+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

11

Януари 2021

3057

Под 5% са нарушенията на скоростта в Швеция

Пътна безопасност Светозар Димитров

Шведската инициатива Vision Zero за свеждане на загиналите вследствие на пътни инциденти до 0 води до анализ на ограниченията за скорост по различните видове пътища заедно с преглед на пътните стандарти. За повишаване на безопасността и по-добър контрол на пътя при ограниченията на скоростта се използват камери за пътна безопасност и ISA системи.

Какво е значението на скоростта за безопасността?

Най-важният фактор, влияещ върху безопасността при движението по обществени пътища, е скоростта. Това заключение е направено след множество проверки и изследвания от въвеждането на концепцията Vision Zero до днес. Възприетият основен принцип при определяне на ограниченията на скоростта е, че тя трябва да отговаря на техническите стандарти на пътищата и превозните средства.

Как се определя ограничението на скоростта в Швеция?

В градските райони на Швеция отделянето на незащитените участници в движението, пешеходци и велосипедисти от автомобилите е решаващо за определяне на максималната допустима скорост.

В провинцията също се следва подобен принцип на разделение на движението, но и на нормата за крайпътните зони – те са решаващи фактори за зададените ограничения на скоростта. Какво означава това? На практика се позволява скорост над 80 км/ч. само по пътища, при които участниците в двупосочното движение са разделени с ограничителни бариери. Обикновено това не са стандартните за нашите пътища мантинели, а гъвкави кабелни бариери. Също така е задължително да липсва възможност за противоположно движещи се автомобили да се сблъскат челно или странично. Това са т.нар. 2+1 пътища, а единственото изключение от това правило са участъците с малко трафик.

Как новите пътища и кръстовища намаляват скоростта в Швеция?

За първи път подобна пътна отсечка от типа 2+1 е отворена за обществено ползване в Швеция през лятото на 1998 г. Това било част от експеримент на път с голям брой фатални инцидент, но първоначално бил посрещнат със значителен обществен скептицизъм. Промяната обаче се оказала добро решение при намаляването на челните сблъсъци. От края на 90-те години досега в употреба са около 3000 км пътища, следвайки модела 2+1 макар и с направени технически промени. Но от гледна точка на шофьорите дизайнът им остава  еднакъв – по една лента в двете посоки и една средна, отделена с разделителна бариера, променяща посоката на всеки 1 до 3 километра.

Друго решение, доказало положителния си ефект в практиката, са кръговите кръстовища, които все повече заместват тези със светофарни уредби. Те имат свойството да забавят ритъма на движение. Ако все пак се случи съприкосновение между две МПС-та, последиците не са сериозни, колкото биха били при традиционното пътно пресичане. Причините са различните ъгли на удара и по-ниските скорости. Изборът между кръгово кръстовище и такова със светофари изразява новия възглед при пътната безопасност, въведен с Vision Zero. И тъй като концепцията дефинира, че основен проблем не са катастрофите сами по себе си, а инцидентите, водещи до смърт и травми за цял живот, заключението е, че:

  • Ако основната цел е да се намали броят на произшествията, тогава кръстовищата със светофари са най-доброто решение. Ще има по-малко инциденти, но тези, които се случват, често ще водят до сериозни наранявания.
  • Ако основната цел е да се избегнат сериозни наранявания, кръговото движение ще осигури по-добри резултати. Вероятно ще има повече инциденти, но нараняванията при пострадалите ще бъдат леки.

Как шведите възприемат концепцията за безопасност на движението?

В Швеция е въведена система за Автоматичен контрол на движението. Тя извършва наблюдение на скоростта с помощта на камери за пътна безопасност. Тяхната цел е да намалят средната скорост по най-опасните пътища и по този начин да намалят броя на смъртните случаи и сериозните наранявания. Тази система се управлява от Шведската транспортна администрация и Шведския национален полицейски съвет.

Проследяването на работата на системата от двете държавни институции се извършва редовно и резултатите са добри. Превозните средства на национално ниво, които са уловени да надвишават ограничението на скоростта е нисък – по-малък от 5 процента.

Годишното проучване на Шведската транспортна администрация показва, че над 70% от шведите са с положителна нагласа към камерите за пътна безопасност. Тази тенденция е постоянна – още от началото на проучванията на общественото мнение, започнали през 2006 г.

За какво служи системата за Интелигентна адаптация на скоростта (ISA)?

Друг ефективен инструмент, който помага на водачите да се съобразяват с ограничението на скоростта, е ISA – абревиатура за Интелигентна адаптация на скоростта. Това е система в автомобила, която използва информация за положението на превозното средство спрямо ограничението на скоростта, въведено в сила за конкретното местоположение.

ISA е утвърдена в практиката технология, която казва на водачите какво е ограничението на скоростта. Ако то е надвишено, някои ISA системи предупреждават водача чрез звуков сигнал. В други, педалът за газта вибрира или оказва съпротивление. А в трети – автоматично намалява скоростта. В бъдеще ISA ще стане дори още по-интелигентна и ще съобразява метеорологичните условия и пътната обстановка. Освен в Швеция, системата е тествана и в Нидерландия, където също са отчетени положителен ефект и по-ниски скорости.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.