+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

23

Септември 2020

9857

Бензин или дизел – каква кола да изберем?

Съвети Светозар Димитров

При покупка на нов автомобил един от въпросите, които възникват, е с какво гориво предпочитате да зареждате? След скандала „Дизелгейт“ цените на дизеловите автомобили в Германия и други страни тръгнаха надолу. Поевтиняването създава притеснения у продавачи и купувачи.

Дали дизелът ще бъде забранен?

Дизелът съществува повече от век. Всичко започва с Рудолф Дизел, който създава едноименния двигател в края на XIX век и още тогава дизеловото гориво е химическо по-енергийно ефективно от бензина. Това е причината с дизелов автомобил да изминете повече километри спрямо същото количество бензин, а и съдържанието на въглероден диоксид е по-ниско. Да не забравяме, че „Дизелгейт“ беше свързан с манипулиране на данните за замърсяване, т.е. с електрониката на автомобилите, а не със самото гориво. (Volkswagen беше хванат изкуствено да подвежда електрониката на автомобилите си, за да отговори на все по-строгите закони за емисиите, което предизвика скандала, разразил се през есента на 2015 г.)

Никой не очаква дизелът да бъде директно забранен, въпреки че достъпът до централните зони в някои градове вероятно ще бъде забранен за най-мръсните модели или собствениците ще трябва да плащат по-високи данъци и такси – например тези под изискванията на Евро 6.

Съвременните дизелови двигатели - тези, които отговарят на регламентите за емисиите на Евро 6, и предстоящите, дори по-строги ограничения на Евро 7, са впечатляващо чисти, с достатъчно вградена последваща обработка на отработените газове. Добре поддържаният модерен дизелов автомобил всъщност не изригва с черен дим. Технологии като AdBlue и дизеловите филтри за твърди частици (DPF) са предназначени да неутрализират сажди и емисиите на азотни оксиди (NOx), които са свързани с влошено здраве.

Шофьорите, които пътуват на дълги разстояния и изминават над 40 хил. километра годишно, вероятно все още ще бъдат финансово по-добре, ако изберат дизелов автомобил. Но преценката трябва да бъде индивидуална и затова си направете сметки за годишния разход.

Дизелът ще продължи да бъде част от енергийния микс в продължение на много години напред, но с намаляващ пазарен дял. Бъдещото законодателство в Европа ще налага все по-строг контрол върху емисиите на автомобили с двигатели за вътрешно горене. Така че можете да очаквате бъдещите закони за Евро 7 и в крайна сметка за Евро 8 да ограничат още повече замърсителите, което означава, че всъщност можете да си купите модерен дизелов автомобил без притеснения.

Ще спрат ли производителите да продават дизел?

Това вече се случва. Включително производители на спортни автомобили залагат много повече на своите хибридни и електрически автомобили за бъдещето. Но трябва да се отбележи, че някои производители на автомобили имат интерес да продължат да продават дизелови двигатели. Затова просто помислете за личната ви обичайна употреба на автомобила, вместо да вярвате твърде много на стряскащи заглавия онлайн и в медиите.

Трябва ли да продадете дизеловата си кола?

На фона на цялата несигурност на потребителите относно бъдещето на горивото някои купувачи избягват тези автомобили и обмислят да се върнат на бензин или да направят скок в електрическото бъдеще. Много купувачи са на този кръстопът. На решението силно влияе и друг фактор – наличието на добра инфраструктура за презареждане. По-лесно е за онези, които изминават по-малко километри и имат лесен достъп за зареждане около дома или работното място.

Замърсява ли повече дизелът от бензина?

Да. Дизеловите автомобили произвеждат средно много повече азотни оксиди (NOx), отколкото бензиновите. Азотните оксиди са вредни за здравето и са причина за преждевременната смърт на десетки хиляди хора по целия свят. Това съединение излиза от всички автомобили с двигатели за вътрешно горене – дизеловите, бензиновите и хибридните. Макар дизеловите коли да стават все по-чисти през последните години, те все още произвеждат средно 11,5 пъти повече количество азотни оксиди в сравнение с бензиновите автомобили. Но все пак има и дизелови модели, които се справят по-добре от бензиновите по този показател.

Колко замърсяват бензиновите и хибридните автомобили?

Те също не са за пренебрегване, когато говорим за замърсяване на въздуха. Както разбрахме по-горе, бензиновите и хибридните автомобили също изхвърлят азотни оксиди, макар и по-малко количество. 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.