ще разберете скоро, в продължението на статията.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.