+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

16

Април 2021

3238

Автомобилните екстри, за които да се оглеждате през 2021 г.

Автомобили Светозар Димитров

Очакванията, които има всеки купувач, към новия автомобил винаги са големи, защото иска повече екстри от предходната кола. На повишените потребителски критерии, автомобилните концерни отговарят бързо темпо на развитие на автономното управление. Днес функциите, които подпомагат водача и повишават безопасността, които някога са били „уникални“ са реалност във все повече модели продавани извън луксозните лимузини. Автономното аварийно спиране, предупрежденията за напускане на лентата и камерите за задно виждане са страхотни функции, които звучат като научна фантастика спрямо колите от 90-те години, а да не говорим за соц-ерата. Но тези системи вече не са достатъчни, за да задоволят съвременния клиент. Обобщаваме новите технологии и функции, които да очаквате или изисквате от новия си автомобил.

1. Централни въздушни възглавници

 

След челните, страничните и тип „завеса“ въздушни възглавници, на пазара се появяват и нов вид, които скоро ще се превърнат в задължителни за всеки модерен автомобил – централните въздушни възглавници. Те са монтирани в центъра, между двете предни облегалки, за да предпазят главите на шофьора и спътника при страничен удар и преобръщане. Според независимата Програма за австралийска оценка на нови автомобили, тези въздушни възглавници могат да сведат до минимум нараняванията на врата и гръбначния стълб.

2. Адаптивен круиз контрол с проследяване на лентата и функция за спиране и потегляне

 

Футуристичният круиз контрол вече не е толкова напредничава система, ако не е адаптивен. Повечето от тях използват базирани на радари системи за забавяне или ускоряване според потока на движението и позиционирането на превозното средство отпред. Други са в състояние дори да идентифицират промените в ограничението на скоростта и да се коригират, както и да забавят до спиране, ако същата маневра направи автомобилът отпред или да спазват равномерна дистанция с него. Когато се сдвои с асистент за проследяване на лентата, адаптивният круиз контрол позволява на колата да се движи полуавтономно, като се придържа към средата на лента.

3. Предупреждение за безопасно слизане

Безопасността не трябва да спира, дори когато превозното средство не е в движение. Изглежда това е идеята зад системите за предупреждение за безопасно слизане, които използват сензори, разположени в близост до задните светлини, за да открият потенциални приближаващи се опасности, когато колата се движи със скорост под 3 км/ч. Ако бъде засечена наближаваща опасност – като велосипедист или друга кола, системата алармира и автоматично заключва вратите на пътниците, докато опасността не премине. Но има модели, чиято функционалност приключва само с предупреждение.

4. Системи за дистанционно паркиране и излизане

Прогресивните технологии за паркиране могат да паркират, но под надзора от страна на водача. Някои нови разработки обаче стигат толкова напред, че дори не се налага шофьорът да бъде в колата, за да паркират или да напуснат сами паркомястото. И това не е просто каприз, ако често се налага да паркирате на тясно. Идеята е автомобилът да може безопасно да заема или напуска паркомястото, когато то е много тясно, без да затруднява излизането на шофьора или да заклещва пътниците вътре поради ограниченото място за отваряне на вратите.

5. Виждате на живо „мъртвата зона“

Повечето съвременни автомобили предлагат някакъв вид наблюдение на т.нар. „мъртва зона“, което предупреждава за наличието на друго превозно средство със звуков сигнал или вибрация на волана. Но някои по-нови модели правят още една крачка напред. Например, автопроизводители предлагат страничен поглед от екрана на инфотейнмънт системата или възможност да се заменят страничните огледала с камери, които показват видео на живо на „мъртва зона“ върху 7-инчов дисплей. Има и трети вариант – видео наблюдение от цифровия дисплей пред водача, т.е., превключвате между скоростомера/оборотомера, което позволява проверка за велосипедисти, автомобили и пешеходци, без да откъсвате поглед от пътя напред.

6. AEB сканиране при пресичане

Автономното аварийно спиране (анг. autonomous emergency braking – AEB) бързо се превърна в задължителна функция на автомобилите, откакто беше въведено за първи път в края на миналото десетилетие. Системата използва сензори за откриване на препятствия по пътя на автомобила и относителната му скорост към тях, като се намесва, за да спре автоматично, ако водачът не започне да забавя навреме. Повечето автомобили предлагат това като стандарт, но на някои превозни средства то сработва само при достигнати по-високи скорости. Най-новото развитие на тази технология обаче е насочено към ограничаване на риска при пресичане или включване в движението. Използват се радарни системи, които откриват дали превозни средства се приближават отстрани на кръстовища и предупреждават водача за възможен сблъсък.

7. Надземни или 360-градусови камери

Докато повечето съвременни коли вече са оборудвани с камера за задно виждане и сензори за паркиране, сега някои предлагат изглед от птичи поглед, в околността чрез камера над земята, 360-градусова камера или 3D-генериран изглед. Подобни функции са особено полезни при паркиране и маневриране в тесни пространства, или когато се опитвате да прецените външните параметри на голям автомобил. Налични са и системи, които дори могат да увеличават определени места около автомобила. Но някои производители предоставят ясна картина на водача за терена под колата и непосредствено пред автомобила, което позволява да се прецени най-добрата маневра при офроуд.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.