+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

02

Ноември 2021

4751

Зимата и антифризът – как да предпазим двигателя, когато градусите паднат под нулата

Автомобили Светозар Димитров

Зимата и антифризът – как да предпазим двигателя, когато градусите паднат под нулата

Започна ежегодната Акция „Зима“, която има за цел да напомни на водачите, че е дошло време да подготвят автомобилите за влошените пътни условия в следващите месеци. Част от подготовката включва закупуването на антифриз. Основната му функция е да не позволява замръзване на охлаждащата течност, когато външните температури станат отрицателни. Превозните средства с течно охлаждане имат нужда от антифриз, за да могат да работят безпроблемно в студа.

Готов ли е вашия автомобил за зимата? Можете да тествате колата си в центровете на СБА. Безплатно дори и без членска карта, но само в първата седмица на Акция „Зима“ Вижте къде се намира най-близкия технически център, където ще бъде проверено състоянието на фаровете, чистачките, гумите и останалите течности.

Как работи антифризът?

Има различни видове антифриз – веднага ще ги познаете заради различния цвят. Розово, червено, синьо или зелено – те правят едно и също:

  1. Не позволяват замръзване на охлаждащата течност
  2. Позволяват на охлаждащата течност да пренася излишната топлина от двигателя
  3. Разпръсква охлаждащата течност през радиатора
  4. Поддържа двигателя в оптимална работна температура

Охлаждащата течност работи, за да предотврати прегряване на двигателя, но когато той работи. Когато той е изключен обаче, охлаждащата течност остава в покой и температурата пада. В този момент антифриза започва да действа като предотвратява замръзване и разширяване на водата. Това е много важно защото, ако охлаждащата течност се разшири, може да се стигне до проблеми като: течове, изкривена или спукана глава на двигателя, при по тежки случаи.

Антифризът обаче има и друга цел – да сработва като смазка за вътрешните части на двигателя. Много двигатели са изработени от стомана или алуминий. И двата материала са склони към корозия, вследствие на вода. Това е причината охлаждащата течност да съдържа химикали, които действат превантивно. Тази защита включва и водната помпа, а това е важно защото често именно тя е разположена на много неудобно, недостъпно място, което завишава стойността на ремонтните услуги, ако се наложи нейната подмяна.

Как да изберем измежду различните видове антифриз?

Като много други продукти и при антифриза съществуват разлики, между които можем да правим свободен избор като потребители. Видът зависи от съставките, които стоят в основата. Двата най-често срещани видове използват:

  • IAT – технология за неорганичните добавки
  • OAT – технология за органични киселини

Към какво да се насочите зависи от автомобила, но при неправилен избор може да не разполагате с най-добрите защитни свойства. А от това може да пострада двигателя, което да се изрази в преждевременно износване или друга повреда. Затова, преди да закупите антифриз направете справка – с ръководството на колата, в сервиз или специализиран магазин.

Как да проверите нивото на охлаждащата течност и да я смените, когато трябва?

Ако сте млад шофьор, ето двата най-често срещани начина да направите проверката:

  1. Системи с резервоар. Той позволява нивото на охлаждащата течност да се променя при нагряване, но без да се излива от течността. Проверката в този случай изисква да:
    • Оставите двигателя да се охлади напълно – системата работи под налягане при употреба, а така няма да можете да установите реалното състояние
    • Направете справка с наръчника на колата – трябва да намерите позицията на резервоара, който трябва да се намира около двигателя, често над арката на едно от колелата
    • Отворете капака, установете мястото на резервоара. Забележете, че отстрани на контейнера трябва да има маркировка указваща минимална и максимална стойност. Вижте какво е количеството на охладителната течност.
  2. Системи без резервоар – при тях има съд за преливане, в който да премине водата, но без възможност тя да се върне в двигателя.
    • Подобно на системите с резервоар трябва да оставите двигателя да се охлади
    • Вдигнете предния капак и намерете радиатора – спрямо двигателя той се намира отпред, но ако срещате затруднения с устройството на колата, използвайте ръководството.
    • Използвайте парцал и внимателно разхлабете капачката в горната част на радиатора. Ако сте прибързали и не сте изчакали достатъчно двигателя да се охлади ще се отдели пара. Бъдете внимателни!
    • Когато премахнете капачката, погледнете в радиатора – охлаждащата течност трябва да бъде отгоре.

Но ако течността е под минимума ще трябва да долеете или по-добре – да източите системата и цялостно да смените охлаждащата течност. Ако знаете с какъв антифриз е автомобила и на колко градуса замръзва, може да долеете ако нямате антифриз, дестилирана вода. Не сипвайте вода от чешмата, защото може да е твърде варовита и да засилите процеса на окисление и да си навлечете проблем. Ако се затруднявате – потърсете механик, чийто услуги не би трябвало да ви костват големи финансови средства, тъй като работата не изисква много време и усилия.

В случай, че искате да направите това сами, обърнете внимание на следното:

  • Повечето модерни автомобили имат напълно запечатани системи. Това означава, че охлаждащата течност трябва да се подменя само при теч. Такъв ли е случая при Вас?
  • Различните видове антифриз не бива да се смесват. Това може да има неблагоприятен ефект върху автомобила.
  • Не отваряйте разширителният съд, когато автомобила е загрял
  • Течността се събира в контейнер и не се изсипва на улицата/пътя

 

 

⚠️Важно! ⚠️
Течността е силно отровна така както към вас, така и към всички останали организми!

 

 

 

 

 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.