+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

25

Януари 2022

7692

Хибридите – всичко, което трябва да знаете за тях? Част 4

Автомобили Светозар Димитров

Хибридите – какво трябва да знаете и защо са разумен потребителски избор

Основни особености на най-популярните видове

ЧАСТ 4

Хибридите HEV са отличен избор, включително и от гледна точка на цената – сравнително най-ниска спрямо останалите разновидности при хибридите. Те обаче имат и недостатъци:

Разход. Макар, че HEV са най-икономичния избор, за да преминете към електрически автомобил, те все пак са по-скъпи от техните еквивалентни по размер и оборудване модели с бензинови двигатели. Причината – допълнителната цена и сложността на електрификацията: от батерията и електрическия двигател до уникалната трансмисия и електрически кабели.

Извънградско. HEV са най-добрите по отношение на шофиране и ефективност в града, защото могат да се възползват от въртящия момент при ниска скорост на електродвигателя при движение стоп-старт. На открит скоростен път те обикновено губят икономичните си предимства пред автомобилите само с бензин, тъй като бензиновите двигатели стават по-икономични при високи скорости. Все пак трябва да поемат тежестта на батерията и електрическия двигател. По принцип шофирането само по магистрала не използва правилно потенциала на HEV.

По-малко място за багаж. Още една причина да не използвате HEV извън града. Акумулаторите са тежки и обикновено се намират в долната задна половина на превозното средство.  Поради тази причина багажния капацитет е по-малък. Обикновено с временна резервна гума вместо резервна в пълен размер. Понякога има само комплект за помпане на гуми.

Сложна сглобка. Наличието на две задвижващи системи в една кола добавя разходи и сложност към обслужването и ремонтите, въпреки че повечето са се оказали надеждни и издръжливи, тъй като електрическите мотори съдържат по-малко движещи се механични части и течности от бензиновия двигател.

Деградация на батерията. Батериите обикновено идват с гаранция от осем години, но с течение на времето способността им да съхраняват заряд намалява. При хибридите това означава, че бензиновият двигател ще работи малко по-често, отколкото когато автомобилът е бил нов. Въпреки това, дори с батерията, която вече е поизносена, хибридната система все още ще има предимства пред превозното средство само на бензин. Освен ако няма сериозен проблем в батерията през първите три години е неикономично да се подменя в остарял хибрид.

 

Риск. HEV представляват допълнителен риск за безопасността на служителите на спешните служби, които трябва да бъдат специално обучени да се справят с опасностите от високоволтовия хардуер, когато присъстват на местопроизшествие. Съвсем наскоро се случи инцидент с електромобил в САЩ свързан именно с електричеството от батерията.

Резултат. Без притеснение за пробега или губенето на време и енергия в намиране на място за включване на колата за зареждане, HEV е чудесен за шофиране в града и пътувания на кратки разстояния.

 

Plug-in хибриди (PHEV)

Plug-in хибридите са хибриди, които имат и контакт като на електрическите, така че може да се зарежда от външен източник, като например от дома, офиса или станцията за зареждане. При нормално шофиране част от електричеството се подава обратно в батерията от двигателя и регенеративните спирачни системи в автомобила. Възможността за зареждане от външен източник позволява по-дълъг пробег само на електричество. Това се случва и благодарение на по-голямата батерията спрямо обикновения хибрид. Някои PHEV могат да бъдат настроени да използват бензиновият двигател за пълно зареждане на батерията по време на шофиране, но трябва да знаете, че това не е много ефективен начин.

С външно зареждаема батерия, PHEV е много по-близо до притежаването и шофирането на електромобил. Така, че ще можете да изградите навик да включвате колата да се зарежда вечер, така както правите с телефона си. В случая при колите, мислете за батерията като резервоар за гориво, но за електричество – колкото по-голям е, толкова по-далеч можете да пътувате. При plug-in хибридите, в електрически режим използването на електродвигателя е приоритет, докато батерията се изтощи, след което колата работи по-скоро като обикновен хибрид. Това означава, че бензиновият двигател и електрическият мотор работят по-често за задвижване и поддържане на минимален заряд в батерията.

С такъв тип хибрид можете да се наслаждавате на много от предимствата на електромобилите. Просто ще трябва да зареждате PHEV по-често отколкото бихте правили с напълно електрически автомобил. Както при всички електромобили, PHEV се предлага със собствен хардуер за зареждане, а именно кабел към домашен контакт с три извода.

Колко време отнема зареждането на plug-in хибрид?
Със стандартните букси (тип шуко), може да заредите своя автомобил веднага след паркиране вечерно време и до сутринта да е готов. Ако имате изградена зареждаща станция вкъщи става много по-бързо (приблизително 2 до 4 часа).

Като заключение, можем да кажем, че plug-in хибридите са разумен избор и като изключим по-високата първоначална инвестиция, могат да бъдат изключително икономични зависимост от това как ще бъдат използвани. В следващата част от поредицата статии ще научите при какви условия има смисъл да инвестирате в такова возило и защо? 


Разгледайте и другите части на статията тук:
Първа част на поредицата
Втора част от поредицата

Трета част от поредицата




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.