+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

12

Октомври 2020

4234

Как се взима свидетелство за управление на МПС в чужбина?

Съвети Светозар Димитров

В условията на протести на автоинструктурите от цялата страна темата за шофьорските курсове отново е актуална. Обсъждат се различни предложения как да бъде подобрен процесът по придобиване на свидетелство за управление на МПС. Електронна система, увеличение на часовете, нови завишени изисквания към автошколите са сред коментираните промени през последната година. 

Как обаче преминава обучението за бъдещи водачи и как се взима свидетелство за управление на МПС в чужбина. В държави като Германия, Испания и Швеция обикновено отнема повече време и е сравнително по-трудно да се придобие шофьорска книжка. Резултатите са повече от ясни - по-малко жертви по пътищата.

Германия

Ако искате да кандидатствате за немско свидетелство за управление на МПС за първи път, ето какво трябва да направите:

  1. Първи етап:
    1. Всичко започва с регистрация в автошкола.
    2. Следва курс за оказване на първа помощ.   
    3. Посещение при оптик или офталмолог.
    4. Биометрична паспортна снимка.

За категории С (камиони) или D (Автобуси) се изискват и допълнителни документи.

  1. Спрямо българските стандарти общите разходи за придобиване на правоспособност струва над 1000 евро. Цената зависи от броя уроци по шофиране. Разходите за теоретични уроци съставляват най-голямата част от сумата. А колко посещения се изискват зависи от различни фактори, но има и задължителни – например за магистрални и нощни пътувания. Крайното решение е на инструктора. Невъзможна е регистрацията за шофьорски изпит, докато обучаващият не се убеди, че курсистът шофира безопасно.
  2. Следва теоретичен тест, който може да се положи на 12 различни езика. Той включва 30 въпроса. Резултатът от теоретичния тест е валиден за една година.
  3. Взимане на теоретичния изпит дава право за полагане на практически проверка, която продължава около 30 и 45 мин. Обикновено изпитващият седи на задната седалка и оценява безопасността, компетентността и спокойствието. Инструкторът сяда до изпитвания, за да поеме контрол в случай на извънредна ситуация. При провал се допуска повторно явяване до три пъти през двуседмични интервали. Няма ограничение за броя на повторенията на изпита, но интервалите стават по-големи след третия неуспешен опит.

Испания

Ако планирате да станете шофьор за първи път в иберийската страна, то трябва да знаете, че според някои мнения испанската шофьорска книжка е по-трудна за придобиване спрямо други европейски страни.

  1. Запознайте се с видовете разрешителни и възрастовите ограничения преди регистрация – препоръчително в автошкола. След записване се преминава медицински и очен преглед.
  2. Обучението започва с подготовка за теоретичен изпит – в клас или на компютър с видеоклипове и уроци. Писменият теоретичен тест се полага на испански, но на някои места може да бъде държан и на английски език. Изпитът се състои от 30 въпроса.
  3. Следващата стъпка е практическият изпит. За подготовката му може да се вземат уроци на час или пакетна възможност от 5 или 10 урока с инструктор.

Швеция

Придобиването на книжка в скандинавската страна е по-дълъг процес:

  1. Трябва да получите валидно разрешително за обучение. Това важи, ако получавате първата си шофьорска книжка или ако вече имате свидетелство, но искате да добиете нова категория.
  2. В Швеция не е задължително да посещавате цялостен курс в автошкола, но задължително трябва да посетите уводен курс, ръководен от сертифициран администратор. Той съдържа информация за:
    1. целите и съдържанието на обучението за шофьорска книжка
    2. правилата, които се прилагат по време на обучението за водач на МПС
    3. как се планира и структурира подготовката за шофьор
    4. безопасността на движението и околната среда

Курсът отнема най-малко три часа. Също така се провеждат дискусии относно това как преподавател и курсист могат да интерпретират една и съща пътна ситуация по различен начин.

  1. След като уводният курс е преминат се започва обучението: кормуване и теория. Можете да шофирате с личен инструктор или в автошкола.
  2. Към края на подготовката се преминава през обучение за риск. То трябва да завърши преди явяване на теоретичен тест и практически изпит по шофиране. Обучението се състои от две части:
    1. Част 1 се отнася до алкохол и наркотици, умора при шофиране и други рискови поведения.
    2. Част 2 се отнася до скоростта, безопасността при шофиране и шофирането по различни видове пътища и по време на различни метеорологични условия.
  3. Когато курсистът прецени, че е придобил необходимите теоретични и шофьорски умения, може да се запише за изпитите.

Ако вече имате свидетелство за управление на МПС от друга европейска страна, то се счита за валидно, но е обичайна практика в много страни да се изисква регистрация до 6 месеца от установяването пред органите или полицията за всички чуждестранни водачи.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.