+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

05

Януари 2022

7191

Хибридите – всичко, което трябва да знаете за тях? Част 2

Автомобили Светозар Димитров

Те са преходна технология, но с ненадминати характеристики

Не беше отдавна времето, когато хибридите бяха сочени за екологичния избор в личния транспорт. Днес те вече се разглеждат като преходна технология. От потребителска гледна точка, все пак те ще продължат да се произвеждат поне в следващите 10 години. И определено има защо да се обмисли такава покупка, тъй като има предимства, които превъзхождат дори напълно електрическите автомобили.

В поредицата статии се използват английските означения при описание на хибридните разновидности. Често те биват изписвани по този начин и в официалните ценови листи от производителите – ще бъде по-лесно да се ориентирате.

Какви са разликите между настоящата ви кола и хибрида?

Приемаме, че в момента използвате кола с бензинов или дизелов двигател. Разликите между тях и хибридите са:

  • Хибридите консумират по-малко гориво от обикновените автомобили, тъй като електрическият мотор задвижва колелата за по-кратко време, особено от място или при по-ниски скорости. Това е полезно за цялата част от пътуването. Когато двигателят се запали, не се налага той да работи толкова усилено, тъй като автомобилът вече е в движение, което допълнително подобрява икономията на гориво.
  • В електрически режим няма вредни емисии от изпускателните тръби, което прави хибридите особено подходящи в гъсто населените райони.
  • Електромоторите са почти напълно безшумни и по този начин по-тихи от двигателя, както и по-плавни при работа. А така се подобрява комфорта.
  • Добавянето на електродвигател осигурява полезно допълнително количество мощност и въртящ момент за по-силно ускорение и реакция на газта.

Хибридният автомобил използва два източника на енергия, с което повишава ефективността си. Думата произлиза от гръцкия език и означава от два произхода. Целта е на тези коли е да съчетаят най-доброто от двете системи и да минимализират недостатъците им. Те имат и някои предимства пред изцяло електрическите. В таблицата са обобщени някои основни предимства между автомобилите задвижвани от двигатели с вътрешно горене, хибридите и електромобилите. Най-голямото число отбелязва положителната стойност, а най-ниското – маркира недостатъкът.

 

Двигатели с вътрешно горене

Хибриди

Електрически

Пробег

3

2

1

Цена

3

2

1

Разход за гориво

1

2

3

Емисии

1

2

3

Шум

1

2

3

Ускорение и динамика

1

2

3

Места за зареждане

3

2

1

ОБЩО ТОЧКИ

13

14

15

Както виждате разликите са минимални, когато бъдат обобщени, но таблицата сравнява много малък брой характеристики. В някои случаи хибридите могат да бъдат поставени рамо до рамо с електрическите, но те разполагат и с някои изключителни характеристики:

  • По-евтини са от електрическите
  • Не се тревожите за заряда на батерията, тъй като има и двигател
  • Не се налага да чакате батерията да зареди
  • Няма нужда да търсите паркинг място, където да зареждате, тъй като работещият двигател сам я зарежда

Как работят хибридите?

Всички хибридни автомобили използват комбинация от двигател с вътрешно горене,  най-често бензин, и един или повече електрически мотора за задвижване на колелата. За да имаме работещ хибрид, той трябва да има добре работещи:

  • Електрически мотор, който стои в основата със своите две функции: да задвижва колата с електричество и да бъде генератор на кинетична енергия от спирачките в електрическа енергия, която да се върне обратно към батерията, чрез инверторът. Този процес е известен сред собствениците на тези автомобили като рекуперация.
  • Двигател с вътрешно горене е конвенционалната система, която взима енергия от бензина, много рядко от дизелово гориво. Двигателят е особено ефективен, когато работи на постоянна скорост.
  • Устройство за електрически контрол свързва електромотора с двигателя и автоматично превключва на оптималния режим за шофиране.
  • Инвертор – свързва батерията с електрическия мотор. Неговата задача е да преобразува постоянния ток в променлив и да контролира електродвигателя.
  • Батерия – доставя електричество за електродвигателя. При хибридите литиево-йонната батерия работи заедно със система за управление на батерията. С изключение на mild хибридите, с 48V батерии, всички останали използват високоволтови батерии.
  • Резервоар за гориво – съхранява петролния продукт. На практика максималния пробег се варира от неговия общ обем.

    Любопитен факт: Среден пробег, без замърсяване и изцяло на електричество в хибридните автомобили е приблизително 50 километра.

Хибридите, макар да работят по-сходен начин, се различават – в някои случаи съществено. Общо има четири типа – някои от тях са силно разпространени, спрямо други, които рядко бихте срещнали дори в чужбина.

  1. Най-често срещания тип хибрид е хибридното превозно средство без външно захранване – HEV.
  2. Следващият най-често срещан е plug-in хибрида, който е с външно захранване – PHEV. Той има по-голяма батерия, която може да се презарежда с електричество от външен източник. Например от домашен контакт. И двата вида имат двигател, сдвоен с електромотор, батерия и генератор, за да се създаде задвижване поотделно или едновременно към колелата.
  3. Третият вид е mild хибрид, който използва малко количество електрическа помощ.
  4. Хибриди с удължен пробег – при тях, двигателят с вътрешно горене се използва единствено като генератор. Това е причината те да са значително по-малки и на всъщност те са изцяло задвижвани от електрическата батерия. Така те се приближават най-много до изцяло електрическите коли, но такива хибриди няма да срещнете по българските пътища. Още повече, че проявяват някои дефекти.

     

В следващата трета част акцентът попада върху предимствата и недостатъците на хибридите.

Вижте първа част на статията тук




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.